Jag vet inte om ditt sista inlägg är riktat till mig? Men jag svarar i alla fall. Din metod är utmärkt, precis så skulle jag också bygga, och har byggt flera gånger.

Förutom just ventilationen till vinden förstås. Ytterligare en risk jag ser med att göra så är att man sannolikt sänker temperaturen i väggen när kall vindsluft tränger ner, vilket kan öka risken för kondensbildning i väggen. Den fuktiga luften kan alltså kylas ner så att fukten kondenserar innan den hinner ventileras ut. Naturligtvis en teoretisk spekulation, men jag tror att det kan ligga något i den. Ledsen att jag neggar på din lösning.. :)

jag har som tur är enkel tillgång till vinden... där jag enkelt kan sticka ner armen i dessa luftspalter (om jag flyttar isolering förstås)... luftspalterna är inte så stora som mina armar ;)

aja... poängen är ivf att jag kan enkelt kolla eventuell fuktbildning, både vid ytterväggen och emot badrummet.... och dom andra väggarna oroar jag mig inte ens för...

snustorrt än så länge iaf :)

men som sagt... jag har inte en blekaste aning om det är rätt eller fel metod... jag drog mina slutsatser ifrån all information jag läst bara.... och den röda tråden genom all information jag läst var att inte stänga in eventuell fukt i väggarna... varken inne i väggarna eller bakom panelen....luftspalt, luftspalt och luftspalt...

och i mina öron verkar det mest logiskt... fukten kommer man aldrig ifrån... man måste hitta det smartaste sättet att göra sig av med den bara ;) jag hoppas att jag har helgarderat mig...

Jo, luftspalt är jättebra och viktig, särskilt om det finns tätskikt på andra sidan och man har bastufolie eller om det är mot yttervägg. Vanliga innerväggar klarar sig ju utmärkt utan luftspalt dock.

"I valet mellan två konstruktionsmetoder bör man generellt sett välja den som är mest förlåtande för att minimera risken för fuktskador..."

den meningen fällde mig :)

eftersom man egentligen inte har nån koll på hur väggarna och omgivningen beter sig när fukt bildas... så är det ju dumt att chansa anser jag....

men som tidigare sades i tråden... man kan klara sig 18 år med "vanlig" konstruktion (panel, isolering och ingen fuktspärr eller luftspalt)...
frågan är att om den metoden skulle hålla 18 år i alla hus och omgivningar... därför anser jag att det är dumt att chansa...

Ippe, jag håller med dig, fast jag anser att det inte är att chansa om man skippar luftspalt mot vanlig innervägg. Den är diffusionsöppen nog för att kunna hantera den lilla fukt som kommer igenom bastufolien. Däremot tycker jag det är att chansa att ventilera luftspalt till vinden, fast om den är inspekterbar (och man nu verkligen tar sig tid att kika på den ibland) så är risken förstås minimal.

Har läste det mesta om fuktspärr i badrum och bastu i detta forum inför min egen bastu/badrums renovering.
Jag kommer att ha dusch mot den kaklade väggen som ipppe hade kaklad i sin beskrivning och då skall jag väl rimligtvis ha tätskickt mellan kaklet och gipsen även om jag använder folie?
Det blir två tätskickt men med luftspalt.

Självklart ska du ha tätskikt. Om man inte kunde ordna ventilerad luftspalt så hade man fått skippa bastufolien på den väggen. Tätskiktet måste man ju ha.

jon_h skrev:
Ippe, jag håller med dig, fast jag anser att det inte är att chansa om man skippar luftspalt mot vanlig innervägg. Den är diffusionsöppen nog för att kunna hantera den lilla fukt som kommer igenom bastufolien. Däremot tycker jag det är att chansa att ventilera luftspalt till vinden, fast om den är inspekterbar (och man nu verkligen tar sig tid att kika på den ibland) så är risken förstås minimal.
du kan säkert ha helt rätt på den biten.... men det får tiden avslöja... i värsta fall är det bara att täcka igen väggen så har man en vägg utan luftspalt igen....:)

Precis. Håll lite koll bara, och jag hoppas att det inte blir några problem. :)

Tackar för det snabba svaret.
Tänker köra så här i innerväggarna som vetter mot badrummet, men mot yttervägg som har diff.spärr och masonit är jag lite osäker.Kan man köra reglar direkt på masoniten för luftspalt och sedan på med någon av dom nya tillåtna skivorna, tätskickt, regel, isolering, folie, regel och sedan bastupanel ?
Känns som det är något jag kan ta bort, men jag är osäker på vad.
Luftspalten kommer sedan mynna ut ovanför taket på bastun som ventileras ut i badrummet.
Kommer att få göra om mitt FTX-vent system i badrummet pga renoveringen, frågan är om det kanske är bättre att sätta ett utsug uppe vid bastu-taket?
Mycket frågor blir det...

Jag förstår inte riktigt dina beskrivningar. Vad gäller ytterväggen så får du ju ingen luftspalt om du sätter reglarna direkt på masoniten? Eller finns det en luftspalt bakom masoniten som du inte nämner? Och var är luftspalten i väggen mot badrummet? Dessutom har du skrivit in folien på fel ställe, du skriver att den ska sitta bakom reglarna till bastuväggen, den ska sitta framför. Sedan panel med luft bakom även den.

Ursäkta det är jag som är lite otydlig.
Min bastu kommer att byggas fast i ett hörn på ovanvåningen i ett trä hus, en inner och en yttervägg(med fönster).
Dom innerväggar jag skall bygga upp som kommer att bli bastu som vetter ut mot badrummet kommer jag att använda ipppes förslag på ventilerade väggar.
Vad jag kan få ut av byggritningarna ligger diff.spärren direkt efter masoniten så där föll mitt tänk!!
Vad är era förslag på hur jag kan göra?
Ytterväggen kommer att fortsätta förbi bastun och ut i ett kaklat badrum.
Killen på kakel-huset tyckte att jag skulle kakla hela väggen och sedan limma på reglar till bastun, men det känns lite onödigt dyrt och man har fortfarande problemet med dubbla tätskickt.
Hoppas att det blev lite klarare

Läste ditt svar igen Jon och jag får ju luftspalt mellan masoniten och plattan med hjälp av reglarna?
Frågan är om jag behöver ta bort masoniten och om jag kan sätta isoleringen direkt mot tätskicktet?

Men du skriver ju att det är en yttervägg som har masonit på insidan. Ska du sedan sätta reglar och skiva, sedan tätskikt, regel, isolering, folie, regel och bastupanel? Jag förstår faktiskt ingenting alls av det du skriver är jag rädd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.