Tänkte att vi kunde beskriva funktionerna på vissa specefika badkar.
Jag själv har ett kar ifrån SSWW som fabriken heter & varumerket är Royalking.
min modell heter A207
Jag gissar att det är exakt samma vattensystem på samtliga modeller, så funktionerna bör vara de samma.

då dom som säljer produkten har dålig koll & instruktionsmoken lite svårförstårlig så kan vi ju här reda ut hur karet ska funka & vad man kan göra.

jag har inte instalera mitt kar änu, men jag har idag fylt det med vatten för lekage test & funktions kontroll (jag ska ha mitt kar nedsänkt i golvet & det är halvknepigt att få dit det, så jag vill prova allt innan jag ställer det på lats)

jag har märkt att lyset inte går att sätta på/av separat, det går samtidigt som vattenpumpen
Lyset skiftar i grönt, blått & rött, skiftningen sker med en mjuk toning, så färgerna går lite omlått.
strömen till lyset verkar vara konstant 12V växelström, då man kan säkert byta till en annan lampa & slippa "porrbelysning"

1. nån som vet en annan lampa som passar & hur man byter den?

om man trycker på telefon knappen när vatenpumpen är på, så stannar vattenpumpen, men lampan fortsätter att lysa.

2. nån som komit på nått sätt att släcka lampan på?

nån som kann fylla på med andra funktioner?

Jag kan tillägga att "luft pumpen" som ska blåsarent kanalerna när man bubblat klart, den startar X antal minuter efter att man stängt av karet oavsett om man tömt karet på vatten eller ej (kanske 10 min efter, kolla inte klockan. kolla därimot att den arbetar i 5 min.)

3. ska det vara så, hur är det på era kar?

Jag fyllde karet med kall vatten & då orka värmeren öka vattentempen 1° på 15 min.

Mitt kar heter A304 och där finns det ingen pump som startar när man slagit av karet.

busnut skrev:
Mitt kar heter A304 och där finns det ingen pump som startar när man slagit av karet.
då har du inte valt till Ozonrening

Har följt den andra tråden om fantastiskt billiga badkar men ser nu att ni diskuterar mer funktioner. Jag skickade ett brev till BT-trading för att fråga om rengöringen. Karet jag är intresserad av A 304L skall enligt dem ha ozonrengöring och tömmas helt på vatten även slangar samt att dessa rengörs.
Detta skulle gälla kar som är tillverkade efter september 2005 om jag inte mins fel.
Någon med praktiska erfarenheter som kan dela med er om hur ni upplevt det.

Min tanke är även att kakla in karet, hur gör man lämpligast/snyggast med en servicelucka för det är ju inte så kul att riva väggen runt om nåt skulle krångla...

Nej tyvärr så fanns det inte det tillvalet när jag köpte mitt kar. Men nu måste jag ringa till importlagret och höra om det går att köpa som tillbehör.

jag har ju bara fylt mitt kar en gång med vaten slang, så min test är inte relavant, då avloppet ej var korekt kopplat. I mitt kar fans det vatten kvar i vissa slangar, men kan inte svara för om det var för att avloppet ej var kopplat = vattent kunde ej derneras som det ar tänkt?

mitt kar ska jag sänka ner i golvet & vid en kontrollmätning så märkte jag att karet ej var rakt i den kant som jag kommer att få mot golvet.
framkanten är rakt skuren för att passa fint mot fronten, vilket den gör, men det är inte skuren helt i våg, vilket inte märks om man har fronten på.

kanterna som är in imot väggarna (hörnkar) är jätte krokiga.
jag fick såg bort 7mm där det var som sämst, jag fick ta lite överalt, trode jag skule få slippa ta framsidan då detta snitt var rakt, men eftersom det inte var i våg så var jag tvungen att ta där med.

busnut skrev:
Nej tyvärr så fanns det inte det tillvalet när jag köpte mitt kar. Men nu måste jag ringa till importlagret och höra om det går att köpa som tillbehör.

Tror dom skriver att det ej går att bygga om karena efteråt.
tar man lyckspaketer så ingår rengöringen.

det finns dioder med 3 färger, kanske de är en sån till belysningen. jag har sett en bild nånstans av en sådan med 4 "ben" dvs ett ben per färg- i så fall kanske de går å koppla bort den färg man inte vill ha, men nån elektroniknisse som hae elschema på karet kanske kan svara på de...

pellefant skrev:
det finns dioder med 3 färger, kanske de är en sån till belysningen. jag har sett en bild nånstans av en sådan med 4 "ben" dvs ett ben per färg- i så fall kanske de går å koppla bort den färg man inte vill ha, men nån elektroniknisse som hae elschema på karet kanske kan svara på de...

det sitter 2 röda,2 grana & 2 blå dioder i lampan.
lmpan ser ut att vara en vanlig 12V halogen med väste GU 5,3
jag har försökt tagit bort lampan, men vågar inte ta i för hårt.
den går alla gånger att byta mot en vanlig halogen spott, eller en liknande diodlampa, i enfärgat.
har sett att www.conrad.se säljer sånna.
jag har mätt strömstyrkan & den är 12V växelström

Jag har nu tryckt i en diodlampa med endast blått sken, & den funkar !
denna har fler dioder & lyser starkare, men den har mer riktat ljus (8graders vinkel)
jag kan inte testa mitt kar med vatten i så jag vet inte om vattnet hjälper till o sprida ljuset.

det var lite problem att få ut den gammla lampan så det var 2 små silikon strängar som höll fast den, men jag rucka på den lite o då kände man att den rörde sig lite, efter en stund kunde man röra den mer o mer, sen losna den.

Någon som kan svara på om man kan fixa så att lampan lyser även om umpen inte är i gån?

hansson skrev:
Någon som kan svara på om man kan fixa så att lampan lyser även om umpen inte är i gån?
Starta pumpen & tryck på telefonknappen

Blev det bra spridning på ljuset när du hällde vatten i karet?

Har kopplat in min telefon på mitt a304l och den funkar kanon

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.