16 596 läst · 49 svar
17k läst
49 svar
Fukt betongplatta i källare
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 318 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 318 inlägg
Gråvit, påminner mycket om vanlig papp (har själv rivit i det utan att veta vad det var). Se t ex denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/plastmatta-asbest.354537/R Rooney skrev:
Det löser upp sig när jag tar vatten på det. Är det det enklaste/bästa sättet att få bort det? Att skura betonggolvet efteråt?GoC skrev:
Det blir heltäckningsmatta för min del.
Litet sidospår men jag ångrar inte direkt att jag passar på att bila upp för att byta avlopp i samma veva som jag tänkte försöka åtgärda den fuktiga betongplattan. Hittade en skada i köksavloppets andra kurva. Bubblade upp äckelvatten när jag körde ner spaden så jag fick snabbt kasta på sand igen för att dämpa lukten.
Kan man tänka sig att det finns en värld utanför Sverige som oxå vet ett och annat om hur saker kan göras? Vidare har jag inte nämnt vilken metod så varför du nämner rollade tätskikt är mig oklart.Tss skrev:
Update: jag har vid sidan av heltidsarbete, Bowling på elitnivå och en 3-åring nu lyckats bila fram och bytt hela avloppssystemet.
Nu när jag har en grop som löper kors och tvärs genom hela huset: finns det något jag kan använda den till för att samla eventuell fukt, kanske mot en pumpgrop, för att sedan kunna pumpa ut det? Det är ren sand under hela betongplattan.
Min tanke är att lägga ventilerat golv när allt är igenfyllt och betongplattan är intakt igen (det kanske räcker med det?)
Nu när jag har en grop som löper kors och tvärs genom hela huset: finns det något jag kan använda den till för att samla eventuell fukt, kanske mot en pumpgrop, för att sedan kunna pumpa ut det? Det är ren sand under hela betongplattan.
Min tanke är att lägga ventilerat golv när allt är igenfyllt och betongplattan är intakt igen (det kanske räcker med det?)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Underlaget skulle vara hyfsat slätt för att få så bra luftflöde som möjligt men osäker hur stor skillnad det skulle göra om man fyllt igen utan att gjuta? Jag slog på stort och både grovgjöt den uppbilade springan + flytspacklade ett tunt tunt lager i hela källaren - för att få en fräsch och slät finnish som jag sedan lägger det ventilerade golvet på. (kör med tunnaste varianten "jape ventfloor" som ventileras med platonmatta. Ganska smal luftspalt med andra ord. Andra golv som reglas högre är nog mindre känsliga om ytorna är ojämna.
Logga in
Skapa konto