Hur man läker efter en operation är förstås individuellt, men också förstås väldigt beroende på vilken sorts operation som görs och hur omfattande ingreppet är.
Vissa operationer blir man inlagd för, andra går man hem senare på dagen.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Hur man läker efter en operation är förstås individuellt, men också förstås väldigt beroende på vilken sorts operation som görs och hur omfattande ingreppet är.
Vissa operationer blir man inlagd för, andra går man hem senare på dagen.
Ja o ja, efter denna operation blir man inte utsläppt på 4-5 dagar. Sjukskrivning ett par månader för att läka, och då är magmusklerna ännu inte återställda.
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hej källkritik! Har du letat upp det där är du förstås förmögen att hitta något som inte är en partsinlaga.

Den här typen av bistånd är korruptionsdrivande då det finns arbitrage att sno åt sig mellan det vissa är beredda att betala och det säljarna accepterar att få betalt.
Jo, jag håller med om problemet att det är en partsinlaga.
Jag tror inte att jag hittar något bättre, eller rättare sagt kommer inte orka leta.

Jag har för mig att jag sett på TV någon gång lite reportage om rättvisemärkningen, och blev aningen lugnad av att det åtminstone görs en del kontroller och sånt.

Jag är en sådan som väljer rättvisemärkt ibland, ingen fundamentalist, men väljer det åtminstone lite då och då. Och även om det fuskas så skickar det fortfarande en signal.

Men visst har jag också ibland tänkt, när jag plockar eko-bananer, att det är ju bara klisterlappen som skiljer, så den som har bananplantagen kanske kommer med en rulle sådana lappar och säger åt de som packar att använda dessa istället, för då blir det mer pengar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, jag håller med om problemet att det är en partsinlaga.
Jag tror inte att jag hittar något bättre, eller rättare sagt kommer inte orka leta.

Jag har för mig att jag sett på TV någon gång lite reportage om rättvisemärkningen, och blev aningen lugnad av att det åtminstone görs en del kontroller och sånt.

Jag är en sådan som väljer rättvisemärkt ibland, ingen fundamentalist, men väljer det åtminstone lite då och då. Och även om det fuskas så skickar det fortfarande en signal.

Men visst har jag också ibland tänkt, när jag plockar eko-bananer, att det är ju bara klisterlappen som skiljer, så den som har bananplantagen kanske kommer med en rulle sådana lappar och säger åt de som packar att använda dessa istället, för då blir det mer pengar.
Har sett dokumentärer om hur utbrett fusket är vid tex märkning av fisk, kaffe osv, sortering och återvinning av sopor och så vidare.

Men jag försöker ändå välja det, tänker att det gör något, om inte annat sänder en signal
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
wildeside
D Dilato skrev:
Fungerande länk (din lokala hårddisk är rätt svår at nå).
[länk]
F vad du är tjurig då!
Bara skicka ett PM så får du access till hårddisken.😂
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Bara skicka ett PM så får du access till hårddisken.😂
Toppen, jag ser gärna att du installerar AnyDesk på den också 😇😆
 
wildeside
D Dilato skrev:
Toppen, jag ser gärna att du installerar AnyDesk på den också 😇😆
Japp ska bara lära mej hur det görs först. Kan ta nått år innan jag lärt mej.😂
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
GAH det är dumt att klippa sig i fingret med sekatören 🙄 Ringde 1177 och frågade om jag borde ta stelkrampsspruta. De svarade aldrig på den frågan men ville att jag åker till närakuten och får ett stygn eftersom det blödde så ymnigt. 1,5 timmars väntan senare får jag tejp och en stelkrapsspruta. Närakuten tyckte att sprutan var mycket viktigare än det lilla jacket som hade slutat blöda vid det laget.

Ett bandagerat finger visas närbild, troligen efter en skada som uppstått vid användning av sekatör. Bandaget är vitt med en gul kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
Maria T och 4 till
  • Laddar…
wildeside
M mrsnhp skrev:
GAH det är dumt att klippa sig i fingret med sekatören 🙄 Ringde 1177 och frågade om jag borde ta stelkrampsspruta. De svarade aldrig på den frågan men ville att jag åker till närakuten och får ett stygn eftersom det blödde så ymnigt. 1,5 timmars väntan senare får jag tejp och en stelkrapsspruta. Närakuten tyckte att sprutan var mycket viktigare än det lilla jacket som hade slutat blöda vid det laget.

[bild]
Små skavanker upp till 5 -7 cm tejpas ihop med lämplig tejp (eltejp)🤔😂
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Små skavanker upp till 5 -7 cm tejpas ihop med lämplig tejp (eltejp)🤔😂
Farfar brukade tejpa med maskeringstejp 🙂

Jag hade varit fullständigt nöjd med min egen omplåstring med blodstillande vadd, en liten kompress och tejp, men sköterskan på 1177 ville se såret (kopplade på videosamtal) så jag fick pilla loss det igen och då blödde det såklart så att hon knappt kunde se såret 🙄
 
  • Gilla
  • Haha
robert7539 och 2 till
  • Laddar…
Silvertejp ger samtidigt stadga så att det läkande såret inte öppnar sig igen.
 
  • Älska
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Blöder det inte går det utmärkt att limma med ”superklister” 😜
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
tommib
Har inte jag skrivit det förut? Dermabond (sånt hudlim som kostar 100 kr för en liten fjuttub) är cyanoakrylat, dvs samma som vanligt superlim. Enda skillnaden är att det kommer i en fiffig applikator och är certifierat sterilt.

Frågan är väl om något kan växa i cyanoakrylat...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Har inte jag skrivit det förut? Dermabond (sånt hudlim som kostar 100 kr för en liten fjuttub) är cyanoakrylat, dvs samma som vanligt superlim. Enda skillnaden är att det kommer i en fiffig applikator och är certifierat sterilt.

Frågan är väl om något kan växa i cyanoakrylat...
Det där har jag funderat på, det är alltså ok att limma ihop ett sår med superlim? Alltså om man är långt från en vårdinrättning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.