Man tycker ju det, under förutsättning att man får en god luftcirkulation i "mellanrummet" mellan rummet och rummet i rummet!

/Pontus
 
håller med... bättre att göra "för mycket" än för lite.... det gjorde jag iaf...

det gör jag med allt... särskilt i mitt eget hus ;)
 
Fråga: Ni som bygger enligt "rum i rum"-metoden, hur ventileras luftspalten? Dvs sitter det ventiler någonstans som släpper in luften till luftspalten så den kan cirkulera?

/Pontus
 
Hej!
Jag såg diskussionen om fuktspärr kontra inte. Hur som helst så måste ju fukten ta vägen någonstans.

Jag tog just bort en gammal bastu som var inredd i ett förråd i källaren. Det hade inga fuktspärrar och isoleringen var briställig. Bastun är troliga orsaken till problem i bjälklagret till nästa plan där golvet i rummet ovanför knarrar betänktligt. Ingen annanstans i huset har vi problem med golvet. Detta beror sannolikt på fukt som trängt upp i träbalkarna (det är kraftiga balkar, huset är byggt i början på 40-talet).

Anders, Täby
 
Panelen är öppen i nederkant, vilket gör att luft släpps in luftspalten. Har sänkt bastutaket från 2,40 till 2 meter, vilket gör att jag har ett utrymme dit luften strömmar. Detta utrymme är ventilerat genom en vanlig ventil.
 
Pongu skrev:
Fråga: Ni som bygger enligt "rum i rum"-metoden, hur ventileras luftspalten? Dvs sitter det ventiler någonstans som släpper in luften till luftspalten så den kan cirkulera?

/Pontus
Har bifogat en liten bild jag gjorde snabbt... en genomskärning på min vägg emot badrummet... Samma sak gäller emot yttervägg fast då med fasad o grejer.... Mot vanlig innervägg är det bara en luftspalt emellan folien och panelen...

Luftspalten mellan gipset och isoleringen ventileras upp till vinden... Luftspalten emellan folien och panelen ventileras nerifrån upp... (öppet nere och uppe). Givetvis en luftventil från bastun ut...

tillägger att det självklart är tätskikt emellan kaklet och gipset...

Enjoy ;)
 
  • vägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, tack för bilden!
Du ventilerar alltså luftspalten (3) mellan bastun och det omgivande rummet till vinden! Kanske inte är någon dum idé! Hur leder du luften genom bjälklaget? Och har du något slags ventil vid golvet som förser luftspalten med tilluft? Annars blir det kanske inte så mycket cirkulation?

/Pontus
 
Det är inte alls en bra idé. Att ventilera upp fuktig luft till vinden är det sista man vill göra.
 
jenfor skrev:
Panelen är öppen i nederkant, vilket gör att luft släpps in luftspalten. Har sänkt bastutaket från 2,40 till 2 meter, vilket gör att jag har ett utrymme dit luften strömmar. Detta utrymme är ventilerat genom en vanlig ventil.
Det är möjligt att jag är trög (det är fredagkväll och en öl har redan hunnit konsumeras!) men jag förstår inte riktigt konstruktionen! Ofta är ju luftspalten bakom bastupanelen öppen både nertill och upptill (glipa mellan väggpanel och takpanel). Menar du att luft från bastun strömmar från golvet in under väggpanelen, upp bakom panelen och ut ovanför bastutaket, alltså utanför själva bastun? Och från utrymmet ovanför bastun genom ventilen till ett angränsande rum? Har du dessutom vanlig tilluft och frånluft till bastun till samma rum eller är konstruktionen du beskriver en del av själva bastuventilationen? Hoppasjag uttryckte mig någorlunda förståeligt... :)

/Pontus
 
jon_h skrev:
Det är inte alls en bra idé. Att ventilera upp fuktig luft till vinden är det sista man vill göra.
Fast det är ju inte själva bastuluften man skickar upp på vinden utan bara vanlig rumsluft spetsad med den lilla gnutta fukt som lyckas ta sig igenom bastuväggen. Men det är kanske ändå vanskligt? Hur skulle du ventilera denna luftspalt mellan rummen?

/Pontus
 
Man vill inte få upp rumsluft på vinden heller, särskilt inte om den är från ett badrum. Och jag tror inte heller att bastun tillför några stora mängder luft, men man bör alltid göra allt man kan för att inte ge ett fukttillskott till vinden överhuvudtaget.

Jag hade, om det ligger ett badrum på andra sidan väggen och det inte fanns något sätt att skapa ventilerad luftspalt, skippat bastufolien där. I övrigt tycker jag att man ska sätta bastufolie, och man ska alltid ha ventilerad luftspalt mot ytterväggar.
 
jon_h skrev:
Det är inte alls en bra idé. Att ventilera upp fuktig luft till vinden är det sista man vill göra.
det blåser ganska friskt där så det oroar jag mig inte för :)

hellre där än i väggarna....
 
Har man tillräckligt bra blås på vinden så fungerar det säkert, men jag tror att det vore förkastligt i en normalvilla.
 
Pongu skrev:
OK, tack för bilden!
Du ventilerar alltså luftspalten (3) mellan bastun och det omgivande rummet till vinden! Kanske inte är någon dum idé! Hur leder du luften genom bjälklaget? Och har du något slags ventil vid golvet som förser luftspalten med tilluft? Annars blir det kanske inte så mycket cirkulation?

/Pontus

man borrar helt enkelt hål om det ligger en regel i vägen ;) och cirkulation vet jag inte om det behövs... luften kan ju "rymma" fritt uppåt...

Nu är inte jag nån expert på denna metod... jag följde bara finska experterna :) dom litar jag på....
 
jon_h skrev:
Har man tillräckligt bra blås på vinden så fungerar det säkert, men jag tror att det vore förkastligt i en normalvilla.
jo självklart är förutsättningarna helt olika... men denna metod fungerade klockrent för mig...

Men som sagt... det finns lika många metoder som det finns åsikter... bara att välja den som fungerar för dig....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.