135 läst · 0 svar
135 läst
0 svar
Fylla upp trädgård - hur stötta utan L stöd?
Hej Byggahus!
Håller på och rensar i trädgården och grävt bort en hel del buskar och träd mot grannen. Av någon anledning ligger grannens tomt ca 50+cm lägre än vår och det är inget skarpt avslut, utan gräsmattan/landet sluttar ca 0-40cm på 5meter mot häcken och sen mellan häck och deras gräsmatta är det ca 10cm.
Vill fylla ut detta med ca 10m3 jord och jämna till så det blir plant.
Önskar input för hur jag kan stötta upp detta på bästa sätt.
Idag står det en berberis häck mot grannen, och den ger jag mig inte på. Vill inte investera i L-stöd utan tänker mig något enklare.
Vad tror ni om att skruva ihop 2 trycka plank av tjockare dimensioner och trycka ner lite. Stötta dessa plank med armeringsjärn som går ner 30-40cm i jorden, så en totallängd på ca 60-70 cm?
Att ha just 2st ihopskruvade borde öka livslängden avsevärt och då det bara kommer vara jord mot ena plankan och den bakersta plankan kan lufta fritt då det är ytterligare fall ner mot grannens gräsmatta.
Tacksam för input!
Håller på och rensar i trädgården och grävt bort en hel del buskar och träd mot grannen. Av någon anledning ligger grannens tomt ca 50+cm lägre än vår och det är inget skarpt avslut, utan gräsmattan/landet sluttar ca 0-40cm på 5meter mot häcken och sen mellan häck och deras gräsmatta är det ca 10cm.
Vill fylla ut detta med ca 10m3 jord och jämna till så det blir plant.
Önskar input för hur jag kan stötta upp detta på bästa sätt.
Idag står det en berberis häck mot grannen, och den ger jag mig inte på. Vill inte investera i L-stöd utan tänker mig något enklare.
Vad tror ni om att skruva ihop 2 trycka plank av tjockare dimensioner och trycka ner lite. Stötta dessa plank med armeringsjärn som går ner 30-40cm i jorden, så en totallängd på ca 60-70 cm?
Att ha just 2st ihopskruvade borde öka livslängden avsevärt och då det bara kommer vara jord mot ena plankan och den bakersta plankan kan lufta fritt då det är ytterligare fall ner mot grannens gräsmatta.
Tacksam för input!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur koppla bort trädgårdsbelysning? (Elcentral saknar gruppförteckning
El -
Fylla på makadam uppfart
Grund & Markarbeten -
Förbereda, men inte uppfylla kraven för tillgänglighetsanpassning?
Bygglov -
Hur uppfylla EI30 för förrådet?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Entreprenör har en uttalad intention att EJ uppfylla kontrakterad trädgårdsplan
Frågor om juridik och fastighetsförättning