L limeng skrev:
Är lite osäker på om brunnen är utbytt faktiskt. Har tyvärr redan betalat en del pengar. Detta kan väl inte vara fackmannamässigt gjort? Har byggaren rätt att ens få en krona för detta? Har i skrift att jag ska få våtrumsintyg
Alltid svårt med bilder men om vi skippar det estetiska så ser wc avloppet ut att sitta för nära vägg. Det skall vara minst 6 cm mellan bakkant avloppsrör och tätskikt på vägg. Gamla regler så 4 cm så numera behöver man ofta flytta ut avloppsrör eller skriva en avvikelse rapport.

Sen har du inkommande vattenrör. Det ska vara minst 6 cm från golv och vägg. Ser ut att vara betydligt mindre till vägg. Sen ska det vara 6 cm cc mellan rören så man får dit manschetter ordentligt och bricka på rören. Så är det inte i ditt fall.

Nu verkar rören ligga långt ifrån duschen men det kan bara konstateras av bara igen att titta på dina bilder så finns flera felaktigheter som inte följer gällande branschregler.
 
Usch vad tråkigt! Uselt hantverk!
Det enda positiva är att det är så uppenbart dåligt.
Mest troligt är det ju lika dåligt underliggande jobb.

Be om bilder på underliggande jobb.
Stoppa jobbet.
Betala inte.
Gör en besiktning.

Lycka till
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
@Krille-72

Nu är det absolut inte samma historia, men visst finns det försäkringsbolag som skiter fullständigt i vad det står i deras villkor. Jag blev själv utan ersättning för något som täcks enligt försäkringsvillkoren. Det var inte något snack om det. Men TH sa i princip att de ser det inte på samma sätt och det är upp till mig att driva det vidare om jag vill ha något. Och det är inte säkert att man orkar driva en stämning. Så vi ska nog inte klappa alla försäkringsbolag på axeln. Några är riktigt äckliga och TH överläget i topp i den listan
eftersom du nämner TH, jag har dem och i försäkringsvillkoren står att följande ersätts ”badrum, duschrum eller tvättstuga som har golv- avlopp och som har försetts med vattentätt skikt enligt gällande byggnorm/branschregler vid tid- punkten för uppförandet/reparationen”, Troligen har de flesta försäkringsbolag en liknande skrivning, antar att ditt fall inte var lika solklart. Men när det gäller ursprungsfrågan skulle jag som flera föreslagit ta dit en besiktningsman och se till att det blir snyggt och korrekt gjort från början. Även om det kostar mer så kostar det troligen ännu mer att reta sig på missarna varje gång man ska duscha. Och oron för att det ska börja läcka.
 
  • Gilla
ByggetPåÖstanås
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
eftersom du nämner TH, jag har dem och i försäkringsvillkoren står att följande ersätts ”badrum, duschrum eller tvättstuga som har golv- avlopp och som har försetts med vattentätt skikt enligt gällande byggnorm/branschregler vid tid- punkten för uppförandet/reparationen”, Troligen har de flesta försäkringsbolag en liknande skrivning, antar att ditt fall inte var lika solklart. Men när det gäller ursprungsfrågan skulle jag som flera föreslagit ta dit en besiktningsman och se till att det blir snyggt och korrekt gjort från början. Även om det kostar mer så kostar det troligen ännu mer att reta sig på missarna varje gång man ska duscha. Och oron för att det ska börja läcka.
Jag skrev att det inte var ett liknande fall, utan detta rörde sig om sjukdom och vad som ersätts, vi behöver inte fördjupa oss i de mer än att i villkoren står det ”Följande ICD-diagnoser ersätts”, min var med, men TH tycker inte att de behöver betala. De gjorde en omprövning internt men det rör sig om en hel del pengar så lättast är att säga nej. Det är upp till mig att stämma TH, jag hade förmodligen vunnit, men jag orkade inte med det då, vilket gör att man blir utan pengar.

Åter till TS fall.
Jobbet ser förskräckligt ut och verkar inte följa de regler som finns
 
Varför tar du bara inte in en besiktningsman så får han avgöra och du betalar först när besiktningsmanen godkänner arbetet. Kommer troligen vara den bästa investeringen du gjort på länge.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Det där kan inte stämma, mitt försäkringsbolag vägrade ta kostnaden för en skada i badrum där intyg fanns med motiveringen att om arbetet hade varit korrekt utfört så hade skadan inte uppstått…

blev jag lurad alltså?
Nej det blev du inte. Är det felaktigt byggt så ska företaget som har byggt fel åt dig åtgärda felet, inte försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nej det blev du inte. Är det felaktigt byggt så ska företaget som har byggt fel åt dig åtgärda felet, inte försäkringsbolaget.
Precis, problemet är att de gått i konkurs…
 
  • Ledsen
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Såhär ser det ur hos oss, dock köpte vi huset i detta skick och ska renoveras nästa år
Golvavlopp med kvadratiska kakelplattor, tänkt att renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Arg
  • Gilla
Snailman och 8 till
  • Laddar…
Men alltså vad använder dom för verktyg? Ser ju inte alls bra ut. Jag har en billig elektrisk kakelkap och mäter man noga så får man bra passbitar. Använder man en manuell kakelskärare är det viktigt att ytan är plan för bra resultat. Sen kan man ju anpassa brunnen så att man kan kakla från brunnen och utåt. Just brunnen är en sådan detalj som är väldigt iögonfallande och där vill man att det är snyggt.
 
L limeng skrev:
Är lite osäker på om brunnen är utbytt faktiskt. Har tyvärr redan betalat en del pengar. Detta kan väl inte vara fackmannamässigt gjort? Har byggaren rätt att ens få en krona för detta? Har i skrift att jag ska få våtrumsintyg

Ser jag rätt att de har kaklat väggarna innan taket är gipsat och målat?
 
EddieHansson
Krille-72 Krille-72 skrev:
Sen ska det vara 6 cm cc mellan rören så man får dit manschetter
Nu är väl det en ny grej. Manschetter för cc40 finns ju överallt fortfarande
 
L limeng skrev:
Är lite osäker på om brunnen är utbytt faktiskt. Har tyvärr redan betalat en del pengar. Detta kan väl inte vara fackmannamässigt gjort? Har byggaren rätt att ens få en krona för detta? Har i skrift att jag ska få våtrumsintyg
L lynx_se skrev:
Ser jag rätt att de har kaklat väggarna innan taket är gipsat och målat?
Lite udda sätt att göra det.

Eluttag och sladdar ovanför dörr i badrum med öppen kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske även ta dit en behörig elektriker är på sin plats.
 
  • Gilla
  • Wow
guggen och 2 till
  • Laddar…
Matte001 Matte001 skrev:
Lite udda sätt att göra det.

[bild]

Kanske även ta dit en behörig elektriker är på sin plats.
Vad är det som ser fel ut där? Fan alla hantverkare jag tagit verkar vara skit
 
  • Haha
Tamazin
  • Laddar…
L limeng skrev:
Vad är det som ser fel ut där? Fan alla hantverkare jag tagit verkar vara skit
Lägg upp en bättre bild så kan du få bättre feedback
 
L limeng skrev:
Vad är det som ser fel ut där? Fan alla hantverkare jag tagit verkar vara skit
Man lämnar aldrig centralen öppen så att folk kan komma åt att peta på strömförande delar.

Det har arga snickaren lärt mig

Vad gäller hantverkare är det som gäller

Inga offerttjänster.
De som kan börja direkt är sällan bra (bra hantverkare är bokade en längre tid)
Kolla merinfo.se för status på bolaget och hitta.se för senaste årsredovisningar.
Bäst är bolag med referenser du kan kolla upp.
 
  • Gilla
lynx_se
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.