28 318 läst · 68 svar
28k läst
68 svar
Ful installation av elcentral?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 327 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 327 inlägg
I det scenariot skulle jag behålla F2, F3 etc som de är, dvs aldrig numrera om befintliga grupper. Så efter omstuvningar kommer inte numeringen längre vara i ordning (F1 kanske ersätts av F17, F18 och F19).
Kanske inte det snyggaste, men väldigt informativt. Väl överskådligt, och när det t om står kabeldiameter så är det lätt att avgöra om kablarna i framtiden skulle behöva bytas i samband med ev. utökning av uttag, eller uppsäkring.B Bob-TheBuilder skrev:
-------
Att använda flera nummer(t ex 7 8 9) på fler-fas brytare tycker jag är bra. Det gör det enkelt och smärtfritt att enkelt uppdatera beskrivningen om man någongång vill byta från t ex 3-fas brytare till 3 enkelbrytare
Annars lär man ju både märka om samtliga brytare och skriva om hela beskrivngen.
Det står en helt fritt hur man märker, det enda kravet är att det ska vara entydigt och informativt, så det skulle ju också gå bra att märka de nya med 1A, 1B och 1C.Magnus E K skrev:
Man kan ju om man vill märka en central enligt följande, i ordning:
lj3r
75jkl
18kns
2l
dj5l
9ld
0fj77
osv
Detta gillar ju inte ögat, men det är enligt regler precis lika bra.
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 327 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 327 inlägg
När jag nyss hade flyttat in och gav mig på att reda ut vilken säkring i gamla centralen som gick vart (existerande gruppförteckning var rejält utdaterad och ofullständig) så numrerade jag på en skiss utifrån vilka jag testade först. Började helt enkelt skruva ur propparna tills lampan där jag stod slocknade och kallade den gruppen "ettan". Fortsatte med närmaste som fortfarande lyste och det blev "tvåan" och så vidare. De fem första har sen levt kvar som "smeknamn" på respektive grupp, även om numren inte alls stämmer med hur det ser ut nu. "Ettan" är t ex grupp nr 3 enligt nuvarande gruppförteckning. Får försöka komma ihåg att skriva ut en ny gruppförteckning utan dessa "smeknummer" om jag får för mig att sälja huset.
Medlem
· Halland
· 4 110 inlägg
Det där är ju en slam dunk I tråden omvarför hempul borde tillåtas... certifierad av elsäk.William91 skrev:
Rent generellt är ju VP-rör tåligare och hade man lagt dom klamrat I taket på baksidan hade det ju varit rejält mycket snyggare. Det finns ju sådana där vita plastband som täcker några VP-rör i bredd som kunde använts. Man kunde också valt att kapsla in dom i en kabelkanal. Till och med EKK på stege hade varit snyggare än de där slangarna.
Och som du skriver kunde man borrat in i vägen bakom den nya centralen, kanske i överkant, och satt centralen något lägre så hade det blivit snyggare. Då hade man kunnat gå ned VP-rör på baksidan och gjort en böj in mot väggen så hade rören kommit ut innanför kapslingen.
Ungefär som elen i garaget. Oerhört fint tycker jag.B Bob-TheBuilder skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(ja ska byta täcklocken till grå)
Och i huset.
Logga in
Skapa konto
Modulnumreringen från tillverkaren är dock så ful att den borde göras om.
Så här tycker jag att centralmärkning med tillhörande gruppförteckning ska se ut.
Me det finns andra sätt att göra det på.
Det viktiga är att det blir tydligt.
Mitt förråd, verkstad på 24 m2
Inte för liten central och bra sektionerad.
Me det finns andra sätt att göra det på.
Det viktiga är att det blir tydligt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mitt förråd, verkstad på 24 m2
Inte för liten central och bra sektionerad.
Fick tag på dom genom en kontakt som hade ett gäng
Gelia säljer dom och det är bra kvalitet.
Speciellt priset var bra, kostade gratis
Tilläggas kan att uttagen inne i förråd och verkstad är märkta med vilken grupp de matas från
Gelia säljer dom och det är bra kvalitet.
Speciellt priset var bra, kostade gratis
Tilläggas kan att uttagen inne i förråd och verkstad är märkta med vilken grupp de matas från