28 316 läst · 68 svar
28k läst
68 svar
Ful installation av elcentral?
A Arnodt skrev:william91,
säger att "föräldrarna fått installerat" inte att elektriker har installerat något. Det tyder på att det nog inte varit någon elektriker som kopplat in det. Och om, då saknar denne helt yrkesstolthet. Besynnerliga egentillverkade Wago av en stump flexslang i vilken tydligen grå L3 och svart L2 är instoppade (och ihopkopplade?), som dessutom hänger utanför elcentralen. Man tar sig för pannan. Gudars skymning!
Den gamla elcentralen som satt där kanske inte heller var så alldeles vackert installerad. Det vet vi inget om. Det är alltid svårt att få snyggt på helheten då gammal installation redan sitter där. Det blir nämligen mycket som får dras om och snyggas till.
Sedan vet vi inte heller om "den kreative elektrikaren" tycker han är klar ännu. Han kanske kommer på måndag och fortsätter. Detta kanske bara var "provkörning" och allt ska göras om igen med nya minst lika vackra perforeringar av väggen.
Tack för svar, var en elfirma som är certifierade enligt ELSÄK. var 2st grabbar som hjälptes åt, den gamla diazed centralen satt en bit bort på andra sidan väggen, alltså inte i närheten av den nya.
Ska prata med mina föräldrar, ingen av dem var hemma när detta gjordes och vet inte om några kontroller har gjorts. Ska be dem fråga elfirman. Allt detta gjordes i samband med en köksrenovering så allt är inte färdigkopplat i köksdelen. Men tycker ändå att ganska många saker ser konstigt ut precis som du förklarat.Mikael_L skrev:Fy FAAAN vilket skitjobb.
Betala inte ett öre, antingen får de komma och fixa till det hela gratis (mot att ni tar på er reparationen av väggen) eller så skickar ni en räkning på reparation på förstörd vägg samt anmälan till elsäkerhetsverket.
Det finns tillräckligt med formella fel också, det är inte bara estetiskt crap.
Låt firman skicka de där pojkarna där de hör hemma, sopa något bussgarage eller sitta i kassan på Lidl.
Det går inte ens att motivera med att det gick snabbt, det hade gått snabbare om man gjort det snyggt.
Har dom gjort någon kontroll före idrifttagning?
Redigerat:
Om det var två personer 1 dag, så var det inte särskilt snabbt heller. Har dom kastat upp den nya centralen och sen förlängt ett antal ledningar med FK i slang, från den gamla centralens position?William91 skrev:
Och hur ser det ut där, ett gäng dosor utspridda som att man siktat med hagelgevär på 40 meters håll?
Precis, huvudmatarkabel är skarvad på utsidan av huset, samma med matarkabel till 2st garage. Dem ser man komma in i huset på bilden, på vänster sidan, dem 3 svarta kablarna. Sen är några stycken kablar skarvade inomhus från den gamla centralen som är cirka 4 m bort ifrån den nya på andra sidan väggen. Vet tyvärr inte hur det ser ut på utsidan av huset då snickarna redan smällt upp den nya fasaden.Mikael_L skrev:
Drogs ju även lite kabel i köket samtidigt som centralen byttes ut.
Har du kollat om firman är autkoriserad?
https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget
https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget
Har elfirman fått reda på att väggen ska reglas ut på andra sidan?William91 skrev:
Lite beroende på hur väggen är konstruerad så skulle jag nog ha satt en infälld central istället för en utanpåliggande.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Nu var jag jättenära att skriva ett barnsligt halvtrollinlägg om att elektriker alltid gör rätt och hempulare alltid gör fel, men är nog lika bra att hoppa över det, ger ju inget för den här tråden.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 327 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 327 inlägg
Vad är poängen med att numrera modulplatserna? Är det inte bättre att numrera grupperna från 1 och uppåt som det är gjort i gamla centraler. Då behöver man inte göra om alltihop om något stuvas om litegrann heller.
Tvärtom, det är mindre problem med omstuvande ifall man använder modulplatser som platshållare.
Tänk om du har en 3-polig säkring först, som heter F1, sen några enpoliga F2, F3 osv.
Sen byter man ut den trepoliga till 3 st enpoliga ...
Jag gillar tanken på positionsnummermärkning, och använder den titt som tätt, men jag glider lite på hur jag utför det, ty jag har inte benhårt bestämt mig för vad som är bäst.
För den som vill fördjupa sig lite i funderingar över hur det kan göras, och varför, kan skumma genom denna tråd:
https://www.fluxio.se/forum/elinstallationer/4922-hur-marker-ni-en-normcentral-omrostning.html
Tänk om du har en 3-polig säkring först, som heter F1, sen några enpoliga F2, F3 osv.
Sen byter man ut den trepoliga till 3 st enpoliga ...
Jag gillar tanken på positionsnummermärkning, och använder den titt som tätt, men jag glider lite på hur jag utför det, ty jag har inte benhårt bestämt mig för vad som är bäst.
För den som vill fördjupa sig lite i funderingar över hur det kan göras, och varför, kan skumma genom denna tråd:
https://www.fluxio.se/forum/elinstallationer/4922-hur-marker-ni-en-normcentral-omrostning.html