Tjo folket!

Nu har de klurats lite!

Va tror ni? Jag går ner ett steg, till http://www.ecostove.co.uk/stove-shop/Olymberyl-Olive-Multi-Fuel-Boiler-Stove.html , lilla systern te Aidan, denne e ju på 11.5kw, med 7kw på manteln. Jag tror nog att under alla omständigheter att ja kommer gödsla med 3kw på värmning av källarn, och således 4 kw till acctankar , om ja tänker på hur lång tid de tar för min 3kw patron att elda upp 300L nere i källarn på vintern ( testade o stänga av allt i källarn förra vintern) och då hamnade de på 6 grader i källarn(ca -10 ute), och de tog en halv dag för vattnet o bli varmt cirkus i beredarn. Jag har idag 4 st el element a 600w där nere, o de klarar precis att hålla "fortet" där nere om de går järnet vid ovan tempraturer.

I den där Olive varianten känner jag mig rätt bekväm med att kunna elda rätt hårt rätt länge utan "kokrisk" och om det är som sådant att ja märker att systemet blir för varmt för fort, gör ja som FTH säger där, drar upp en fläkkonvektor i övervåningen? Eller tror ni jag ska satsa på en fläktkonvektor direkt likväl?
 
Redigerat:
7kW på manteln betyder väl att den kan ladda akumulator med 7 kW i timmen. Din 300l tank kommer att laddas på mindre än 3 timmar och under tiden får huset bara ca 4,5kW i timme i 3 timmar .... och sen ? Köp fläktkonvektor direkt så du slipper flytta till källaren under vintern :).
gaia
 
Själva poängen med en acktank är att man skall kunna ha en panna med hög effekt som man eldar i under en kortare period för att sedan få ut värme ur tanken efter avslutad eldning. I det avseendet skiljer det sig markant från fallet med motorfordon som du jämför med. När det gäller motorer har man betydande nackdelar av att ha onödigt hög effekt. Det påverkar ovillkorligen verkningsgraden negativt. Har du en acktank kan du ha en mycket överdimensionerad panna utan att verkningsgraden sjunker.

Sedan får du titta på fördelningen av effekten. Kaminen ger största delen av effekten till vattnet. Kan du inte använda den värmen på övervåningen så kan det bara fungera bra om källaren behöver mycket mer värme än övervåningen. Jag tror överlag inte att man skall räkna med att få ett praktisk och heltäckande värmesystem baserat på en vattenmantlad kamin i vardagsrummet, men jag är skeptisk till det system du beskriver. Till exempel kan du inte styra hur mycket av värmen som hamnar i acktanken och hur mycket som går till elementen.

Erik
 
Jag har själva en anläggning som är rätt lik den du påtänker. En 19KW insatskamin kopplat till 630L acktank (den är inte en liter for stor, men jag fik inte plats med mer), Laddomat 21 samt ERA automatshunt. Denna anläggning matar 7 stk. fläktkonvektorer fordelat runt i huset som är på 180kvm närmast oisoleratq(;^;)p. Detta funkar MYCKET bra, vist får man elda mycketd^_^b(jag giller att elda) och visst går det åt mycket vedd^_^b(gissa),men skulle jag göra om resan skulle anläggningen bli precis som nu. Notera att min kamin är en insats och därfor isolerat på alla sidor utom glaset.Detta gör ju att den lämnar mindre värme till rummet, Kaminen är en zuzia 19kw prisma från mygind design.

Henrik
 
funderade själv på nått liknande ett tag.

har just nu elraddar + takvärme men kör en luftvärmepump för det mesta och hjälper till med direktelen när den behövs... har kört så i en vinter och det gick ok men behöver nu en lvp till eller konvertera till vattenburet.

tänkte mig en 750l acktank med inbyggd vvb nere där jag var min vv-beredare nu som jag kommer slänga ut
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1614

denna ska jag elda mot med en vattenmantlad kamin: http://www.kaminexperten.se/webshop.asp?show=prodinfo&infoid=291&menu=64

som ger 4kw mot manteln

hur lång tid kommer det ta om jag eldar med full effekt innan jag värmt upp alla 750liter?
 
Att värma 750L vatten med 4 kW när man hela tiden måste passa elden ganska flitigt låter jobbigt. Jag får det till 13 minuter per grad. Skall du värma från 45 till 90 grader tar det 10 timmar om du inte har någon värme på samtidigt. Skall du värma från 20 till 90 grader tar det 15 timmar om du inte har någon värme på. Du bör satsa på en högre effekt om du skall elda mot acktank.

Erik
 
tjo! då va ja tebax! :)

De blev en olive, kändes som ett bättre alternativ! har ordat fram och tebax me min rörkrökare, lite kompromisser fram och tillbaks.

murstocken är fixad, och nu inhandlar ja en 300 liters multifunktionstank, laddomat 11-30 och en dröse radiatorer, esbe shunt...förhoppningsvis proveldning innan november! kan de va värt o hänga på min 300 liters vvb på radiatorslingan från multitanken? i form av acc tank för elementen? dvs klarar 7 kw( kanske 5-6 i praktiken ) att värma 300 l aktivt och 300 l " passivt " via radiator slingan...vinningen är ju dels mer värmelagring, men dubbla patroner... :)

som sagt aldrig enkelt, men den står ju redan där, nån nytta ska den ju kunna göra...
 
-----------
 
Redigerat:
Som man ser är det en automatisk avluftare upp/bakom på kaminen, passar in rätt bra faktiskt, trodde de skulle se fulare ut...

UPS ska inhandlas , sen får de baskemig va klart :)

sotarn kommer på fredag, så får man se hur de funkar då ;) återkommer då me en liten rapport!

ursäkta för att bilderna e på sniskan, sitter o postar på telefonen!
 
  • 2011-12-15 19.41.12.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2011-12-15 19.39.06.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja fint ! ;)d^_^b
 
tack! ;) Vill naturligtvis passa på o tacka alla fina människor här likväl! Har varit te mycke hjälp!

Te våren åker de upp solluftvärmapaneler o ansluta te tanken! Seeeeeen får de va klart....kanske

För den uppmärksamme så ser kanske exp tjärlet lite stort ut, o de stämmer, för de sitter en tank till på andra sidan väggen, fick inte plats mer i tvättstugan :/
 
Redigerat:
Skriv gärna hur det gick i vintras...
 
Ok, här kommer en liten rapport som utlovat, tack för påminnelsen A-O! =)

Det tog hyggligt me tid och eldningar för att få ut all luft ur systemet, men nu är det närmst tyst, ibland kan man höra ett litet skvalp, men jag betraktar det avluftat nu i alla fall.

Effekten då?

Mja, jag har 3 st stora radiatorer i källarn, nu har jag inte sifforna på effekten på dem, men jag gissar att de är ca 3kw totalt, när jag kör fullt ut på shunten, dvs släpper på max, så stiger tempen i tanken endå sålänge jag eldar. Om än bra mycke långsammare, det är ju inget direkt vetenskapligt grund i mitt antagande här, men jag gissar nog att mot angivna 7.5kw på manteln är nog 4.5-5 mer rimligt.

Jag gick ju i kvalet mellan Olive och Aidan här, och valde ju Olive, eftersom Aidan är rätt stor och jag va inte säker på att jag behövde all den effekten. Och jag fick ju delvis rätt kan ja säga, för Olive håller fortet även när de va riktigt kallt, dock alltid med luftvärmepumpen igång. men det är på håret skulle jag vilja säga. Skall jag nånsin bygga ut eller dyl, kommer jag få byta mot en Aidan eller liknande.

Så om man tittar på huset , 102m2 + 45 i källarn , så håller luftvärmepumpen + kaminen, ingen ytterligare värmekälla behövs, vilket har resulterat i hyggliga besparingar. Huset när jag köpte det hade då 23.500 kw/h per år (direktverkande el), med luftvärmepumpen kom jag ner i ca 16000, och så som de ser ut nu kommer jag ligga på 10.300kw/h.

Jag har eldat måhända i snitt 3 ggr i veckan.

Tanken från Jula är riktigt bra, den håller värmen fint, kan inte riktigt se va man ska tjäna på att köpa en dyrare.

Det som gjorde att de sprang iväg lite i kostnader är ju SYR-ventil, hydropress tank eftersom jag har egen brunn etc.

Men kort o gott material kostnader:
Kamin 8tkr - svt.ee , estländskt företag.
Tank 15tkr - jula.se
Syr Ventil 4tkr - dahl
Hydropress 2tkr - Rinkabyrör
rör & kopplingar: 10tkr - rinkabyrör,jula,dahl
radiatorer: 4tkr - rinkabyrör
Exp kärl: 2tkr - rinkabyrör
Laddomat ink rökgas termostat , 3tkr , rinkabyrör
Cirk pump te radiatorerna: Hade liggandes.
Övrigt: 2-3tkr

Alla frågor är välkomna!
 
Redigerat:
Var tas tilluften till kaminen någonstans, är det i rummet eller via rör utifrån ? Man tjänar rätt mycket på att ta tilluften utifrån då den annars suger uppvärmd luft ifrån huset och kall luft dras in utifrån. Bla har mythbusters haft en liten test av detta, visserligen en öppen eldstad som drar mer luft, men det visade att det blev varmt och gott i vardagsrum och nån rum intill, medans temperaturen sjönk i rummen vid yttervägg.

Vore tacksam om du kan rita upp/skicka upp bilder på den slutgiltiga lösningen, vi här är ju intresserade hur det blev samtidigt som vi kanske kan gnugga hjärncellerna och kanske komma på några förbättringar!
 
"Var tas tilluften till kaminen någonstans, är det i rummet eller via rör utifrån ?"

Nu är det så fiffigt att det kommer upp luft under kaminen, från källarn, där rör genomgångarna går ner till källarn, så jag upplever inte att kaminen drar in nån kall luft i boytan via fönser/dörrar. i källarn har jag det i regel svalare än i boytan, ca 18 grader, så luften är lite uppvärmd i förväg. Strålvärmen överstiger hursom det som kommer in med råge, eldar jag några timmar är likväl murstocken varm och go, och värmer även övervåningen.

Mitt mål var ju att med hjälp av kaminen, få upp värmen i källaren, fast jag vill ju ha "eld myset" i vardagsrummet, och inte en panna i källarn, som bonus får jag ju go värme av kaminen i både entrénplan och övervåning + varmvatten. Murstocken håller sig varm och go länge.

Rita, som ni ser tidigare i tråden, är inte min starka sida. Ska försöka ta lite kort vid tillfälle o lägga upp.

Kan tillägga att jag är nöjd med materialval och hur den slutgiltiga lösningen blev, dock återstår solluftvärmepanelerna som skall kopplas på, och om jag skulle göra om de igen...mja, då skulle jag nog tagit Aidan, för "framtidssäkringen" så att säga, kostar ju inte särskilt mycke mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.