Magnus E K
I det scenariot skulle jag behålla F2, F3 etc som de är, dvs aldrig numrera om befintliga grupper. Så efter omstuvningar kommer inte numeringen längre vara i ordning (F1 kanske ersätts av F17, F18 och F19).

B Bob-TheBuilder skrev:
Som ett exempel kan jag här visa hur en elektriker gjorde med märkningen vid utbyte av svärfars central i garaget.
Kanske inte det snyggaste, men väldigt informativt. Väl överskådligt, och när det t om står kabeldiameter så är det lätt att avgöra om kablarna i framtiden skulle behöva bytas i samband med ev. utökning av uttag, eller uppsäkring.
-------
Att använda flera nummer(t ex 7 8 9) på fler-fas brytare tycker jag är bra. Det gör det enkelt och smärtfritt att enkelt uppdatera beskrivningen om man någongång vill byta från t ex 3-fas brytare till 3 enkelbrytare :)
Annars lär man ju både märka om samtliga brytare och skriva om hela beskrivngen.

Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
I det scenariot skulle jag behålla F2, F3 etc som de är, dvs aldrig numrera om befintliga grupper. Så efter omstuvningar kommer inte numeringen längre vara i ordning (F1 kanske ersätts av F17, F18 och F19).
Det står en helt fritt hur man märker, det enda kravet är att det ska vara entydigt och informativt, så det skulle ju också gå bra att märka de nya med 1A, 1B och 1C.

Man kan ju om man vill märka en central enligt följande, i ordning:
lj3r
75jkl
18kns
2l
dj5l
9ld
0fj77

osv
Detta gillar ju inte ögat, men det är enligt regler precis lika bra. :crysmile::cool:

Redigerat:
  • Gilla
Lucif3r
  • Laddar…
Magnus E K
När jag nyss hade flyttat in och gav mig på att reda ut vilken säkring i gamla centralen som gick vart (existerande gruppförteckning var rejält utdaterad och ofullständig) så numrerade jag på en skiss utifrån vilka jag testade först. Började helt enkelt skruva ur propparna tills lampan där jag stod slocknade och kallade den gruppen "ettan". Fortsatte med närmaste som fortfarande lyste och det blev "tvåan" och så vidare. De fem första har sen levt kvar som "smeknamn" på respektive grupp, även om numren inte alls stämmer med hur det ser ut nu. "Ettan" är t ex grupp nr 3 enligt nuvarande gruppförteckning. Får försöka komma ihåg att skriva ut en ny gruppförteckning utan dessa "smeknummer" om jag får för mig att sälja huset.

William91 William91 skrev:
Tack för svar, var en elfirma som är certifierade enligt ELSÄK. var 2st grabbar som hjälptes åt, den gamla diazed centralen satt en bit bort på andra sidan väggen, alltså inte i närheten av den nya.
Det där är ju en slam dunk I tråden omvarför hempul borde tillåtas... :D certifierad av elsäk.

Rent generellt är ju VP-rör tåligare och hade man lagt dom klamrat I taket på baksidan hade det ju varit rejält mycket snyggare. Det finns ju sådana där vita plastband som täcker några VP-rör i bredd som kunde använts. Man kunde också valt att kapsla in dom i en kabelkanal. Till och med EKK på stege hade varit snyggare än de där slangarna.

Och som du skriver kunde man borrat in i vägen bakom den nya centralen, kanske i överkant, och satt centralen något lägre så hade det blivit snyggare. Då hade man kunnat gå ned VP-rör på baksidan och gjort en böj in mot väggen så hade rören kommit ut innanför kapslingen.

B Bob-TheBuilder skrev:
Som ett exempel kan jag här visa hur en elektriker gjorde med märkningen vid utbyte av svärfars central i garaget.
Ungefär som elen i garaget. Oerhört fint tycker jag.
Två elektriska säkerhetsskåp på en vägg med etiketterna "A1C Modul 1-12" och "A1C Modul 13-24".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(ja ska byta täcklocken till grå)
Och i huset.
Elcentral med öppen dörr som visar säkringar och numrerad förteckning på sidan.
Skapa konto

Modulnumreringen från tillverkaren är dock så ful att den borde göras om. ;)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Så här tycker jag att centralmärkning med tillhörande gruppförteckning ska se ut.
Me det finns andra sätt att göra det på.
Det viktiga är att det blir tydligt.

En välordnad elcentral med märkta säkringar och en digital skärm i ett förråd eller verkstad.
Skapa konto

Delvis suddig bild av en upphängd elschemaordning för centralmärkning med olika grupper och kretsar listade i tabellformat.
Skapa konto

Tabell med centralmärkning av elinstallationer, inkluderar grupp- och positionsnummer, beskrivning och tekniska specifikationer.
Skapa konto

Mitt förråd, verkstad på 24 m2
Inte för liten central och bra sektionerad.

Mikael_L
Men vad har du hittat för lustigt fabrikat på normapparater? :)
Och bilderna var inte särdeles skarpa ... ;), men jag lyckades se det som var tänkt. :cool:

• Gilla
dennis_f
  • Laddar…
Fick tag på dom genom en kontakt som hade ett gäng
Gelia säljer dom och det är bra kvalitet.
Speciellt priset var bra, kostade gratis :cool:
Tilläggas kan att uttagen inne i förråd och verkstad är märkta med vilken grupp de matas från

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men vad har du hittat för lustigt fabrikat på normapparater?
Normapparaternas Dacia?

Nästan samma namn, osäker på om det är samma koncern :thinking:

Står det made in Marocko på dom? ;)

Börjar inte detta bli väldigt off topic ?

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Det mesta kommer från Asien och det är ett kinesiskt företag, men införskaffat i sverige

R RoBo skrev:
Börjar inte detta bli väldigt off topic ?
Håller med dig
Var ju frågan om centraler och ful installation av dessa :cool:
Men många här inne nördar in på andra saker.
Tråden gick över till hur man ska installera och märka en central, sen blev det en diskussion om fabrikat på normapparater ;)

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.