16 318 läst · 120 svar
16k läst
120 svar
FTX i enplansvilla med platt tak anno 1973.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 186 inlägg
Alternativet är att sätta både uteluft och avluft i en sån där "holk" på väggen... Vet inte om det är nån skillnad...Oldboy skrev:Det är ju fläktdrivet så det går att jobba i motvind. Har förmodligen inte så stor praktisk betydelse normalt.
Vad som däremot kan vara lite trist är om avluften på taket blåser mot friskluftsintaget...
Om även avloppsluftningen går upp där på taket så kan det bli ännu tristare att ta in ny luft på läsidan om den...
Friskluftsventiler i golven är fint, om luften är ordentligt varm. Dvs du behöver ha ett värmebatteri i tilluften som får upp temp.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 849 inlägg
Fadt det är ju inte hela sanningen.Johannes Carlsson skrev:
På års basis ligger roterande högre då motströmsväxlare måste avfrosta och tappar effekt under tiden.
Räkna med ca 75% i verkningsgrad i års snitt mot 85% för roterande.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 186 inlägg
Påverkar vart man bor en del antar jag? Och vid vilken temperatur börjar de avfrosta? - 1? - 25?T Tjoa skrev:
Bor ju några mil norr om Göteborg, så det är ju inte många dagar på året det är under - 10...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 186 inlägg
Vilka dimensioner bör man ha? Golvdonen var 100mm, och de flesta ftx-aggregaten verkar ligga på 160.. Kör man 160 på huvudledningen, 125 på avsticken och går ner till 100 precis innan donen? Eller 160 så långt som möjligt?Johannes Carlsson skrev:
Räcker med minusgrader.Dan_Johansson skrev:
75% gäller i södra Sverige.
Vi har ju en medeltemp på ca 7 grader här.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 849 inlägg
Nej det stämmer inte riktigt med avfrostningen. Iallafall inte på Rec aggregaten som har ett system för att lösa det. Och i Göteborg där det sällan blir väldigt kallt är inte frostbildning i ftx aggregatet ett stort problem.
Men oavsett så kan man kolla här om man vill ha en oberoende jämförelse mellan olika FTX aggregat.
https://database.passivehouse.com/de/components/list/ventilation_small
Men oavsett så kan man kolla här om man vill ha en oberoende jämförelse mellan olika FTX aggregat.
https://database.passivehouse.com/de/components/list/ventilation_small
Jo. ALLA motströmsväxlare behöver avfrostning på något sätt.Johannes Carlsson skrev:Nej det stämmer inte riktigt med avfrostningen. Iallafall inte på Rec aggregaten som har ett system för att lösa det. Och i Göteborg där det sällan blir väldigt kallt är inte frostbildning i ftx aggregatet ett stort problem.
[länk]
Om nu inte rec indovent lyckats böja naturlagarna vilket jag starkt betvivlar.
Den som anger en temperaturverkningsgrad på 89% utan att redogöra för vilken temp, fuktinnehåll samt vid vilka driftfall de gör det ängnar sig åt kreativ marknadsföring eller säger inte hela sanningen.
Sen är ju motströmsväxlarna inte de minsta aggregaten om man uttrycker det så. De tar ju en jävla massa plats för något en roterande löser på halva utrymmet.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 849 inlägg
Kondensavlopp och bypass för att avfrosta. Hur står i produktbladet jag länkade innan.
Passivcertifieringen är ganska detaljrik och redovisar en hel del så den tycker jag är en bra guide. Där ser man också att uppmätt verkningsgrad är klart lägre än vad företagen marknadsför
Passivcertifieringen är ganska detaljrik och redovisar en hel del så den tycker jag är en bra guide. Där ser man också att uppmätt verkningsgrad är klart lägre än vad företagen marknadsför
De äldre Temovex 480 skåpaggregaten hade ingen avfrostning och klarade sig förvånansvärt bra enbart genom att stå inne i varmt utrymme och hade en redovisad 82%-ig verkn gr. Vindsaggregaten hade såklart avfrostn.T Tjoa skrev:Jo. ALLA motströmsväxlare behöver avfrostning på något sätt.
Om nu inte rec indovent lyckats böja naturlagarna vilket jag starkt betvivlar.
Den som anger en temperaturverkningsgrad på 89% utan att redogöra för vilken temp, fuktinnehåll samt vid vilka driftfall de gör det ängnar sig åt kreativ marknadsföring eller säger inte hela sanningen.
Sen är ju motströmsväxlarna inte de minsta aggregaten om man uttrycker det så. De tar ju en jävla massa plats för något en roterande löser på halva utrymmet.
Det som redovisas är ju temperaturverkningsgrad vid optimala förhållanden.
Det intressanta är alltid årsmedelverkningsgraden.
Det är den som seriösa aggregatleverantörer redovisar så att det går att jämföra äpplen med äpplen.
Det intressanta är alltid årsmedelverkningsgraden.
Det är den som seriösa aggregatleverantörer redovisar så att det går att jämföra äpplen med äpplen.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag förstår inte heller varför Rec-aggregaten är så stora.
Men annars tilltalas jag av tanken med motströmsvärmeväxlare, enkelt, ingen onödig teknik som kan strula med remdrift osv.
Vi satte in detta när vi byggde nytt år 2010:
Ett litet, smidigt aggregat som sitter på väggen i tvättstugan ovanför varmvattenberedaren.
60x70x40 cm.
Det har tyvärr utgått ur Fresh's sortiment
http://www.fresh.se/sv/renovent/renovent-m300-v-r.php
men jag vill minnas att det ursprungligen kom från en tillverkare i NL.
PS
Här verkar det faktiskt vara med i listan som Johannes C länkade till!
https://database.passivehouse.com/de/components/details/ventilation_small/237
Men annars tilltalas jag av tanken med motströmsvärmeväxlare, enkelt, ingen onödig teknik som kan strula med remdrift osv.
Ett litet, smidigt aggregat som sitter på väggen i tvättstugan ovanför varmvattenberedaren.
60x70x40 cm.
http://www.fresh.se/sv/renovent/renovent-m300-v-r.php
PS
https://database.passivehouse.com/de/components/details/ventilation_small/237
Allvetare
· Västra götaland
· 9 186 inlägg
Fördelen med storlek kunde ju vara att man fick plats med större filter tex... Jag har egentligen inte brist på plats, det är ca 1500 x 2000 x 7-800 mm (H x B x D) i tvättstugan som egentligen bara upptas av ett litet skåp över tvättmaskinen...KnockOnWood skrev:Jag förstår inte heller varför Rec-aggregaten är så stora.
[bild]
60x70x40 cm.
[länk]
PS
[länk]
Nån som vet om REC har samma värmeväxlare i de stora golvmodellerna som de vägghängda?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg