Det är inte godtagbart. Varför satte han ens brunnen åt det hållet? Men även som det är gjort nu så är väldigt taffligt gjort. I övrigt verkar han/hon inte ens veta vilka regler som gäller. Har du betalat? Om inte - håll in pengarna till det blir ordentligt gjort.

• Gilla
Mtorn
  • Laddar…
A
Ganska bra gjort att lyckas montera den så den verkligen inte följer någon linje öht:)

• Gilla
  • Haha
udihow och 12 till
  • Laddar…
Det verkar som om han kaklat från vägg istället för tvärtom.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Sittställning
L limeng skrev:
Hej,
Håller på att renovera mitt badrum och tyckte plattorna kring brunnen va ganska fult lagda, är jag känslig? Hantverkaren menar att det är normalt att det ser ut så. Tänker på att flera av bitarna kring brunnen ser trasiga ut trots att det är nylagt. Finns det någon bra lösning på detta för att få det snyggt?

Hade liknande problem.. jävla idiot till plattsättare envisades med att det inte går att få det snyggare. Jag tog min vinkelslip och ett par överblivna plattor och motbevisa på 10 min. Ser det varje dag i duschen och blir lika förbannad varje gång...

Men till saken, klaga och möjligen få ett prisavdrag för det är inte värt att försöka riva upp och göra om skulle jag tro. Det som går lätt att är det kanske inget snack om men just golvbrunnen kan bli knivigt speciellt om dom e kass från början..

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
L limeng skrev:
Hantverkaren lade den så av någon anledning, fattar inte det heller
Är det ditt eller hantverkarens badrum.
Hantverkaren ska göra som du vill och inte på eget bevåg.
Nej ser inte bra ut

• Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
Ser dessutom som de har kletat fix alternativt tätskikt på golvet utanför badrummet. Hur har de tänkt fixa det? Normalt brukar man lägga ut skyddspapp.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
L limeng skrev:
Såhär ser det ut vid tröskeln
1: varför inga klinkers i högra delen mot dörröppningen? Det blir ju synligt sen.
2: vilken klant till hantverkare ser inte till att skydda golvet utanför? Förutom merjobb så ju golvet bli missfärgat.
3: sen när sätter man silikon mötet vägg-golv? Var tsr eventuellt läckande vatten vägen?
Pausa jobbet, ta dit en som gör en besiktning och framförallt betala INTE!

Kan du fota mera av badrummet?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Just ja, har ni bytt brunnen? Om så, lyft locket och fota.

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
@
L limeng skrev:
Hej,
Håller på att renovera mitt badrum och tyckte plattorna kring brunnen va ganska fult lagda, är jag känslig? Hantverkaren menar att det är normalt att det ser ut så. Tänker på att flera av bitarna kring brunnen ser trasiga ut trots att det är nylagt. Finns det någon bra lösning på detta för att få det snyggt?
På min arbetsplats så lät fastighetsägaren någon praktikant lägga kakel och klinikerna på toaletten (som saknar dusch). Det ser rätt illa ut - men det här ser tyvärr inte bättre nu....

Krille-72 Krille-72 skrev:
Då har du faktiskt lärt dig fel även fast vissa oduglingar till handläggare säkert skulle försöka blåsa dig.
Har arbetat med försäkringsskador i ca 20 år. Försäkringsbranschen har varit och är med när branschorganisationerna jobbat/ar fram sina olika intyg.

Tex. Våtrumsintyget från Bkr är ett bevis för att arbetet är korrekt utfört. Du har som privatperson ingen skyldighet att ifrågasätta detta. De närmaste 10 åren ska du vända dig till utföraren. Om utföraren tex. Har gått kk SKA ditt försäkringsbolag hjälpa dig oavsett om det visar sig att skadeorsaken beror på ett utförandefel eller inte. Du ska INTE drabbas av en förhöjd självrisk.
Det här tillsammans med vid en försäljning är egentligen ända gången som våtrumsintyg verkligen är värt något.
Beroende på skadeorsak kan det också behövas ett intyg från Säker Vatten.

De företag som fuskar och blir påkomna åker ur sina organisationer. Tyvärr finns det många lycksökare i branschen och dom jobbar oftast med privatpersoner.

Men man ska känna till att det blivit betydligt bättre och vattenskador i badrum minskar.
Det där kan inte stämma, mitt försäkringsbolag vägrade ta kostnaden för en skada i badrum där intyg fanns med motiveringen att om arbetet hade varit korrekt utfört så hade skadan inte uppstått…

blev jag lurad alltså?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Sådana här bilder är tyvärr ganska vanligt där det varit billiga firmor med arbetare ej från Sverige, oftast kör dom allt från Bauhaus eller hornbach.
Som andra påtalat så är plattorna runt brunnen i detta läge inte så viktigt utan hur badrummet i övrigt är gjort.

• Gilla
lynx_se och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Högst troligt så blev du lurad. Nu kan inte jag prata generellt för alla olika försäkringsvillkor som finns idag.
I försäkringsvärden måste man komma ihåg en sak. Inga regler utan undantag.:rofl:

Tanken med våtrumsintyget är att det ska vara som ett körkort att arbetet är korrekt och beställaren kan känna sig trygg. Det finns inga krav att du som privatperson behöver kontrollera själv eller med en besiktningsman att intyget stämmer överens med arbetet.
Så ersättning ska du få.

Jag har genom åren varit sett många skador i badrum där det handlat om slarv eller fusk. Men när intyget har skakats fram har folk fått ersättning även för att bygga om och bygga rätt. (Just detta moment brukar man få bråka lite extra kring).
Jag har givetvis också varit på skador där inget intyg finns och det blivit reducerad ersättning eller ingen ersättning alls.

Så om ditt försäkringsbolag nekat dig ersättning så vågar jag påstå att dom gjort fel.
Det gäller att vara frisk om man blir sjuk. Lite samma är det med försäkringsbolag. Många handläggare saknar kompetens. Ibland måste man gå högre upp när handläggaren fattar fel beslut.
Eftersom jag jobbat med försäkringsskador länge så har jag tyvärr sett att det blivit värre.

Vid en försäkringsskada så handlar allt om skadeorsaken. Våtrumsintyg från tex. Bkr täcker i princip tätskiktet. Därför är det viktigt att man även har intyg från Säker vatten.

Vad hade du för skadeorsak och försäkringsbolag?
Detta stämmer inte, iallafall inte från alla bolag.
Det är för lätt att få falska intyg och det skulle försäkringsbolagen aldrig bara gå på.

Beklagar det där dåliga arbetet. Kan knappast vara en riktig plattsättare.

Oorganiserad arbetsplats med marmorplattor och byggmaterial i en halvfärdig dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojämna marmorkakel på ett golv med synlig golvbrunn och ett mätningsverktyg, indikerar slarvigt plattsättningsarbete.
Skapa konto

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
1: varför inga klinkers i högra delen mot dörröppningen? Det blir ju synligt sen.
2: vilken klant till hantverkare ser inte till att skydda golvet utanför? Förutom merjobb så ju golvet bli missfärgat.
3: sen när sätter man silikon mötet vägg-golv? Var tsr eventuellt läckande vatten vägen?
Pausa jobbet, ta dit en som gör en besiktning och framförallt betala INTE!

Kan du fota mera av badrummet?
Är lite osäker på om brunnen är utbytt faktiskt. Har tyvärr redan betalat en del pengar. Detta kan väl inte vara fackmannamässigt gjort? Har byggaren rätt att ens få en krona för detta? Har i skrift att jag ska få våtrumsintyg

• Otillfredsställande badrumskonstruktion med dåligt passande kakel och synlig skarv intill en duschdörr.
    Skapa konto
  • Otillfredsställande hantverk där kakel möter en duschprofil med synliga fel och ojämnheter.
    Skapa konto
  • Delvis installerat duschhörn med synliga rör och ojämna kakelplattor, som kan indikera slarvigt hantverksarbete.
    Skapa konto
  • Oslagfärdig avloppsbrunn i badrum med murbruk och skräp, omgiven av grå kakel och tejpade linjer på golvet.
    Skapa konto
  • Ojämnt kaklade väggar i ett hörn med synliga rör och slarvigt utförd tätning, eventuellt dåligt hantverksarbete.
    Skapa konto
  • Hörn av ett badrum med marmorkakel ovanför brunmosaikgolv, frågetecken kring hantverkskvaliteten.
    Skapa konto
  • Närbild av golvbrunn vid en hörndusch med kakel och mörkbruna klinkerplattor, synlig tejp och smutsigt golv.
    Skapa konto
  • Dåligt utfört kakelarbete med synliga glipor och ojämn fog vid en dörrkarm.
    Skapa konto
  • Dåligt avslutad väggkant ovanför badrumsplatta med synligt hål och utsatt armering, ifrågasatt hantverkskvalitet.
    Skapa konto
  • Ledsen
  • Wow
cpalm och 3 till
  • Laddar…
L limeng skrev:
Är lite osäker på om brunnen är utbytt faktiskt. Har tyvärr redan betalat en del pengar. Detta kan väl inte vara fackmannamässigt gjort? Har byggaren rätt att ens få en krona för detta? Har i skrift att jag ska få våtrumsintyg
Är inte brunnen bytt så blir inte badrummet godkänt, ta dit en besiktningsman som kan rada upp de fel som blivit så är det bara att riva ut allt igen och börja om med en annan firma och så får du strida om att få tillbaka pengarna, du tyvärr kommer att förlora mest men viktigast är att du har ett fint godkänt badrum som höjer eller bibehåller värdet på din fastighet inte sänker.
Lider med dig, lycka till

• Gilla
jakobwesterberg och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.