J jojo123 skrev:
Tanken sitter till vänster , men det är samma temp på pannans vatten uppifrån som in till pannan , den nedre mätaren ska ha en temp på ca 55-65 C , uppifrån kommande 80 C ska blandas ut med den från vänster . är nog termostaten som sitter i laddomaten som inte är som den ska , pumpen går nog .,, prova med att knacka med en hammare strax under den övre mätaren . Hjälper inte det så får du nog byta termotsstaten i den , den verkar inte öppna som den ska
Under den vänstra mätaren ini laddomaten sitter en klaffventil som öppnar mot tanken när termostaten öppnar , just nu bara lite . laddomaten ser ut så här invändigt . är felvänd på bilden , från andra hållet
Knackade på den igår :) Visst fan öppna den sig och börja leda in vatten i botten...
Kul eldat i 3 mån utan fattat det ;-)
Så, vad behöver man göra nu? Byta? Och vad ska bytas?
//Christian

Den oranga delen i bilden ovan är termostaten.
Men energin kan inte försvinna på gund av det.

För att fläkten ska stanna måste rökgastemperaturen någon gång gå över inställt värde. Så om du har rökgastermostaten högt ställd så kan det hända. Då kommer den även att stoppa onödigt tidigt i normalfallet.
Laddpumpen går samtidigt som fläkten.

• Gilla
Christian_K
  • Laddar…
J
C Christian_K skrev:
Så, vad behöver man göra nu? Byta? Och vad ska bytas?
Avvakta lite med att tänka på byte av termostaten , den kärvade lite och kan komma igång nu , den får lite motion nu, du kan knacka lite , kanske vid start några ggr . Kolla upp hur det är med starten på pumpen ocm det finns någon termostat för den , det bästa är att den startar vid ca 55-60C i panntoppen , då kan det aldrig bli kok i pannan ( inte att koka över ) men det blir bubblor och lite ånga i pannan om den startar sent

• Gilla
Christian_K
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Avvakta lite med att tänka på byte av termostaten , den kärvade lite och kan komma igång nu , den får lite motion nu, du kan knacka lite , kanske vid start några ggr . Kolla upp hur det är med starten på pumpen ocm det finns någon termostat för den , det bästa är att den startar vid ca 55-60C i panntoppen , då kan det aldrig bli kok i pannan ( inte att koka över ) men det blir bubblor och lite ånga i pannan om den startar sent
Tackar Tackar, "starten på pumpen" , menar du laddomaten eller vilken menar du?

Pumpen går så fort man startar pannan, vilket är bättre än att gå på pannans temperatur.

J
Jepp det är laddomatens pump som ska starta tidigare och stoppa senare än rökgasfläkten , jag har separat termostat på min pump , vid uppstart så ställer jag den på 55 C och när tempen är uppe på pannan ca 70 C så ställer jag om termostaten .
Har aldrig haft bubblor eller ånga i min panna , blir det bubblor eller ånga i panna så kommer pumpen att tappa kraften till att böja med , allt kommer att snurra runt i pannan tills det börjar ladda tankar/na och gå ut , syret måste då gå ut via avluftare

Varför skulle den det? Jag ser det som optimalt att den går som fläkten.

J
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle den det? Jag ser det som optimalt att den går som fläkten
Upp till dig att ha det optimalt enligt dig själv och du har den funktionen , men slå inte ner eller ifrågasätt på andras lösningar ,,
som fungerar utmärkt för en som svarar , det är TS som tar åt sig av info och agerar efter sitt egna huvud vad som kan tänkas vara bra eller dåligt för just TS anläggning

Om du däger att det ska vara på ett annat sätt så tycker jag nog att du kan motivera varför. TS panna funkar oavsett inte på det sätt du beskriver.

J
D Daniel 109 skrev:
Om du däger att det ska vara på ett annat sätt
Var gör du av eftervärmen som finns i pannan då fläkten stoppat p.g.a låg temp på rökgaserna , men glöden finns kvar i pannan och värmer , med lite otur så kan pannan koka om inte självcirken går som den ska

• Gilla
Christian_K
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Var gör du av eftervärmen som finns i pannan då fläkten stoppat p.g.a låg temp på rökgaserna , men glöden finns kvar i pannan och värmer , med lite otur så kan pannan koka om inte självcirken går som den ska
Ja det har jag också tänkt på när jag kommer ut och det ligger och glöder i pannan och fläkten är av.. kan ju vara 80 grader bra länge i pannan som ej blir till användning då?, vad jag kan förstå..
Då hade man ju velat att laddomaten skulle fortsätta ladda tills nån lägre temp...

J
C Christian_K skrev:
kan ju vara 80 grader bra länge i pannan
Pannan laddar nog mer än 80 C mot slutet när den eldas och returen kommer upp mot den tempen , och laddomaten stänger normalt vid ca 72 C , om den laddat med ca 90 C och kallnar ner så blir det liksom lite lägre temp som laddas , men det går inte få allt

Termostaten ska ju vara ställd så lågt att fläkt och pump går så länge elden ger värme till vattnet. När elden inte längre värmer stänger man av fläkten för att inte blåsa ut värnen, och stänger av pumpen så att restvärmen kan gå över till tanken med självcirkulation. Om pumpen går stoppar laddomaten flödet till tanken.

Andreas_Hansson
C Christian_K skrev:
Kan någon här förklara funktionen med den?
Jag måste iaf sätta på den när jag ska elda första brasan...
Skall den vara på vid alla brasor, tex när man fyller på? Så gör jag idag...
Hur gör ni?
Oftast stänger min av sig när en brunnit ut och då sätter jag på den igen om jag eldar en brasa till... men tycker veden går väldigt fort åt då.
T.ex. idag när jag kom från jobbet efter 10h så gick fläkten fortfarande... brasan släckt dock...
Om fläkten går fast brasan har slocknat så kan det vara termostaten som är kass.
Jag har bytt på min innova en gång.

Kolla även att termostaten. Vredet inte är ställt för lågt.

J
Det bästa är att ha separata termostater för fläkt och pump , dom går på samma säkring , säger då fläkten upp sig och det är det vanligaste , en pump går sällan sönder , säkringen går , vad händer , pumpen stannar och ett kok kan vara ett faktum ,
En termostat med givare på topp av pannan som går att ställa separat för pumpen , lämpligt på ca 55 C vid uppstart och när pannan är varm ställa upp till 75 C

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.