16 625 läst · 120 svar
17k läst
120 svar
FTX i enplansvilla med platt tak anno 1973.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 333 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 333 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 333 inlägg
@Tjoa du har inget tips när det gäller extra filterbox? Jag har tänkt att sätta en extra F7 filterbox på uteluften, finns det fördelar med att gå upp på 200-rör på den? Det blir ju större filterarea (och mindre motstånd) än 160 som aggregatet har, men å andra sidan kostar ju nya filter då lika mycket som de som sitter i aggregatet...
På frånluften hade jag tänkt sätta G4, vi dammar rätt bra i det här hushållet...
På frånluften hade jag tänkt sätta G4, vi dammar rätt bra i det här hushållet...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 333 inlägg
F9 låter ju intressant, men jag kunde inte hitta någon som hade filterboxarna tillgängliga för privatpersoner dock...T Tjoa skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 333 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 333 inlägg
Sitter och räknar på rör-systemet, och det dök upp en fråga ..
Hur ska man tolka utrymmet "under" i diagrammen? Är det "så lågt att det är ointressant" dvs. räknas som noll, eller är det "aldrig mindre än minsta siffran" dvs. räknas som alltid som det lägsta diagrammet visar?
Som i bilden, om vi leker med tanken att vi har en förminskning 160-100, med ett flöde på runt 10 l/s.
Räknas det som noll, eller ungefär 6?
Hur ska man tolka utrymmet "under" i diagrammen? Är det "så lågt att det är ointressant" dvs. räknas som noll, eller är det "aldrig mindre än minsta siffran" dvs. räknas som alltid som det lägsta diagrammet visar?
Som i bilden, om vi leker med tanken att vi har en förminskning 160-100, med ett flöde på runt 10 l/s.
Räknas det som noll, eller ungefär 6?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 333 inlägg
Var det så självklart att ingen vill sticka ut hakan och idiotförklara mig?
Jag har i alla fall samma fråga, fast för flexdämparna.. Där anges tryckfallet vid rak, helt utdragen dämpare, men de kommer ju vara böjda i mitt fall.. Ska man räkna på "vanliga böjar" i samma dimension, eller?
Sen fick jag FLF-lådan från Östberg, och det verkar som den är felmärkt eller? Borde inte luften gå så att påsarna "dras ut" av luftströmmen?
Jag har i alla fall samma fråga, fast för flexdämparna.. Där anges tryckfallet vid rak, helt utdragen dämpare, men de kommer ju vara böjda i mitt fall.. Ska man räkna på "vanliga böjar" i samma dimension, eller?
Sen fick jag FLF-lådan från Östberg, och det verkar som den är felmärkt eller? Borde inte luften gå så att påsarna "dras ut" av luftströmmen?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 988 inlägg
I grafen ovan va det väl bara uppmätta värden vid olika driftsfall? (Kolla inte så noga)
För böjarna så blir det inte riktigt samma då flexljuddämparna är ojämn yta men om du jämför en rak flex mot ett rör och ser skillnaden kanske du kan extrapolera från en vanlig böj och få "good enough"
För böjarna så blir det inte riktigt samma då flexljuddämparna är ojämn yta men om du jämför en rak flex mot ett rör och ser skillnaden kanske du kan extrapolera från en vanlig böj och få "good enough"
Allvetare
· Västra götaland
· 9 333 inlägg
Det är väl tryckfallet vid olika flöden?
Jag har ingen aning egentligen, ventilation är helt nytt för mig..
Försöker få ihop något som verkar logiskt...
Jag har ingen aning egentligen, ventilation är helt nytt för mig..
Försöker få ihop något som verkar logiskt...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 333 inlägg
Är det inte?Dan_Johansson skrev:
Det är mina. Jag har likadana filterburkar från Östbergs, och mina lock har jag vänt så att luftriktningen/pilen/etiketten pekar åt rätt håll, (även om texten blir upp- och ner).
Under de utmärkta hjälplinjerna är data ospecificerade/ej uppmätta. Högst sannolikt betyder det att man normalt inte ska dimensionera så att man befinner sig där. Du får göra en godtycklig extrapolering om du vill ha en specifik siffra för att kunna räkna.Dan_Johansson skrev:
Jag tolkar det som att det definitivt inte är lika med 6, utan snarare ner mot 1. Med så litet flöde i de dimensionerna så blir tryckförlusten i övergången sannolikt obetydlig.