16 317 läst · 120 svar
16k läst
120 svar
FTX i enplansvilla med platt tak anno 1973.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 179 inlägg
Jahapp .. jag mailade Alig i onsdags. Fick frågan hur stor ytan var med vändande e-post. Sen dess har jag inte hört något ... Vet inte om jag har lite bråttom, eller om någon sitter och jobbar med något utan att jag egentligen beställt något ...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 849 inlägg
Ja ibland kanske det är lika bra att fixa själv. Tänker just på det där med golv/väggventiler som inte finns överallt kanske man får köpa separat
Allvetare
· Västra götaland
· 9 179 inlägg
Lunos ger inget kontinuerligt flöde och anses inte vara en tillräcklig godtagbar lösning för ventilation i hus.
Vid tex en ovk besiktning är Lunos ett garanterat underkänt system om de inte används som frånluftsfläkt. Men då finns det ju billigare alternativ.
Vid tex en ovk besiktning är Lunos ett garanterat underkänt system om de inte används som frånluftsfläkt. Men då finns det ju billigare alternativ.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 179 inlägg
http://www.energybuilding.se/decentraliserad-ventilation/Dan_Johansson skrev:
Det utsug som ändå erfordras för att säkerställa ett undertryck i våtutrymmen och kök är såpass stort att i resterande rum skall enbart friskluft ta sig in. Att montera in Lunos i alla övriga rum skapar enbart en överventilering. Möjligen kan leksakerna ha en teoretisk funktion i samlingsrum men behöver då vara minst 1 st per 3 pers. Teoretiskt skulle även vara att placera 2 st Luno EGO i varje våtutrymme för att närma sig ett normalt ventilation .(dvs 7-9 st) och ha turen att kunna nå alla övriga rum i huset med EGOns tilluft vilket inte är möjligt och skulle dessutom kosta mer än ett riktigt vvx-aggregat. Onödiga leksaker på marknaden
Nej. Det gör vi inte.Rüdiger skrev:
Det de skriver på sin hemsida är ren lögn att de är förberedda för nästa BBR.
BBR är väldigt tydlig att luftflödet skall vara kontinuerligt. Och det är det inte med Lunos.
Sen tycker jag det verkar väldigt opraktiskt att ha två frånluftsfläktar i ett badrum då de maxar 12.5 l/s vilket inte räcker till ett normal stort badrum.
Och även i sovrummen blir det ju skit om de ger 5.5l/s per enhet på max. Då är ljudnivån 47dba och gränsen ligger pp 30dba.
Det innebär ju att det behövs en 3st i varje sovrum som har 2 platser och 2st i i ett sovrum med 1 plats.
Nä. Det är leksaker som inte borde få säljas.
Redigerat:
12,5l/s = 750l/min= 45 Kubik/h. Vad har du för badrummet?T Tjoa skrev:Nej. Det gör vi inte.
Det de skriver på sin hemsida är ren lögn att de är förberedda för nästa BBR.
BBR är väldigt tydlig att luftflödet skall vara kontinuerligt. Och det är det inte med Lunos.
Sen tycker jag det verkar väldigt opraktiskt att ha två frånluftsfläktar i ett badrum då de maxar 12.5 l/s vilket inte räcker till ett normal stort badrum.
Och även i sovrummen blir det ju skit om de ger 5.5l/s per enhet på max. Då är ljudnivån 47dba och gränsen ligger pp 30dba.
Det innebär ju att det behövs en 3st i varje sovrum som har 2 platser och 2st i i ett sovrum med 1 plats.
Nä. Det är leksaker som inte borde få säljas.
"Kapacitet: 5-20 m3/h med värmeåtervinning, 45 m3/h frånluft. Genom styrpanelen kan man också aktivera ett vädringsläge, där de två fläktarna arbetar med varsin flödesriktning konstant, utan värmeåtervinning." MAO vid 45 kbm/h är det enbart en frånluftsfläkt, Då tas tilluften någon annan stans ifrån. Vart?? Allting verkar gå att sälja med mördande reklam och det hjälper såklart om köparna är naiva.
Se vår referenssida för objektsbilder >>
Se vår referenssida för objektsbilder >>
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg