16 337 läst · 120 svar
16k läst
120 svar
FTX i enplansvilla med platt tak anno 1973.
Som ovanstående skrev.
Efter att ha jobbat med injustering av ventilation i 20 år skulle jag även säga att under 15 l/s per don skall man ha 100 rör.
Av den enkla anledningen att det skapar bara problem pga av att alla don kommer vara helt stängda..
Om man nu då inte dumsnålar och köper plastdon för 53kr st på byggvaruhandeln.
För då måste man ha 125 don pga av den dåliga fria arean i donen.
Lite som att köpa sig en porsche och sen klämma på cykeldäck.
Efter att ha jobbat med injustering av ventilation i 20 år skulle jag även säga att under 15 l/s per don skall man ha 100 rör.
Av den enkla anledningen att det skapar bara problem pga av att alla don kommer vara helt stängda..
Allvetare
· Västra götaland
· 9 215 inlägg
Tack för din input!T Tjoa skrev:Som ovanstående skrev.
Jag hade tänkt att köpa de här donen; https://soliduct.se/vaggdon-dtqa-100.htm
Synpunkter på det?
Frånluftsdonen då, hur ska man tänka där? Större = bättre?
Den typ av don är bra.
Vad gäller frånluftsdon så titta på liknande gpdf från fläktwoods. Alla tillverkare har dem men med olika namn.
De tar mycket flöden vid låga tryck.
Kommer du använde de två dontyperna finns absolut ingen anledning att köra större än 100 fram till donen.
Vad gäller frånluftsdon så titta på liknande gpdf från fläktwoods. Alla tillverkare har dem men med olika namn.
De tar mycket flöden vid låga tryck.
Kommer du använde de två dontyperna finns absolut ingen anledning att köra större än 100 fram till donen.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 215 inlägg
Började skissa på lådor till tilluften i vardagsrummet, frågan är hur avancerade man ska göra dem? Tänkte köra på ett rostfritt galler från Ikea med måtten 430x95mm, och gör öppningen 410x85. Anslutningen blir 100 mm i diameter.
Nr 1 blir rolig göra, men blir mycket svets... Nr 2 tar minst plats i väggen, vilket är bra eftersom de kommer att sitta i yttervägg. Den är också enklast att göra.
Nr3 borde ha lika bra flöde som 1, men enklare konstruktion.
Någon som några tips och idéer?
Nr 1 blir rolig göra, men blir mycket svets... Nr 2 tar minst plats i väggen, vilket är bra eftersom de kommer att sitta i yttervägg. Den är också enklast att göra.
Nr3 borde ha lika bra flöde som 1, men enklare konstruktion.
Någon som några tips och idéer?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 215 inlägg
Kollade runt lite, men uppbyggnaden av deras hemsida är inte helt logisk ... Har du något tips på vad man ska söka på?T Tjoa skrev:
Edit: eller tänker du bara något sånt här? https://soliduct.se/b9-55-x-110-cirkular-100-plast.htm
Två stycken med en bit rektangulärt rör mellan?
Redigerat:
Här hittar du lite.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjABegQIBRAJ&usg=AOvVaw0w5edzGc23P6BsCbNSK38k
Och här finns liknande.
https://www.luftbutiken.se/914-plastkanaler
Nä de har ett helt koncept med plastdetaljer.
Ursprungligen tänkt för husbyggare och fabriker som bygger moduler.
Enklare att dra och mindre plats tar det.
Sen kan man ju diskutera om det är lämpligt i frånluftskanaler som behöver rensas, men som tilluft, absolut.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjABegQIBRAJ&usg=AOvVaw0w5edzGc23P6BsCbNSK38k
Och här finns liknande.
https://www.luftbutiken.se/914-plastkanaler
Nä de har ett helt koncept med plastdetaljer.
Ursprungligen tänkt för husbyggare och fabriker som bygger moduler.
Enklare att dra och mindre plats tar det.
Sen kan man ju diskutera om det är lämpligt i frånluftskanaler som behöver rensas, men som tilluft, absolut.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 215 inlägg
Så här blir placeringen av från/tilluft och uteluften. Avluften tänkte jag sätta i redan existerande rör som sitter ovanför varmvattenberedaren (som heter "panna" på bilden) ...
Frågan är hur man bäst knyter ihop tilluften i krypgrunden? Är jag på rätt spår om jag gör som på bilden?
Frågan är hur man bäst knyter ihop tilluften i krypgrunden? Är jag på rätt spår om jag gör som på bilden?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 215 inlägg
Tanken är att sätta flexdämpare sista biten innan donen, det borde räcka för att slippa överhörning?T Tjoa skrev:
Allrummet var min ursprungliga plan att strunta i att sätta någon tilluft i, är det dumt? Jag har egentligen bara ett ställe att sätta ett don på, och det är i nederkant på väggen, liknande de i vardagsrummet ... Alternativt precis utanför dörren till något av sovrummen, men det tar ju upp mer plats i garderoben ...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 215 inlägg
Houston, we have a problem ....
Gick ner i grunden och kollade upp hur väggen i vardagsrummet egentligen ser ut, och det är som på skissen ..
Det ligger en regel efter golvet (duh, såklart) och den är troligen 45x45. Sen är det inte mycket till isolering ut mot masoniten (och sen luftspalt och fasadskivan)...
Frågan är om man ska ta ur en stor bit av den liggande regeln för att få så mycket isolering som möjligt mellan den och masonitskivan, eller om man ska ta så lite som möjligt i regeln och nöja sig med någon tunnare isolering (typ 10 mm armaflex eller nått)?
Gick ner i grunden och kollade upp hur väggen i vardagsrummet egentligen ser ut, och det är som på skissen ..
Det ligger en regel efter golvet (duh, såklart) och den är troligen 45x45. Sen är det inte mycket till isolering ut mot masoniten (och sen luftspalt och fasadskivan)...
Frågan är om man ska ta ur en stor bit av den liggande regeln för att få så mycket isolering som möjligt mellan den och masonitskivan, eller om man ska ta så lite som möjligt i regeln och nöja sig med någon tunnare isolering (typ 10 mm armaflex eller nått)?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 215 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 878 inlägg
Kan du inte bara stympa av regeln där du vill upp med ventilationen?