lärjungen apelton skrev:
Alltså, jag blir så sjukt nyfiken på hur det överhuvudtaget är möjligt att bygga så uselt som de gjort. Är själv aktiv i byggbranschen och har fått vara med och rätta till en del konstigheter som gjorts av slarviga hantverkare såväl som privatpersoner. Men måste erkänna att inget varit i närheten av detta. Och att de liksom ändå utstrålat en vettig attityd och verkat vara seriösa. Jag skulle så gärna vilja förstå hur de tänkt. Hade de nån intern ritning att gå efter eller "bidde det bara så"? Om ritning fanns skulle den också varit extremt intressant att se ;)

Vet ni om företaget existerat länge innan detta projekt (ber om ursäkt om jag missat sådan info i tråden någonstans)? Kan ju finnas fler liknande farliga hastverk uppsatta av samma företag. Hursomhelst, oerhört skönt att se att det löste sig och att företaget tog sitt ansvar. Lycka till med rivandet och ta det varsamt. ;)(y)

Dom påstod iaf att dom hade egna ritningar vilket jag är väldigt tveksam på.:crysmile:
Det företaget registrerades i april, avregistrerat nu efter det här bygget(tack o lov).
Men dom pratade om att dom hade startar eget efter att ha jobbar med det innan, men det var inte riktigt sanningen.
Hyrde stämpar som klarade flera ton var och skruvade fast i nockbrädan samt FSU.(y)
När vi påpekade att det såg konstigt ut under byggets gång så fick vi bara svaret att ”det är så bra det kan bli” bl.a. haha.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Nu i veckan tar ”takstolarna” åkt ner.
Nytt möte idag men en förhoppningsvis mer seriös snickare!:D(y)

• En halvfärdig byggnad med nedmonterade takstolar och träväggskonstruktion mot en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
R
Frågan är hur seriös är du?

Dags att ta en firma som har byggt ett antal stall?
Och att du sätter dig i bilen och besöker dessa stall, och pratar med dess ägare hur det har fungerat.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Frågan är hur seriös är du?

Dags att ta en firma som har byggt ett antal stall?
Och att du sätter dig i bilen och besöker dessa stall, och pratar med dess ägare hur det har fungerat.
Det har han, vi har även fått nr till ägarna.(y)

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Nummer till firmans ägare? Eller till några om låtit firman bygga några stall?

Och som sagt, att kolla referenser är A o O. Kolla också vad det är för personal som skall utföra själva bygget, är det byggare/snickare som är anställda i firman, eller blir det helt inhyrd personal (vissa underentreprenörer för ex. el o VVS blir det alltid).

Men många "byggföretag" idag är rena förmedlingsföretag, de arbetar uteslutande med säljdelen, säljer "sina" tjänster. När de sålt in sin firma, så anlitar de i sin tur byggare, ofta från något östland, till lägsta möjliga pris, och då ser de sitt arbete som klart, de tar minimalt ansvar för vad som händer på bygget, och hantverkarna de anlitar har i många fall aldrig satt sin fot på ett bygge innan.

Försök få tag på en "riktig" byggare. Antingen en enmansföretagare som gör allt själv, ev. med någon anställd/inhyrd medhjälpare, eller en lite större byggfirma, som i huvudsak utför de rena byggnadsarbetena i egen regi. Och med goda referenser.

• Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Dagens pepparkakshusbygge blev en ofrivillig hyllning till detta omdiskuterade fuskbygge :D

• Hemgjort pepparkakshus med skev struktur och synlig glasyr som liknar ett byggfel.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
Andreas43 och 20 till
  • Laddar…
Plockade ner väggpartier idag.
Så här djupt satt expanderbulten i plattan.
När jag hade lossat ett parti från ett annat så tog jag kofoten och skulle känna, då flyttade sig hela delen i sidleds.

• Expanderbult synlig i en sparsamt befäst byggplatta, hand känner på dess lösa struktur
    Skapa konto
  • Wow
  • Gilla
Jambalaya och 3 till
  • Laddar…
G granskogen skrev:
Plockade ner väggpartier idag.
Så här djupt satt expanderbulten i plattan.
När jag hade lossat ett parti från ett annat så tog jag kofoten och skulle känna, då flyttade sig hela delen i sidleds.
Haha detta är ju rentutav skrattretande.

• Gilla
granskogen
  • Laddar…
Hej detta såg inte roligt ut!
Börjar med "takstolarna"! Detta är inga takstolar, det ligger ju bara en typ bärlina som man lagt sparrar mot, dock är de tyvärr sågade i fel vinkel..
Det går att ordna genom att man lägger i en limträbalk eller annan lämplig bärning.
Takpappen är felskuren som syns på bilderna, det ska vara snedskuret för att motverka kapillär krypning av fukt.
Vad avser råsponten så är det också egentligen bara att såga i det som fattas upp till nock.

Men med tanke på hur det viktigaste på en byggnad är konstruerat så skulle nog jag inte vilja få hjälp att rätta till dessa saker, troligen behöver man gå igenom resten av konstruktionen också för att se att det finns lite strävning, riktigt med spikläkt ja osv....
Vet ej var ni bor men hade det varit runt Dalarna hade man kunnat hjälpa till...
Ingen betalning förutom vad som kan anses vara skäligt med tanke på material och nedlagd tid, men då ni får se det som arbetstid framöver för att rätta till det som redan gjorts så är ju det en minuspost i det hela som är svår att överblicka.
Det brukar ta bra med tid för att åtgärda uppkomna fel.
Lycka till..

Funderat på att läsa tråden innan du svarar?

• Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
R Ronekma skrev:
Hej detta såg inte roligt ut!
Börjar med "takstolarna"! Detta är inga takstolar, det ligger ju bara en typ bärlina som man lagt sparrar mot, dock är de tyvärr sågade i fel vinkel..
Det går att ordna genom att man lägger i en limträbalk eller annan lämplig bärning.
Takpappen är felskuren som syns på bilderna, det ska vara snedskuret för att motverka kapillär krypning av fukt.
Vad avser råsponten så är det också egentligen bara att såga i det som fattas upp till nock.

Men med tanke på hur det viktigaste på en byggnad är konstruerat så skulle nog jag inte vilja få hjälp att rätta till dessa saker, troligen behöver man gå igenom resten av konstruktionen också för att se att det finns lite strävning, riktigt med spikläkt ja osv....
Vet ej var ni bor men hade det varit runt Dalarna hade man kunnat hjälpa till...
Ingen betalning förutom vad som kan anses vara skäligt med tanke på material och nedlagd tid, men då ni får se det som arbetstid framöver för att rätta till det som redan gjorts så är ju det en minuspost i det hela som är svår att överblicka.
Det brukar ta bra med tid för att åtgärda uppkomna fel.
Lycka till..
Hej, vi har nu plockat ner alltihopa och har bara plattan kvar, vi återanvänder det som går och bränner resterande.(y)

• Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Funderat på att läsa tråden innan du svarar?
Blev så upprörd efter sidan 10 så jag skrev, flåt:)

• Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
Jag har tagit bort 13 inlägg med OT. Håll er till ämnet, tack!
/Mod.

• Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag har tagit bort 13 inlägg med OT. Håll er till ämnet, tack!
/Mod.
Helt rätt .

Mycket snack, men man kan enkelt konstatera att TS åkte dit i tingsrätten pga. att han inte gav företaget chans att avhjälpa felet oavsett utgång skulle han ha gjort det istället för att lägga tid på advokater. Hade han låtit de avhjälpa och det fortfarande var stor brist i konstruktionen så skulle han sopat golvet med företaget i tingsrätten men tyvärr verkar TS gjort allt annat än det som krävs!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.