Köp både ställning och lift, så är du garderad. :)
 
  • Gilla
MichaelOberg och 3 till
  • Laddar…
jag skulle börjat sagt att jag skulle köpa en ställning, så kanske ni fått in mig på en skylift istället (y)

ringde cramo, de sa att liftarna var väldigt stabila. och att jag gärna fick provåka en "innan jag hyr då vill säga" :)
 
Norrhyttan skrev:
Köp både ställning och lift, så är du garderad. :)
har du provat båda delarna? vad föredrar du isf? ställning gisssar jag ju men :)
 
thestrut skrev:
har du provat båda delarna? vad föredrar du isf? ställning gisssar jag ju men :)
Ställning alla dagar, men skulle gärna komplettera med en skylift om jag hade ekonomin. Jag har en loge som är alldeles orimligt hög, där är skylift enda alternativet. Visserligen kan jag låna ställning av grannen (han har en likadan som våran) men inte ens då kan jag bygga in hela gaveln på en gång.
Skylift kan man ha till mycket, men ställningen är så mycket billigare. Bägge har för- och nackdelar.
 
okej, men hur stor är logens gavel? och hur hög är den?

mina gavlar är ju 9,5x4,5 typ... sedan tillkommer nocken/takstolen då, den är 4 meter till

så arean blir ju 63 m2 typ.. med 8,5 till nock som tidigare nämnts


och ytterväggarna blir då ca 70 m2... krävs väl rätt mycket ställning för det...
 
Logens gavel är 15 meter bred. Har inte mätt höjden, men den är högre än den är bred, så minst 15 meter i nock.
Ställningen vi har är 60 kvadrat. Går lätt att bygga ut mer om man behöver.
Sektionerna är tre meter breda, så den täcker nio meter. Har du 9,5 är det ju lugnt, att jobba 25 centimeter utanför ställningsramen på varje sida är inget problem. Övre plattformshöjd 6,5 meter, då når du lätt dina 8,5 meter.
 
Jag tycker att möjligheten till brödlager på ställen är prio1.
Med lyft kan du ha en två plnakor med dig upp. Knappt en elsåg (Iaf inte säkert).
Med ställning kan du lasta upp ett tjugotal plank och jobba en timme utan att behöva åka upp och ner i ett hju.

Vad är det som gör att du tycker att ställningen är läskig? Fokusera där istället och se vilka alternativa ställningar det finns.
En aluställning är vingligare, men lättare att bygga. En Haki är stabil och riktigt robust, men tyngre att bygga.
Men bygger du den en gång per sida på huset så är det en dags arbete upp/ned per sida.
 
sitter och kollar på ställningar nu men nä, det känns ändå som skylift är ett bättre alternativ för mig.

visst, man kan inte ha så mycket med sig i korgen men man kommer alltid på perfekt ställe, alltså arbetsställning.

sedan kan man ju komma åt tex montera nockplåt med en skylift, samt mura om skorstenen som ochså är ett kommande projekt... jaa jag ska fundera vidare :) men är det inte underbart att kunna "åka" just till den punkten man vill åt?

och sedan kommer mitt projekt bli "hattigt" typ sätta upp vindväv runt hela, sedan panel, och sedan ska ju panelen målas en gång till... går väl göra klart varje sida å men att få det vindtätt är prio 1, vindskivor etc kanske blir nästa år.... en skylift är väl smidig att flytta runt bygget?
 
Redigerat:
Då tycker jag du ska åka och provköra en skylift. Jag tycker som sagt att de är jäkligt gungiga, men det är ju en personlig uppfattning. Du kanske tycker de är hur stadiga som helst. Men prova i alla fall innan du köper någon. Gärna en blåsig dag!
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Då tycker jag du ska åka och provköra en skylift. Jag tycker som sagt att de är jäkligt gungiga, men det är ju en personlig uppfattning. Du kanske tycker de är hur stadiga som helst. Men prova i alla fall innan du köper någon. Gärna en blåsig dag!
Jaaa, men man behöver ju inte utföra byggarbete på hög höjd just när det blåser som mest.... :(
 
Skorsten murar du med en platsbyggd ställning. Absolut lättast, eftersom korgen garanterat kommer ta i taket.
skorsten01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://blogg.skanskan.se/ladan/tag/vasstak/


Det ända jag kan tänka mig som en lift är bra till är just målning och vindskivor.
 
  • Gilla
maer031
  • Laddar…
roland53 skrev:
Jaaa, men man behöver ju inte utföra byggarbete på hög höjd just när det blåser som mest.... :(
Självklart inte, men att jobba bara när det är stiltje kanske inte alltid funkar. Lite blåst får man nog tåla.
 
corre skrev:
Skorsten murar du med en platsbyggd ställning. Absolut lättast, eftersom korgen garanterat kommer ta i taket.
[bild]
[länk]


Det ända jag kan tänka mig som en lift är bra till är just målning och vindskivor.
och att bygga den platsbyggda ställningen till skorstenen måste nog skyliften vara kanonbra till (y)

ska försöka komma iväg och "provköra" en skylift iaf =)
 
:D
Prova gärna att köra nära ett hus med liften. Den är större och klumpigare än man anar.
Men du låter övertygad, och har gott om tid så det kommer säkert fungera bra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.