Layher har 2,5 meters fack det bör även andra ha men har inte koll.
 
Lolight skrev:
Nu har jag en alu ställning, men jag har funderat lite. Kan man inte använda saxliftar? Och hur högt går de? Borde det inte gå att komplettera dem med stödben så att de inte välter?
Saxliftar är riktigt fina! Finns stora jäkla as som tar en till fjärde våningen.

Oftast har dom hydraulben för att ställa sig raka sen väger dom så mycket att dom inte tippar
 
M
Om vi snackar fina liftar så är mina absoluta favoriter Genie Z:

http://www.genielift.com/en/products/boom-lifts/articulating-booms-engine/index.htm

Men kostnaden är en bit ifrån vad som kan anses skäligt för en privatperson om det inte föreligger stora pengasäckar och stort leksaksbehov. Lite billigare är Hinowas Goldlift, den är riktigt fin också men går inte att köra runt med när den är uppfälld:

http://www.hinowa.com/scheda.asp?idprod=497&idpadrerif=18&selflang=en

Edit:

Efter att ha kollat runt lite verkar de ju ligga på ungefär samma prisnivå begagnade...
 
Redigerat av moderator:
Köpte en alu ställning när jag skulle bygga ut huset för 10 år sen, kanon att ha liggande även för mindre jobb. Tror jag gav 15 för den, 8 ben a 4 meter och 10st 3 meters lämmar. Man bygger 9 meter lång och översta platformen på 8 meter plus lite om man skruvar upp stödbenen. Inte alls vinglig, har några burtonrör som jag brukar sätta som strävor bakåt istället för att bulta i väggen så slipper man problemet med hål i väggen.
Kan verkligen rekommendera en ställning har jobbat i ungdomen på lift och inte alls samma stabilitet gungar och svårt att komma åt. Tja ännu en röst för s
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
L
Efter att ha kolla lite på Engelska byggen, så verkar det vara som så att i England bygger man ställningar av enkla rör, som du skruvar samman. Borde inte det bli billigare?
 
Lolight skrev:
Efter att ha kolla lite på Engelska byggen, så verkar det vara som så att i England bygger man ställningar av enkla rör, som du skruvar samman. Borde inte det bli billigare?
Burtonkoppling finns fasta och vridbara som används vid snedsträverna, detta tillsammans med burtonrör är ett ganska jobbigt sätt att bygga ställning men ska man bygga speciallösningar är det enda sättet.

Byggde ett bord detta när vi demonterade en industriväxel och bytte lagret bakom.

Men hursom så får man tag på kopplingar kan man köpa vanliga stålrör och bygga med, inte riktigt godkänt men till hemmabruk så funkar det fint.
 
Kan bara hålla med flera tidigare talare, en skylift är tämligen värdelös runt ett hus, det tar lång tid att flytta sig.

Nu är sällan saxlift användbar vid ett hus, men har man helt slätt runt byggnaden är den gym, en bekant köpte en som kan gå på grus (grova luftpumpade hjul) för 25" på KVD, men ska man upp på 8a meter vill man nog ha en med stödben, men då börjar dom bli väldigt stora och klumpiga, en del har stödbenen utanför korgen, så man kommer inte så nära väggen.

Köp en ställning.
 
Själv köpte jag lite tryckta 45x95 och några balkskor och byggde en ställning med några lastpallar som plattform när jag målade huset. Efteråt var det bara att skruva isär och så byggde jag altan av virket. Billigt men lite svajigt:) men med ett rep till fallsäkringen på taket blev det stabilt.
 
Kan slå ett slag för Burton,

Billig, köpte 500m2 för 40 000 för ett par år sedan o haft den på både far o brors hus samtidigt, en granne låna en gavel samtidigt ;)

Krävs dock minst två man o lite övning, men efter nån gavel så sitter de mesta.

//Emil
 
Ja med 2"x"4, brädor, plank och en låda 3" spik kan man bygga fantastiska ställningar, är man 3 pers går det fort också, 2 som klättrar o bygger, en som skickar upp virke
 
känns som bambu t.om. blir dyrare än en stålställning...vad tror ni import av 500 löpmeter bambu kostar?
 
nu håller jag på beställer en stål-ställning från stallning.se


en 12x6 + gaveltopp som går bygga om till 15x6 om man kompletterar med 2 st räckesstolpar.

blir ju perfekt för mina ändamål... ca 35000:- inkl frakt och moms...

då kan jag ju även köpa en billig skylift (y)


verkar vara polsktillverkade och går säkert hitta billigare på något vis... men man få väl ta det som finns när man är ute i sista stund...
 
Beställde en ny på 90m2 för 35000:- rätt okej känns d som?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.