Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kan du inte bara stympa av regeln där du vill upp med ventilationen?
Jo, jag antar att den bara är för att hålla skivan under fönstren... :)

T Tjoa skrev:
Något liknande detta.

[länk]
De där kommer den designmedvetna i hushållet aldrig godkänna.... :cool:

• Haha
Tjoa
  • Laddar…
@Tjoa du har inget tips när det gäller extra filterbox? Jag har tänkt att sätta en extra F7 filterbox på uteluften, finns det fördelar med att gå upp på 200-rör på den? Det blir ju större filterarea (och mindre motstånd) än 160 som aggregatet har, men å andra sidan kostar ju nya filter då lika mycket som de som sitter i aggregatet...

På frånluften hade jag tänkt sätta G4, vi dammar rätt bra i det här hushållet...

Titta på abc vent. De har bra filterboxar avsedda för påsfilter i standard mått.
Ett kvarts filter ( 287x287mm) räcker ju ett helt år för en villa. Och man kan då även välja F9 ( epm1 85% ) om man vill.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
T Tjoa skrev:
Titta på abc vent. De har bra filterboxar avsedda för påsfilter i standard mått.
Ett kvarts filter ( 287x287mm) räcker ju ett helt år för en villa. Och man kan då även välja F9 ( epm1 85% ) om man vill.
F9 låter ju intressant, men jag kunde inte hitta någon som hade filterboxarna tillgängliga för privatpersoner dock...

Vilken ventilationsfirma som helst kan ta hem dem.
Eller Bevego, Areco, Ahlsell.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Här kom det lite prylar till "steg 1" dvs tvättstugerenoveringen där aggregatet ska bo...

• Ventilationsdelar och tillbehör i en kartong för tvättstugerenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Sitter och räknar på rör-systemet, och det dök upp en fråga ..
Hur ska man tolka utrymmet "under" i diagrammen? Är det "så lågt att det är ointressant" dvs. räknas som noll, eller är det "aldrig mindre än minsta siffran" dvs. räknas som alltid som det lägsta diagrammet visar?

Som i bilden, om vi leker med tanken att vi har en förminskning 160-100, med ett flöde på runt 10 l/s.
Räknas det som noll, eller ungefär 6?

• Diagram som visar tryckfall över rörstorlekar med röd markering vid förminskning 160-100 och flöde 10 l/s.
    Skapa konto
Var det så självklart att ingen vill sticka ut hakan och idiotförklara mig? :rofl:

Jag har i alla fall samma fråga, fast för flexdämparna.. Där anges tryckfallet vid rak, helt utdragen dämpare, men de kommer ju vara böjda i mitt fall.. Ska man räkna på "vanliga böjar" i samma dimension, eller?

Sen fick jag FLF-lådan från Östberg, och det verkar som den är felmärkt eller? Borde inte luften gå så att påsarna "dras ut" av luftströmmen?

• Östberg FLF-låda med etikett som visar luftflödesriktning, placerad i ett verkstadsutrymme.
    Skapa konto
I grafen ovan va det väl bara uppmätta värden vid olika driftsfall? (Kolla inte så noga)

För böjarna så blir det inte riktigt samma då flexljuddämparna är ojämn yta men om du jämför en rak flex mot ett rör och ser skillnaden kanske du kan extrapolera från en vanlig böj och få "good enough"

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det är väl tryckfallet vid olika flöden?

Jag har ingen aning egentligen, ventilation är helt nytt för mig.. :rofl:
Försöker få ihop något som verkar logiskt...

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Sen fick jag FLF-lådan från Östberg, och det verkar som den är felmärkt eller? Borde inte luften gå så att påsarna "dras ut" av luftströmmen?
Jo. De har nog bara slängt på locket godtyckligt. Bara att vända så blir det rätt (även om texten blir upp- och ner).

Oldboy Oldboy skrev:
Jo. De har nog bara slängt på locket godtyckligt. Bara att vända så blir det rätt (även om texten blir upp- och ner).
Locket är inte symmetriskt, tyvärr.. :rolleyes:
Men det kvittar, texten blir fel, monteringen rätt!

Du har ingen input på hur man ska tolka diagrammen som jag nämner ovan? :giggle:

Locket är inte symmetriskt, tyvärr.. :rolleyes:
Är det inte?
Det är mina. Jag har likadana filterburkar från Östbergs, och mina lock har jag vänt så att luftriktningen/pilen/etiketten pekar åt rätt håll, (även om texten blir upp- och ner).

Som i bilden, om vi leker med tanken att vi har en förminskning 160-100, med ett flöde på runt 10 l/s.
Räknas det som noll, eller ungefär 6?
Under de utmärkta hjälplinjerna är data ospecificerade/ej uppmätta. Högst sannolikt betyder det att man normalt inte ska dimensionera så att man befinner sig där. Du får göra en godtycklig extrapolering om du vill ha en specifik siffra för att kunna räkna.
Jag tolkar det som att det definitivt inte är lika med 6, utan snarare ner mot 1. Med så litet flöde i de dimensionerna så blir tryckförlusten i övergången sannolikt obetydlig.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.