NetNut skrev:
Var tas tilluften till kaminen någonstans, är det i rummet eller via rör utifrån ? Man tjänar rätt mycket på att ta tilluften utifrån då den annars suger uppvärmd luft ifrån huset och kall luft dras in utifrån. Bla har mythbusters haft en liten test av detta, visserligen en öppen eldstad som drar mer luft, men det visade att det blev varmt och gott i vardagsrum och nån rum intill, medans temperaturen sjönk i rummen vid yttervägg.
Mjaa, tjänar man verkligen så mycket på att ta luften utifrån? Skulle vilja se en beräkning på energiåtgång någonstans. Hur mycket luft kan svenne78s kamin förbruka måntro? 15-20m3/h?
 
Vad roligt att du fick till det och att kaminen levererar (y)
Då du vekar ska ha fler värmekällor blir nog detta mycket bra
värmepump och solluftvärmepaneler blir nog kanon detta ;)

Själv har jag frånluftsvärmepump som ger 1200 kw/h
detta och aidan har ensamma med acktank på 500 l fått klara värmen i vinter och dush och tappvarmvatten då NIBE s serviskille inte kommit och lagat elparonen i frånluftspannan ännu :thumbdown:

Tur detta gick . Men det krävdes att elda många timmar på dygnet då vi hade kallare än - 25 !
 
Roade mig så här på fredagskvällen med en liten överslagsberäkning för effektförlusten för en kamin som suger rumsluft. Justera gärna mina siffror om dom är käpprätt fel. Gjorde några antaganden, t.ex luftförbrukning ca 25 kbm/h för vedkaminen och att aktuell eldning sker vid -20 C utetemperatur. Grunden till förlusten borde vara skillnaden i temperatur mellan rumsluft och uteluft, alltså vad det "kostar" att värma upp den kalla luft som letar sig in då kaminen förbrukar innomhusluft. Antar att man håller ca 20 C, man måste värma luften 40 grader.
En formelsamling angav "värmevärdet" för luft vid noll grader till 1,005 kJ/(kg*K) och densiteten till ca 1 kg/kbm.
25kg/h = 0,0069 kg/s i luftflöde.

Effektförlusten = 1,005*40*0,0069 = 0,279kJ/s, alltså nästan 300 W.

Visst varierar densitet och "värmevärde" något beroende på temperatur, men jag tror att man kan höfta till ganska bra, och det kan vara bra att få en jämförbar siffra. Tror Keddy anger 20-25 kbm/h på någon av sina kassetter med en effekt på ca 10kW.
Förlusten varierar såklar linjärt med utetemp; 0 grader ute = 150W förlust.

Jag skulle kunna tänka mig att det kan ligga en förbränningsteknisk vinst i att hålla 40 grader högre temp på inkommande luft till kaminen då man eftersträvar hög temperatur i förbränningen. Man har liksom den temperaturen tillgodo. Det finns ju en anledning till att större pannor liksom morderna kaminen förvärmer luften innan den leds in till förbränningsrummet.

Med otrevliga kalldrag eller hus som är för täta för att husera en kamin med rumsluftförbrukning måste man kanske ha en luftkanal till kaminen, oavsett om man tycker att 300W är lite eller mycket.
 
Frågeställningen uppkommer då och då. I alla händelser är det fråga om en liten effekt för de flesta eldstäder utom öppna spisar. Jag tror att det finns fler saker som spelar in även om jag inte fått resonemanget bekräftat av någon.

Det räcker inte med att värma luften till rumstemperatur. Den måste värmas till rökgasernas temperatur för att få med hela förlusten. Det är flera hundra grader varmt i förbränningen. En stor del av värmetransporten från elden till kaminen sker genom strålning, och det är inte linjärt mot temperaturen. Det innebär att om temperaturen på kaminens tilluft ökar med 40 grader kommer den eventuella ökningen av rökgasernas temperatur vara mycket mindre än 40 grader. Då blir förlusten mycket mindre än i ditt räkneexempel. Dessutom tillkommer som du säger att förbränningen inte blir lika effektiv med kall tilluft.

Jag är övertygad om ett enda tillfället då man har något att vinna på att ta tilluften utifrån är då huset har ventilation med FTX.

Erik
 
hur stor är tanken? hittar bara 300liter på julas hemsida.
 
Tror du att en 750l acktank med inbyggd VVB är för lite för att elda emot med en aidan?

Jag har nästan 240 i takhöjd där jag tänkte sätta tanken så det är inget hinder med en större, eller en acktank till med eftersom det redan finns gjutet ett fundament till VVB som vi redan har så skulle det vara perfekt att bara ta bort den och sätta dit en acktank på samma plats!

Hur många inlägg får du göra för att få upp tempen till 80 i din tank en vanlig vinterdag, säg runt -10 ute?
 
Tjo A-O , kan inte svara faktiskt ang Aidan, då jag har en Olive, som är betydligt mindre som sagt, men rent spontant skulle jag nog säga att 750 liter är nog rätt lagom för en Aidan, men de får nån som kan räknestickan bättre än mig svara på, eller om det är nån som har en sådan lösning.

Ang hur många inlägg jag får göra en -10 vinterdag, säg att jag får hytta in 2 st mellansize torra fina björkbitar i timman för att hålla vettig temp i källarn och resten av huset, och då stiger de väldigt sakta i tanken. Tanken är 300 L , dock har jag ett slavkärl på 300L, men som det ter sig nu, använder jag inte de, lägger hellre ut värmen i radiatorerna. Jag eldar inte allt vad kaminen tål heller kan jag tillägga, vill tro att jag kanske ligger på 70-80 % av kapaciteten, en ren amatörgissning dock. Sen har jag aldrig klockat hur lång tid de tar för mig att elda upp tanken till 80-90 grader, jag har ju gjort de för o testa några gånger , men det är ju missvisande om man ser nedan..

Så som Jula tanken är konstruerad, är det som så att de sitter en elpatron i toppen och en elpatron i botten. Där uppe är tappvatten, så där håller jag 65 grader, jag gissar att det är runt 50 liter kanske som håller den värmen, och sen har jag i botten en patron till på 6kw, det är där radiatorerna tar vattnen, och där har jag runt 30 gradigt vatten.

Så summa sumarum, om ja inte kör radiatorerna, kör ja upp värmen fort i tanken, men ja kör ju alltid dem och då kan ja elda i många timmar utan att riskera o koka systemet.

svempa
 
tack för alla svar! kom dock på en sak jag glömde fråga förra gången.


Efter att du eldat klart och det bara är varmvatten från acktanken som cirkulerar i elementen...far detta vatten runt i själva kaminen så att den fungerar som ett "element"?

Då jag funderar på att sätta kaminen nere i vår gillestuga kanske jag klarar mig till en början utan element i detta rum... då den förmodligen bara kommer användas kvällstid och helger, tider då jag förmodligen ändå kommer att elda.
 
Tjo,

Mja, alltså det sitter ju en laddomat ( om du kollar på bilden ja la up, en grön klump nere vid golvet nästan ) Den är ju kopplad till en termostat på rökgas röret, så innan rökgas röret är tillräckligt varmt, är de noll cirkulation i kamin, sedan när när rökgasröret är tillräckligt varmt sätter den igång laddomaten, som då enbart cirkulerar vattnet i kaminen ( ej ack tank ) tills vattnets temp i kaminens "system" överstiger 72 grader , då börjar den ta in vatten o värma upp vattnet i tanken.

Samma gäller när rökgaserna är för kalla dvs när kaminen slocknat, då slutar den cirkulera.

Jag tror nog att i kombination med strålvärme + värmenlagring i eventuell murstok + godset i kaminen , får du upp tempen i gillestugan rätt bra, och skall stå sig hyggligt om ja får gissa...som sagt, ja gissar, är ju omöjligt egentligen de här =) Inte bara är jag amatör, jag vet ju inte hur din gillestuga ser ut

Svenne
 
Ok :) som du märker så har jag ingen större koll på hur allt funkar, bara bott i hus med direktel.
 
Nu blir den liten bump i all välmening, då jag så sakteligen har masat mig vidare till solvärme sektionen på forumet, då äventyret med jula tanken och olymberyl kaminen fortsätter i hopp om att spara de små slantarna =)

Kan nämna att installationen fungerar som det är tänkt faktiskt, enda är väl den automatiska avluftaren som inte längre är så automatisk som man hade kunnat önska. Det är en Airex Minor, symptom är att jag kan höra skvalp i tanken stundvis, och den släpper inte luften. Om nån har nån erfarenhet av dessa och åtgärd, vore de välkommet.

Detta tråden som jag irrar i nu, i solvärme sektionen för den som är intresserad , http://www.byggahus.se/forum/solvar...n-solpaneler-till-bef-system.html#post1579463

Ps. Inventerade vedlagret och blev varse om att veden inte kommer räcka i vinter(hemska tanke) så om nån vet vart man kan få tag i torr björkved i GBG området för 400kr/m3 , PMa snälle snälle!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.