henke_benke skrev:
i pannan har du ett fast hål som du måsta passa in med läkt och hur du lägger pannor i bredd
Det är nog inte något större problem!
Från råspont + takduk är det 150 mm till pannans underkant/överkant bärläkt.
(100 mm cellplast + 25 mm ströläkt + 25 mm bärläkt)
Det finns alltså rätt bra justermån om man vill lägga om yttertaket.
 
H
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är nog inte något större problem!
Från råspont + takduk är det 150 mm till pannans underkant/överkant bärläkt.
(100 mm cellplast + 25 mm ströläkt + 25 mm bärläkt)
Det finns alltså rätt bra justermån om man vill lägga om yttertaket.
vad har taketstjocklek med var den hamnar i längd och bredd på taket?
 
H
henke_benke skrev:
varför läsa ama? vet du ens vad det är för något??
AMA är frivilliga bestämmelser

Allmän Material- och Arbetsbeskrivning.
ser du ama som ett regelverk är du helt ute och svamlar

Ganska vedertaget att man i branschen hänvisar till AMA i alla kontrakt. har faktiskt aldrig stött på ett kontrakt i Sverige som inte hänvisar till AMA.

Men har faktiskt sällan stött på ett kontrakt som hänvisar till en kille från Byggahus.se som känner en plåtis i Norrland.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
henke_benke skrev:
vad har taketstjocklek med var den hamnar i längd och bredd på taket?
Du förstår inte att det är lätt att justera en flexibel röranslutning några cm upp/ner eller åt sidan om man har 15 cm avstånd mellan undertaket, råsponten, och takpannan?

Du är inte takläggare va?
 
H
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du förstår inte att det är lätt att justera en flexibel röranslutning några cm upp/ner eller åt sidan om man har 15 cm avstånd mellan undertaket, råsponten, och takpannan?

Du är inte takläggare va?
har lagt några tak va tänker du på?
 
henke_benke skrev:
har lagt några tak va tänker du på?
Jo, att det inte skulle gå att få ihop en rörgenomgång i råsponten med ett utlopp i en takpanna 15 cm ovanför tycker jag verkar lite, om du ursäktar, stelbent tänkt.
Vad är egentligen problemet?
 
H
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jo, att det inte skulle gå att få ihop en rörgenomgång i råsponten med ett utlopp i en takpanna 15 cm ovanför tycker jag verkar lite, om du ursäktar, stelbent tänkt.
Vad är egentligen problemet?
problemet är ts saknade plåt
 
Staffans2000
henke_benke skrev:
problemet är ts saknade plåt
Nej.
Problemet är att TS inte har något problem! Hade han haft ett problem, hade det inte varit något problem, för då hade vi varit ense, och unisont rekommenderat TS att fixa problemet.
Det är alltid lika tillfredsställande att kunna förklara på ett enkelt och lättbegripligt sätt!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
H
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej.
Problemet är att TS inte har något problem! Hade han haft ett problem, hade det inte varit något problem, för då hade vi varit ense, och unisont rekommenderat TS att fixa problemet.
Det är alltid lika tillfredsställande att kunna förklara på ett enkelt och lättbegripligt sätt!
har du vaknat på fel sida idag?
 
henke_benke skrev:
har du vaknat på fel sida idag?
Jag är lite intresserad av att veta vilka normer du går efter när du säger att AMA inte är bra. Jag antar att en besiktningsman går efter AMA nämligen.
 
H
G-83 G-83 skrev:
Jag är lite intresserad av att veta vilka normer du går efter när du säger att AMA inte är bra. Jag antar att en besiktningsman går efter AMA nämligen.
det är bra med ama för att du får en allmän överblick.

när jag gör arbetsbeskrivningar till inhyrdpersonal så kollar jag ama först. sen ändrar jag mot vad konstruktör och vad tillverkaren har för krav.
 
Det här förspelet håller på i evigheter... är det inte dags att ni skaffar ett rum ;).

Vad gäller TS så har han inget problem. Ingen åtgärd är nödvändig. En avloppsluftning tål nederbörd av alla sorter med eller utan huv. Huv medför vissa risker med frysning. Öppen avluftning medför risk för att grejer ramlar ner. Båda scenarierna är föga troliga.

Är man väldigt orolig för grenar, ekollon, löv, barr, mm mm är det kanske läge att rensa bort lite vegetation runt huset.
Just avloppsluftningen är nog den underhållspunkt (hängrännor, ränndalar, takkupor, vattbräda. Nockbeslag, huvar mm) på ett vanligt tak som har bäst förutsättningar att klara sådant. Sila mygg och svälja kameler kan man säga.

Mvh Fidus
 
  • Gilla
Larsa och 3 till
  • Laddar…
H
findus42 findus42 skrev:
Det här förspelet håller på i evigheter... är det inte dags att ni skaffar ett rum ;).

Vad gäller TS så har han inget problem. Ingen åtgärd är nödvändig. En avloppsluftning tål nederbörd av alla sorter med eller utan huv. Huv medför vissa risker med frysning. Öppen avluftning medför risk för att grejer ramlar ner. Båda scenarierna är föga troliga.

Är man väldigt orolig för grenar, ekollon, löv, barr, mm mm är det kanske läge att rensa bort lite vegetation runt huset.

Mvh Fidus
ja. kärlek börjar ju ofta med lite gnabb
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H
henke_benke skrev:
det är bra med ama för att du får en allmän överblick.

när jag gör arbetsbeskrivningar till inhyrdpersonal så kollar jag ama först. sen ändrar jag mot vad konstruktör och vad tillverkaren har för krav.
Bara för info så gör du fel om du använder detta tillväga gångsättet.
du ska snarare göra tvärtom först kolla på tillverkarens och konstruktörens tillvägagångssätt och sedan med AMA.

annars uppfyller du inte fackmannamässigt utförande (eller snarare de kan bli att du inte gör det)
 
KnockOnWood "KnockOnWood skrev:
Fråga till Anna_H: Hur ser det ut på ditt tak?
Snöbelagt tak med en stor spisfläkt och en mindre avloppsventil bakom en stege; klar himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den stora är spisfläkten, den lilla bakom stegen är avloppet. Kommer att sätta nån sorts nät runt den stora, eftersom kajan på nocken verkar vara sugen på att bygga bo där.
Minns inte hur det var på gamla taket (bytte i våras), men fågelbon hade vi iallafall och jag kan informera om att det är sjukt störande när det kvittrar i badrummet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.