Matta?
 
Prova att ställa upp dörrarna på altanen, då borde den vädras så bra att ingen kondens uppstår.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
hsd
Jag tänkte bara som test, det bästa som permanent är ju att skruva loss golvet och isolera under sen återmontera golvet
 
Kane skrev:
Oisolerat?
Ja, ovanpå trallen så ligger det osb skivor sedan lumppapp och laminatgolv på det.
32mm kanalplasttak och willabs
wg50 partier, men ingen isolering.
Vi har det möblerat och även lite växter där så vi vill helst inte att det blir fuktigt eller fryser.
 
  • Gilla
Elias1971
  • Laddar…
Har ni byggt ett oisolerat rum som ni vill ha frostfritt?
 
  • Gilla
Harald Boye och 3 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Har ni byggt ett oisolerat rum som ni vill ha frostfritt?
Ja, det är väl mest en balans mellan arbetsinsats och energikostnad, vi har fortfarande
råd att bo kvar och jag är fortfarande inte sugen på att isolera:)
 
  • Gilla
Elias1971
  • Laddar…
Tack Peter för tipset vi har 32 mm kanalplast samt skjutdörrar från skånska byggvaror
Vi har anlitat snickare för jobbet men tänkte resten tar vi själva jag vill ha enkel och bra lösning samt inte helt isolerat rum men inte frost man ser inget genom rutor ;(
 
Netnut den sitter på plintar
 
Under osb skiva måste jag lägger först byggplast eller fuktspärr plast
Tack för alla tips
 
skrev du i första inlägget att du har fönstren öppna mellan uterum och bostad för att få ut värme till uterummet?
isåfall kommer garanterat all fukt därifrån, prova att stänga fönstren och kasta ut ett element istället :)
 
Redigerat:
Skulle inte ha lagt osb någonstans utomhus , speciellt i golv..
lägg matta som andas så slipper du otrevligheter i framtiden. Frosten löses med ventilation (glipa dörrarna) eller underhållsvärme.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Maur och 2 till
  • Laddar…
F
Elias1971 skrev:
Under osb skiva måste jag lägger först byggplast eller fuktspärr plast
Tack för alla tips
Du kan med fördel byta OSBn mot en tunn cellplast om du ändå tänkt lägga ett laminat eller parkettgolv. 20mm skivor kommer att isolera skapligt. Gå inte runt på cellplasten innan ni lägger golvet direkt på cellplasten. Köp inte den tunnaste skitlaminaten bara. Men är den 12-13mm tjock så kan den ledigt ligga direkt på cellplast.
 
  • Gilla
Elias1971
  • Laddar…
F
fremax skrev:
Skulle inte ha lagt osb någonstans utomhus , speciellt i golv..
lägg matta som andas så slipper du otrevligheter i framtiden. Frosten löses med ventilation (glipa dörrarna) eller underhållsvärme.

Med vänlig hälsning, fremax
Och varför skulle det lösa sig? Om du läser så har TS öppet fönster för ventilation redan. Det tillförs troligtvis fukt och rummet är något varmare än utetemp. Därför frost på insidan. Det är möjligt att det löser sig med långvarig kyla redan som det är nu men ett tätt golv borde vara rätt lösning för fuktens skull.
 
Då kanske kan ventilerar fel, för lite eller så är altanen i lä. För är det samma temp , fuktighet och luftflöde så bildas ingen frost på glasen om han inte duschar på uterummet....
Det måste bildas drag så 2st dörrar parallellt med varandra bör vara öppna, minst 10cm för att få luftflöde.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Elias1971
  • Laddar…
En grå väggventil och en vit cirkulär ventil med dimensioner angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går det bra om man sätter in två ventiler parallellt för drag ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.