TorbjornP TorbjornP skrev:
Kolla på "styrenheten" inne i aggregatet där alla sladdar är kopplade (inte på C4 displayen) om det finns ett ethernet nätverks uttag. Om det finns test att koppla en LAN slad till en router. Då skulle du troligen kunna kommunicera med aggregatet bättre. Min R400 kan styras av bla C4 displayen. Men jag har dock C6 kopplad.
Schematisk illustration av en kontrollpanel med märkta omkopplare och styrfunktioner, inramad del, på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut att finnas på bild i manual i all fall...
 
V VernerG skrev:
Tack för bra svar.
Enligt bifgad graf:
FTX från hus (gul kurva) - FTX UT (blå kurva) ge temperatur uttaget för frånluft.
FTX Till hus (lila kurva) - FTX Temp 1 (ute temperatur, blå kurva) ge temperturhöjning av till luften.
Verkningsgraden innan jag aktiverar värmen kl 06:00 beräknar jag då till 40%. (7-4)//15-8)*100.
Du måste ha samma referenstemp i både täljare och nämnare som @Allium räknar. Innetemperatur - utetemperatur är ju temperaturökningen man i teorin kan få, så det är nämnaren. Tilluft - uteluft är ökningen du får, så i täljaren.

Det är någon generalknas med ditt system. Kolla så att fläktar inte blåser åt fel håll eller att luftrören är satta fel på något sätt. Jag är inte smart nog för att lista ut vilka felkopplingar som skulle ge det här beteendet men det skulle inte förvåna mig om något går baklänges eller röret som ska gå till spisen går någon annanstans. x)

Alternativt att massflödet är mycket högre in i huset än ut ur huset genom FTXen.
 
  • Gilla
Coffey och 1 till
  • Laddar…
TorbjornP TorbjornP skrev:
[bild]
Ser ut att finnas på bild i manual i all fall...
Sorry, mitt aggregat är för gammalt.J1 är inte RJ45 Industriella kontroller och kablage, knappar, vridbrytare och anslutningar inuti en maskin eller ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
J Jaggatagga skrev:
Du måste ha samma referenstemp i både täljare och nämnare som @Allium räknar. Innetemperatur - utetemperatur är ju temperaturökningen man i teorin kan få, så det är nämnaren. Tilluft - uteluft är ökningen du får, så i täljaren.

Det är någon generalknas med ditt system. Kolla så att fläktar inte blåser åt fel håll eller att luftrören är satta fel på något sätt. Jag är inte smart nog för att lista ut vilka felkopplingar som skulle ge det här beteendet men det skulle inte förvåna mig om något går baklänges eller röret som ska gå till spisen går någon annanstans. x)

Alternativt att massflödet är mycket högre in i huset än ut ur huset genom FTXen.
Tack för ett bra och detaljerat svar. Jag räknade verkningsgraden som energitillskott (temperatur höjning på till-luften) / energi uttag (temperatur sänkning på från-luften).
Håller med om att det nåt knas men kolla upp temp givarna (som jag placerat anliggande mot rören) och de är rätt placerad.
Rören för uteluft går ej att ta fel på och är ansluten till A.
Jag känner att luften sugs ut från badrum och borde vara ansluten till C
Det blåser i ventilerna i huset så de borde vara anslutning B
Det isolerade röret, anslutning D, borde vara ut på taket.
Oorganiserade ventilationsslangar och kablar under en panel. Kanske underhåll eller installation. Metalltejp används.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har FTX Flexit med roterandevärmeväxlare, tillsatsvärmen deaktiverade jag vid installation, har +12 grader på tillluften vid -20 ute,frånluft +20.
Installationen måste vara felaktig, FTX är utan tvekan bästa sättet att ventilera,stäng bara av tillsatsen,roterade vvx behöver aldrig avfrostas.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Beror ju väldigt mycket på vilken temperatur , hur rena filtren är , mm mm.
Så väldigt svårt skriva utan kikat på aggregatet.
För vad du har valt för önskad temp är ju det som avgör, dessutom så får du ju en kontrollerad tillluft i huset.
 

Bästa svaret

Känns som att du har något fel på ditt aggregat? Eller har du ingen annan värme i huset typ radiatorer?

1: du börjar med ca 20 grader men slutar på ca 15 grader vid 6 tiden, sen dippar den till och med ner till 10 grader vid uppstarten?

2: det ser knappt ut som att du återvinner någon värme, obalans i luftflöde?

3: hur går tilluft och frånluftsrören? Upp på vind? Är dom isolerade på vinden?
 
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
Funkar den ens med den roterande trumman? Är remmen hel? Låter som luften går ovärmd igenom.
 
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
V VernerG skrev:
Ja, alla rör är isolerade.
Felindikationen kommer av att jag varit för snål för att aktivera värmen (vinter läget) för tidigt.

15 grader är lägsta temperatur inställningen. Jag vill ju att värmen ska gå på då et är risk för frostbildning eller då jag känner att det blåser för kallt (får blå näsa).
Hej! Om du inte har el värmaren igång så ställ upp temperaturen till 25grader i stället. Då kommer aggregatet att återvinna så mycket den kan. Har du den inställd på 15 grader så kommer den försöka trycka ner värmen till 15 grader genom att trycka in kalluft.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Manges totalBygg Manges totalBygg skrev:
Funkar den ens med den roterande trumman? Är remmen hel? Låter som luften går ovärmd igenom.
Verkar som om det inte funkar. Är det inte rotorvakt på den där modellen?
 
I Installation skrev:
Verkar som om det inte funkar. Är det inte rotorvakt på den där modellen?
Vet inte inte det är någon rotorvakt, hela aggregatet stänget av sig vid felindikering. Jag ser att trumman roterar då jag öppnar.
Nu har gjort två saker. 1. Flyttat temperatur givarna in i rören för att få exaktare mätningar. 2. höjt temperatur inställningen till 25 grader enligt tips från @R.Fransson samt stängt av elvärmen.
 
F Fredrik Persson4 skrev:
Känns som att du har något fel på ditt aggregat? Eller har du ingen annan värme i huset typ radiatorer?

1: du börjar med ca 20 grader men slutar på ca 15 grader vid 6 tiden, sen dippar den till och med ner till 10 grader vid uppstarten?

2: det ser knappt ut som att du återvinner någon värme, obalans i luftflöde?

3: hur går tilluft och frånluftsrören? Upp på vind? Är dom isolerade på vinden?
Tack för svar.
1. Mätfel. Jag hade satt tempgivarna mot rören men nu har flyttat in dom i rören.
2.FTX inställd på högre flöde ut an in för att skapa undertryck.
3. Ja, röret in ocr det som går ut på vinden är isolerade.

Grundproblemet fortfarande kvar. El värmen måste vara på då temperaturen närmar son 0 grader o drar den massa energi. Helt skulle jag inte aktivera el värmaren förrän jag tycket att luften in blir för kall
 
Har du varit i kontakt med komfovent i Partille? 031 487 752. De kanske har erfarenhet av liknande problem.
 
  • Gilla
39x
  • Laddar…
lenartzz lenartzz skrev:
Har du varit i kontakt med komfovent i Partille? 031 487 752. De kanske har erfarenhet av liknande problem.
Tack men jag inte varit i kontakt med dem, kanske senare. Just nu håller jag på att gå igenom all bra tips jag fått.
 
V VernerG skrev:
Grundproblemet fortfarande kvar. El värmen måste vara på då temperaturen närmar son 0 grader o drar den massa energi. Helt skulle jag inte aktivera el värmaren förrän jag tycket att luften in blir för kall
De där tempgivarna. Går de in i FTXen eller är det dina egna? I fall de var felmonterade kan ju regleringen i FTXen blivit förvirrad.

Kan du inte lägga upp en graf så vi kan räkna ut verkningsgraden med givarna flyttade in i röret? :cool:
 
  • Gilla
39x
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.