J Jaggatagga skrev:
De där tempgivarna. Går de in i FTXen eller är det dina egna? I fall de var felmonterade kan ju regleringen i FTXen blivit förvirrad.

Kan du inte lägga upp en graf så vi kan räkna ut verkningsgraden med givarna flyttade in i röret? :cool:
Tempgivarna är mina egna och påverkar inte FTX aggregatet, bara instoppade i rören.

Tack för alla tips! Nu har gjort rent det grundligt, rör, filter och den roterande växlare och det ser mycket bättre ut :). Syns på grafen strax före kl 20:00.

Jag tror inte jag kommer högre an 60% verkninggrad, aggregatet är ju rätt gammalt.
Återstår bara grundproblemet, att se om förvärmaren fortfarande derar en massa enegi (den är inte på just nu)
Energianvändning och temperatur över tiden för FTX-system; halvcirkeldiagram visar 58,3% effektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Har själv FTX i huset, sjukt bra grejer. :) Det installerades då det var lite radon i nedervåningen. Jag skaffade radonmätare och såg det var extremt låga värden, tom i garagedelen som saknar vent don var det klart under gränsvärden (ca halva). Därför har jag kunnat dra ner fläkten rejält. Min anl är en lite överdimensionerad System air 700 VR . Har sedan kopplat in dess strömkontakt i mitt smarthome med en plugg man ser energiförbrukningen. När den kör på lägsta fläktläget jag ligger på till 95% drar den 85W. När den går upp till Nominell drift så är det typ 120W och då känner man att det drar lite om man sitter tex under ett vent don. men brukar sätta den att dra igång till nominell en timme tex efter morgonduscharna så man får ut fuktig luft. Sedan har jag uppvärmningsdelen (direkt el) avstängd, sätter på den nån gång ibland om vi tex har huset fullt av folk /fest då det är bättre med lite mer fläkt/ventilation också då.
 
  • Gilla
39x
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.