31 665 läst · 118 svar
32k läst
118 svar
Fuskbyggarna idag, luftvärmepumpen...
Retade mig på samma uttalande som ni andra under programmet...
Men gissa om jag skrattade rakt ut när barnet, som hindrades av en säkerhetsgrind vid trappans fot, istället började krypa emellan stegen som saknade barnsäkerhetsbräda. Producenten klippte snabbt till annan vy!
Men gissa om jag skrattade rakt ut när barnet, som hindrades av en säkerhetsgrind vid trappans fot, istället började krypa emellan stegen som saknade barnsäkerhetsbräda. Producenten klippte snabbt till annan vy!
Vi fick ju heller inte se att de riktade upp huset, kulan drog ju iväg så huset va ju skevt, men de riktade ju ingenting?
Var det någon som fattade snacket om de 500 kvm tomt hon skulle sälja tillbaka? De skulle skriva ett nytt avtal om det vilket heller inte blev av, vad var dealen med den? Fick de behålla tomten eller..!?!
Var det någon som fattade snacket om de 500 kvm tomt hon skulle sälja tillbaka? De skulle skriva ett nytt avtal om det vilket heller inte blev av, vad var dealen med den? Fick de behålla tomten eller..!?!
Men alla vet vi ju att en enda liten mögelspor är fullkomligt livsfarlig och den kan säkert krypa igenom några tunna kopparrör och därefter ta sig in i huset och då kan ju vad som helst hända...thomas33 skrev:
Blotta tanken på en mögelspor i värmepumpens innerdel får mig att rysa och jag tycker det är bra att allmänheten varnas för denna typ av livsfarliga problem.
du kan aldrig få mögel från utedelen in till innerdelen. mögel kan inte penetrera metallrör,koppar är dessutom giftigt o inget inte ens mögel växer på koppar.Alfredo skrev:
Men alla vet vi ju att en enda liten mögelspor är fullkomligt livsfarlig och den kan säkert krypa igenom några tunna kopparrör och därefter ta sig in i huset och då kan ju vad som helst hända...
Blotta tanken på en mögelspor i värmepumpens innerdel får mig att rysa och jag tycker det är bra att allmänheten varnas för denna typ av livsfarliga problem.![]()
F.ö var det redan mögel inne i huset pga dålig ventilation och troligt dåligt isolerat runt fönster o dörrar. hela huset var ett enormt fuskbygge och det som åtgärdades var bara toppen på isberget.Man fixar ventilation,trappa och flyttar värmepumpen,i övrigt verkar inte något ha gjorts t.ex att husets golv inte är raka. Många frågetecken kvarstår alltså. problemen i grunden löste man med en avfuktare vilket ger driftskostnader,bättre hade varit att rensa upp o fixa ventilation i grunden.Om man öht gjorde en besiktning av problemen visades inte heller.
Begrep inte heller hur man lyckades fixa bygglov o besiktning när det mesta stred mot kommunens regler. Ett hus på 75 m2 krympte till 66 och bygglovet var på 55,dessutom ett fritidshus.Mygel? korruption? Gällde samma för grannhusen som hade samma problembild?
Mögel växer väl dessutom bäst där det är VARMT och fuktigt. Utedelens placering gjorde ju att krypgrunden blev kallare, inte varmare... Å andra sidan kyler den ju ner luften så att den inte längre klarar att hålla samma fuktmängd och fukten fälls ut på omgivande ytor istället. Så... vad blir egentligen totaleffekten?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 935 inlägg
Vi får ju se nästa program om de placerar en groda där också, ger ju lite publicitet iaf.
Protte
Protte
totaleffekten av placeringen av aggregatet blev precis det som man kunde ana i programmet.B b8q skrev:Mögel växer väl dessutom bäst där det är VARMT och fuktigt. Utedelens placering gjorde ju att krypgrunden blev kallare, inte varmare... Å andra sidan kyler den ju ner luften så att den inte längre klarar att hålla samma fuktmängd och fukten fälls ut på omgivande ytor istället. Så... vad blir egentligen totaleffekten?
1. minskad värme inne pga lägre effekt på pumpen. 2.fukt i grunden pga kondensvatten och lägre temperatur. fukt som då gärna sugs upp av organiskt material,inte bara byggspill utan även av trossbotten o balkar under huset.3 Placeringen var helt vansinnig då pumpen fick jobba med kallare luft än normalt,funkade som ett kylaggregat i grunden.ju mer den jobbade ju kallare blev luften och värmen inne uteblev.Måste ha druckit mycket ström.Installatören var nog lika kunnig i värmepumpar som programledarna.
Man fick ingen känsla för husets layout i programmet, det kan nog mycket väl ha varit drygt 60 kvm.
Jag blev nyfiken på den där sidokonflikten om tomtbiten som säljaren tydligen hade option på att köpa tillbaka. Jag misstänker att det handlade om en detaljplaneändring. Kan det vara så att när fastigheten såldes, så tillät detaljplanen inte så små tomter som det skulle bli, men att säljaren behöll en rättighet att få tillbaka en del av tomten, så fort detaljplanen tillåter en avstyckning. Eller kan ngn. komma på ett annat skäl till den klausulen?
Enl. advokaten i programmet så var den klausulen tydligen inte giltig, vi får hoppas han har rätt.
Jag blev nyfiken på den där sidokonflikten om tomtbiten som säljaren tydligen hade option på att köpa tillbaka. Jag misstänker att det handlade om en detaljplaneändring. Kan det vara så att när fastigheten såldes, så tillät detaljplanen inte så små tomter som det skulle bli, men att säljaren behöll en rättighet att få tillbaka en del av tomten, så fort detaljplanen tillåter en avstyckning. Eller kan ngn. komma på ett annat skäl till den klausulen?
Enl. advokaten i programmet så var den klausulen tydligen inte giltig, vi får hoppas han har rätt.
Ja, det där med tomten var ju märkligt, men jag fick en idé om att det sålts tomter av en viss storlek och att han genom att få köpa 500 kvm av vardera skulle få ihop till en ny tomt för ett hus till kanske? Kändes helskumt iallafall, särskilt som han tydligen vägrade lämna ut slutbevisen om de inte gick med på denna utpressning.
Tjänster
Populärt i forumet
-
Vad har ni gjort med era hus idag?
Övrigt husrelaterat -
Funkisvilla 1933 - toalett
Övrigt husrelaterat -
Typ av material i 1930-tals villas hall
Övrigt husrelaterat -
Köp av fastighet med befintligt hyreshus på.
Övrigt husrelaterat -
70-tals hus, platta på mark, syllar bytt -00 men nu hög fuktkvot igen?
Övrigt husrelaterat