P
Detta var nog den bästa tråd jag har läst på länge. . Fast den är ett var veckor gammal.... Har inte sett den förrän nu...Det var länge sen jag skrattade så mycket...LOFL
Jag har ont i kroppen nu.... TACK!
Men vi får komma ihåg denna tråd till nästa år när nybygget ska vara klart!!!... :D

Mikael_L
Har man fått en pepparkaks-smet så ligger felet absolut hos pepparkaksdegs-stationen.

Dom måste leverera deg, annars blir det inget bra.
Jag skulle tro att dom inte är certifierade ... :O
Har du kollat deras licenser. Hoppas du inte betalade svart för degen, då blir det så här ibland och då är det jättesvårt att få rätt i domstol sen, bevisfrågor och så.

Till denna typ av hus får man pynta deg för att få deg....

ImageUploadedByTapatalk1356298662.599355.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ville bara meddela att historien fick ett lyckligt slut, till slut. :)

• Gilla
lorens och 1 till
  • Laddar…
Det var en synnerligen skum tomte som tittar fram bakom dörren. ;)
Noterar även att takutsticken har minskat sedan förra försöket!

Lyckligt slut? Menar du att du är nöjd med de där fönsterplåtarna? Jag PM ar en bra jurist till dig :)

• Gilla
Anders D
  • Laddar…
Mikael_L
Så byggaren tog alltså sitt ansvar och rev och återanvände materialet för att sen leverera ett nytt hus.
Det var ju bra. Fast även detta hus vittnar ju om en viss oerfarenhet av byggande, kan jag tycka.
:D

Se där, prottes estimat att det skulle ta ett ett år innan ett nytt inflyttningsklart hus stod klart stämde rätt bra då. :cool:

Mikael_L skrev:
Fast även detta hus vittnar ju om en viss oerfarenhet av byggande, kan jag tycka.
:D
Det är svårt det där hur man skall agera. Byggaren är utom sig av stolthet, och jag känner att det inte är läge att ta upp det där med fodren och plåtarna just nu. :D

Huset står i alla fall stadigt denna gång (även om det känns lite kexigt) så jag håller god min tills vidare, men beroende på hur trevlig julhelgen blir så kan det hända att han får äta upp det i efterhand.

Det var roligt förra året men ännu bättre nu.

Skönt att se att det finns ärligt folk kvar i landet. Det har ju varit en del bråk om arbetarna som utför just dessa arbeten får vara kvar i landet eller inte.

När man ser att de tar ansvar och sköter sig så känns det inte som en större risk att låta dem vara kvar och göra det de gör.

Men det känns även som om byggaren har fullt på med erfarenhet över året.

Göran.W
Bump.
Lika rolig i år med :)

ullberg
Åh, jag är tydligen inte den enda som råkat ut för detta. Önskar bara jag hade läst här först så jag inte anlitat dessa tomtar...
ImageUploadedByTapatalk1386655312.597617.jpg
Skapa konto

De försöker hävda att det är Svens fel (stormen) men här i Sthlm har det inte blåst så mycket och det syns ju tydligt att trädet just intill är opåverkat.

Själv tror jag det är konstruktören som hellre rimmar än räknar, väldigt många av rimmen slutar med "...så kör på en tum två" (inte bra att en så klen dimension är så lättat rimma på)

/U

• Gilla
Hubbe2
  • Laddar…
Hemmakatten
Hade det varit en ordentligt murad skorsten från golvet och upp i stället för nåt enkelt plåtrör så hade hade huset haft en tyngd som dessutom hade hållit ihop hela konstruktionen. Dessa enkla skorstensrör har bevisligen ställt till det för många hus. För att inte tala om plåtarbetena runt skorstenen som varit obefintliga.

Själva har vi insett att det krävs professionellt folk för husbyggen som dessa. Och eftersom alla duktiga hantverkare är uppbokade för åratal framåt får vi denna jul vara utan julhus.

Även om byggbranchen som vanligt nonchalerar objekt där det inte finns stora pengar att hämta direkt, snabba cash, så lämnar inte forskningen oss amatörbyggare helt i sticket.

Lunds tekniska högskola genomförde ett utomordentligt test av pepparkakshus förra året.

Här är deras vindtest, eller blower door test som det brukar kallas när det utförs i full skala:
cc8478eb44.jpg
Skapa konto

http://www.lth.se/lthnytt/nr_2_2012/pepparkakshus/

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.