378 läst · 5 svar
378 läst
5 svar
Funkar en cyklon till slipdamm?
Funderar på att köpa en giraff-slip på amazon spring deals. Frågan är om jag kommer bli ruinerad på dammsugarpåsar till min Bosch GAS 15L- eller kommer en cyklon ta det mesta av slipdammet?
Väggspackel är rätt tungt så jag gissar att det kommer att falla ner rätt mycket i cyklonen även om inte allt stannar där.
Sen blir det inte så stora volymer så du kan slipa rätt mycket innan du fyller en påse.
Jag har en Kärscher med filterpåse och körde med den och en giraff från Jula och det var helt klart värt att köra med dammsugare även om det gick ett par påsar. Det var nog 2-3 påsar med slipdamm på alla väggar och golv i 4 sovrum, 1 vardagsrum och en större hall så 150-200 kronor i påsar var ingen stor kostnad i sammanhanget.
Sen blir det inte så stora volymer så du kan slipa rätt mycket innan du fyller en påse.
Jag har en Kärscher med filterpåse och körde med den och en giraff från Jula och det var helt klart värt att köra med dammsugare även om det gick ett par påsar. Det var nog 2-3 påsar med slipdamm på alla väggar och golv i 4 sovrum, 1 vardagsrum och en större hall så 150-200 kronor i påsar var ingen stor kostnad i sammanhanget.
Jag har en cyklon och tycker det funkar bra, har även påse i dammsugaren och filter.
Tror jag körde över ett år med påsen, då slipade jag spackel, dammsög div damm, hade den i jobbet så den användes nästan varje dag.
Efter ett år så bytte jag men inte pga att den var full utan jag tyckte att suget var lite sämre
Tror jag körde över ett år med påsen, då slipade jag spackel, dammsög div damm, hade den i jobbet så den användes nästan varje dag.
Efter ett år så bytte jag men inte pga att den var full utan jag tyckte att suget var lite sämre
Jag har kört med en del giraffslipar och slipat gipsputs mm. Dom billiga varianterna har alla vart oerhört kassa. dammat massor och vibrerat osv. Bästa är enligt mig är FLEX. Men den kostar ju en arm och ett ben, men att hyra på hyrfirma eller Hygglo är inte speciellt dyrt... Så får man en passande dammsugare också. Kostar väl en 300kr dagen eller så...mexitegel skrev:
Jag har en Bosch GTR 55-225 och en Kärcher grovdammsugare. Slipdammet är inga problem att köra i påse, som flera andra skriver så blir det inte så mycket (då är jag ändå dålig på att spackla).mexitegel skrev:
Har både påse och filter när jag kör.
Är du nöjd med Boschen? För det är en sån det blir isåfall. Även om flexen är bättre.
Tycker ju fleece-påsarna sätts igen rätt fort.
Så får vi se om det är detta som får mig att få tummen ur att bygga klart cyklonen 😂.
Tycker ju fleece-påsarna sätts igen rätt fort.
Så får vi se om det är detta som får mig att få tummen ur att bygga klart cyklonen 😂.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Funkar ekfanerad poppelplywood till köksluckor?
Kök -
Hur ansluta 100 mm och andra maskiner till cyklon
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Funkar dessa schneider produkter tillsammans (förhöjningsram och lock)
El -
Hur kollar man om termostaten till ett el golvvärme golv funkar.
Badrum -
Finns något som funkar som drivrem till Pax badrumsfläkt?
Ventilation
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Få bort gamla inbrända dekaler från släp
Håller min bosch skruvdragare på att ge upp?
Verktyg, Maskiner & Fordon