Är fläktkonvektorn inställd på kyla och inte värme eller avfuktningsläge?
 
Det vet jag inte. Va inte hemma när installationen utfördes.
 
Den är inställd på kyla.
 
Avlufta borde väl installatören göra när allt är installerat.
 
Woffa Woffa skrev:
Avlufta borde väl installatören göra när allt är installerat.
Man tycker ju det men du verkar ju inte ha cirkulation så ... jag skulle börja där. Och sen tycker jag att dom kunde ha kostat på en genomströmmningsluftare om det inte finns. Förbaskat bra att ha på sånna här system...
 
Såg att installatören buntat ihop rören med varmvattenledningen. Kan ju inte va särskilt bra.
 
Har haft installatören här och han lyckades inte att lösa problemet. Röret till konvektorfläkten hoppar mellan 14 och 21 grader och själva fläkten blåser ut luft som är mellan 20 och 22 grader. Fick också höra av en bekant att cirkulationspumpen är felmonterad, den kan skära ihop om en sitter som den gör nu. En installatör borde väl veta hur en sådan pump ska sitta?
 
tommib
Vilken pump är det och var säger monteringsanvisningen?

Jag tänker att du har betalat för en fungerande installation så det är bara att reklamera tills du har en sådan. Har du betalat allt eller kan du hålla inne med betalning?
 
..å din installatör har monterat pump helt korrekt...
Fel av mig... tittade på fel bild. Felmonterad!
 
Hittade denna på nätet Fyra svartvita ikonliknande bilder av olika byggverktyg och utrustning.
 
Om man inte vet hur man monterar en pump så undrar man ju... skickar med bild på en installation som vi brukar använda. Enda som tillkommer ar en tvåvägs motorventil eller magnetventil så när fläktelementet stänger så skickas en signal till cirkpump å magnetventil som stänger av flödet och allt som oftast en genomströmmningsluftare för att få bort luften
 
  • Schematisk bild av installation för värmepump med fläktkonvektor, cirkulationspump och berg-jordkollektor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vad är normal temperatur på köldbärare in och ut?
Min står på:
In 16
Ut 50
????
 
Grundvattnet är ju som mest ca 5° så inte varmare än så från berget om man inte har tex kört frikylan hela sommaren så kan man ev få högre temperaturer in då man ev har värmt upp borrhålet. Delta t över fläktelementet kanske ligger i spannet 4 till 6 grader så då är det bara att plussa. Ex, från berget in i fläktelementet + 2 ut från fläktelementet + 6/ + 8
 
Ok då ligger mitt något högt. 16 grader.
 
Finns det något man kan göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.