14 884 läst · 15 svar
15k läst
15 svar
Front till diskmaskin tar i när man öppnar luckan
Köket är Metod, fronten är Veddinge 80x60 monterad på Villboda integrerad diskmaskin från IKEA.
Fronten fästs med två vita plastbussningar som hakar i två spår i övre kanten på luckan, samt två vinklade metallfästen i nederkant. I metallfästet finns ett spår och genom det drar man en skruv på bägge sidorna av maskinen in i en gängad del av gångjärnens mekanism.
Vi öppning av luckan så glider fronten i förhållande mot luckan men inte tillräckligt, vilket ger resultatet på bilden.
Tar man tag i överkant på luckan så kan man dra upp den några centimeter extra så den går fritt i botten, men
meningen är väl ändå att den automatiskt ska glida så mycket att det går att öppna utan problem?
Finns liksom ingenstans att justera något, och alla hål är borrade enligt mallen som följer med som man tejpar fast på skivan.
Någon som haft liknande bekymmer??
Fronten fästs med två vita plastbussningar som hakar i två spår i övre kanten på luckan, samt två vinklade metallfästen i nederkant. I metallfästet finns ett spår och genom det drar man en skruv på bägge sidorna av maskinen in i en gängad del av gångjärnens mekanism.
Vi öppning av luckan så glider fronten i förhållande mot luckan men inte tillräckligt, vilket ger resultatet på bilden.
Tar man tag i överkant på luckan så kan man dra upp den några centimeter extra så den går fritt i botten, men
meningen är väl ändå att den automatiskt ska glida så mycket att det går att öppna utan problem?
Finns liksom ingenstans att justera något, och alla hål är borrade enligt mallen som följer med som man tejpar fast på skivan.
Hur har du det mellan maskin och skiva?S Småhusägare skrev:Köket är Metod, fronten är Veddinge 80x60 monterad på Villboda integrerad diskmaskin från IKEA.
Skulle tro att den sitter för lågt
Tycker att det ser rätt så bra ut? Fästena är placerade exakt enligt den medföljande mallen, så vitt jag kan tolka den iaf...
på en del bilder hos ikea ser det ut som om det är en skiva överstS Småhusägare skrev:
men detta är ju från en ny leverantör så det är inte säkert att något alls stämmer
jag blir både förvånad och oroad över att de köper in turkiskt från arcelic denna tillverkaren har aldrig lyckats göra några diskmaskiner för vårt brukande.
hade du inte postat detta hade jag inte haft en aning om detta, tack.
får man 5- års garanti på dessa?
enda raka är att du kontaktar kebaben på kvalitets avdelningen i Älmhult för han kollar såna här ting och rättar till det
Nu när du säger det så står det faktiskt inte "5 års garanti" på hemsidan för denna maskin, men det står dock i IKEAs frågor och svar att "samtliga vitvaror utom Lagan och Tillreda har 5 års garanti". Får fråga i kundtjänst i samband med frågorna om fronten...
Intressant att det på produktens hemsida står att den endast kan monteras med en front som är 60*80, vilket är exakt den typen av front jag har, så långt borde jag vara på rätt väg.
Men ännu mer intressant är att en googling på diskmaskinen bringade upp denna annons:
Tyvärr var annonsen inte längre kvar, så jag får aldrig veta slutet på texten.. :/
Intressant att det på produktens hemsida står att den endast kan monteras med en front som är 60*80, vilket är exakt den typen av front jag har, så långt borde jag vara på rätt väg.
Men ännu mer intressant är att en googling på diskmaskinen bringade upp denna annons:

Tyvärr var annonsen inte längre kvar, så jag får aldrig veta slutet på texten.. :/
5 års garanti bekräftat av IKEA. (Stod även lite djupare ner i produktinformation på hemsidan, medan övriga maskiner skyltar med detta på första sidan)
Fant du en løsning på dette problemet?S Småhusägare skrev:Köket är Metod, fronten är Veddinge 80x60 monterad på Villboda integrerad diskmaskin från IKEA.
S Småhusägare skrev:
Inte samma problem kanske men vår integrerade diskmaskin från Ikea gick sönder och vi köpte en ny från Siemens. Enda sättet att lösa luckan var genom att köpa Ikeas behjälplig:
https://www.ikea.com/se/sv/p/behjaelplig-glid-gangjaern-f-hel-int-diskmaskin-60492349/
Den var svår att hitta men enkel att installera och passar nog i stort sett alla integrerade diskmaskiner oavsett fabrikat. Man kan dock tycka att den inte ska behövas om man köper Ikeas diskmaskiner.
Lycka till!
/Krille
https://www.ikea.com/se/sv/p/behjaelplig-glid-gangjaern-f-hel-int-diskmaskin-60492349/
Den var svår att hitta men enkel att installera och passar nog i stort sett alla integrerade diskmaskiner oavsett fabrikat. Man kan dock tycka att den inte ska behövas om man köper Ikeas diskmaskiner.
Lycka till!
/Krille
Monterade precis en sådan diskmaskin igår. Det tog ett tag innan jag fattade att man skulle skruva bort sidoplåtarna. Inte samma front men samma storlek 60x80.
Jävlades och skrapade innan jag kom på att man var tvungen att försänka skruvarna till handtaget. Så nu funkar den som den ska.
Min front ser ut att sitta på samma höjd som din i uppfällt läge.
Jävlades och skrapade innan jag kom på att man var tvungen att försänka skruvarna till handtaget. Så nu funkar den som den ska.
Min front ser ut att sitta på samma höjd som din i uppfällt läge.
Har precis samma problem som dig nu efter jag monterat. Villboda diskmaskin + havstorp 60x80 front. Kunde i princip tro att dina bilder var på min maskin, luckan hänger i samma höjd och tar emot på samma skruvar. Allt är borrat precis enligt mallen.S Småhusägare skrev:Köket är Metod, fronten är Veddinge 80x60 monterad på Villboda integrerad diskmaskin från IKEA.
Hur löste du/ikea det?
Jeg endte opp med å flytte metalfestene 4 mm nedover på fronten, ca 44,1 cm istedet for 43.7 cm fra toppen. Fylte de gamle hullene med lim og treflis. Fronten ble da litt høyere når døra slås opp, men samme høyde når den er igjen.S speciell1 skrev:
Hej! Jag har också samma problem... Har ni löst det??S speciell1 skrev:
Hej! Ja jag har exakt samma problem... Lyckades du lösa det??S Småhusägare skrev:Köket är Metod, fronten är Veddinge 80x60 monterad på Villboda integrerad diskmaskin från IKEA.
Jeg endte opp med å flytte metalfestene 4 mm nedover på fronten, ca 44,1 cm istedet for 43.7 cm fra toppen. Fylte de gamle hullene med lim og treflis. Fronten ble da litt høyere når døra slås opp, men samme høyde når den er igjen.LouiseBygger skrev: