Hej

Jag har en Domekt/Rego 200 FTX aggregat som har ett sommar respektive vinter läge..
Då jag följer jag elförbrukningen i hemmet och ser att då jag aktiverar vinter läget förbrukar FTX aggregatet 1KW utan att jag känner att vi får det varmare inne. Jag måste aktivera vinter läget när temperaturer närmar sig 0 grader ute för att FTX inte ska frysa (den stänger av sig och indikerar fel). Bilden visar FTX fel strax efter kl 06:00 och aggregatet stänger av sig. Efter kl 08:00 återstartar jag det med vinterläge påslaget och då drar FTX aggregatet lite drygt 1KW.
Frågan är om det ska bete sig såhär. Jag märker inte någon skillnad på inomhus temperaturen med ökar husets energiförbrukning med nästan 50%, då är ju vinsten med energi återvinning helt borta. Grafer som visar temperaturer och effektanvändning över tid, med flera linjer som representerar olika data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
H_kan@88
  • Laddar…
Hej, Eftervärmaren ca 1kw på tilluften är till för att undvika kallras vid ventil vintertid och ej atg värma huset med.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Jag känner inte av något kallras vid temperaturer över 0 grader, har inte kollat vid lägre temperaturer. Med tanke på energiförbrukningen så är det rätt dyrt för att "bara" slippa kallras.
 
De e nya elpriser nu. Hade ftx tidigare och fick blånäsa vintertid om man hade en ventil i närheten. Man satt om inte förrmsren var på. Och det var värst vid minus 5 o nedåt. Elpriset låg ju på 50 öre då.
 
Nu är på jakt efter möjligheter att spara energi och FTX är en storförbrukare.
Kan följande alternativ vara vettiga:
-Stänga av den roterande värmeväxlaren. Jag antar att det är den som fryser och ger felkod.
-Även stänga av till-luft fläkten för att slippa kallras. Från-luft fläkten skapar ju ett undertryck och huset "läcker" in så att jag får tillräcklig cirkulation.
-Andra förslag mottages gärna.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Coffey och 1 till
  • Laddar…
Du kan inte stänga av tilluften! Då för du noll nytt syre in och både familjen och huset mår dåligt av det. Se till att hitta felet som larmar istället , självklart ska det gå att stänga av värmaren.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
Tack, men jag kommer ju inte ifrån att det går åt massor med energi då värmaren är aktiv, och det är den under 15 grader.
 
V VernerG skrev:
Tack, men jag kommer ju inte ifrån att det går åt massor med energi då värmaren är aktiv, och det är den under 15 grader.
Det bör gå att ändra den inställningen. Är samtliga rör isolerade ?
 
Hej!
Jag har en Rego 400, så jag tror att den är ganska lik din.
Jag rekommenderar att stänga av elvärmen då kan du spara energi.

Om jag loggar in i webinterfacet så kan jag justera inställningar för elvärmaren. Den var nog från start inställd på att värma så tillluften skulle vara högre än 19gr. Jag har kört i alla fall två vintrar med el värmaren av utan problem. Det beror nog lite på hur din är installerad, har du vatten värme/kyla kopplad på den så behöver du kanske elvärmen på något sätt. Men utan vatten kopplat ser jag inga problem med att köra utan. Man kan dock få "kallras" vid ventilerna om det är riktigt kallt ute.

Gränssnitt för ventilationssystem med olika driflägen som Hemma, Borta och Semester. Temperatur och flödesinställningar visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
39x
  • Laddar…
Ja, alla rör är isolerade.
Felindikationen kommer av att jag varit för snål för att aktivera värmen (vinter läget) för tidigt.

15 grader är lägsta temperatur inställningen. Jag vill ju att värmen ska gå på då et är risk för frostbildning eller då jag känner att det blåser för kallt (får blå näsa).
 
Om du har isolerat kommer tempen aldrig ens komma nära frysrisk om du inte har -30 ute…
 
  • Gilla
Ormmor
  • Laddar…
Att stänga av den roterande växlaren är dumt, den återvinner ju värmen från frånluften i huset. Har du ett vätskeburet värmesystem i huset? Om så kan du installera ett batteri på tilluften och där med värma även vintertid. Om du enbart vill bli av med elbatteriet så stäng av det, justera inställningen för ”nedkylning” eller ”undertempererad tilluft”
 
  • Gilla
Trew och 3 till
  • Laddar…
--Jag har en Rego 400, så jag tror att den är ganska lik din.
Rego 200 har ett spartanskt inställning jämfört med Rego400.

--Om du har isolerat kommer tempen aldrig ens komma nära frysrisk om du inte har -30 ute…
Det är 30 cm från inluftintag till FTX så temperaturen är i stort sett samma som ute temperaturen.

--Om du enbart vill bli av med elbatteriet så stäng av det, justera inställningen för ”nedkylning” eller ”undertempererad tilluft”.
Jag vill ju egentligen inte stänga av den roterande VV men den behöver ju förvärmd luft för att det inte ska bildas is av kondensvatten och frysa.
Enda sättet att stänga av elbatteriet är sommarläge och då stannar aggregatet då kondensvattnet fryser.
 
Redigerat:
V VernerG skrev:
Jag har en Rego 400, så jag tror att den är ganska lik din.
Rego 200 har ett spartanskt inställning jämfört med Rego400.

Om du har isolerat kommer tempen aldrig ens komma nära frysrisk om du inte har -30 ute…
Det är 30 cm från inluftintag till FTX så temperaturen är i stort sett samma som ute temperaturen.

Om du enbart vill bli av med elbatteriet så stäng av det, justera inställningen för ”nedkylning” eller ”undertempererad tilluft”.
Jag vill ju egentligen inte stänga av den roterande VV men den behöver ju förvärmd luft för att det inte ska bildas is av kondensvatten och frysa.
Enda sättet att stänga av elbatteriet är sommarläge och då stannar aggregatet då kondensvattnet fryser.
Ajdå, kan du flytta intaget av tilluften till annan del av huset ?
 
Bra ide att flytta intaget, då får jag förvärv luft till FTX aggregatet. Idag är intaget bredvid strax bredvid aggregatet och utblåset på taket. Man kanske kan skifta de båda???
 
  • Gilla
Nidion
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.