Är det olika material i franska skruvar och vanliga?
t.ex idag så drog jag rätt många 6x100 vanliga försänkta T25, en gick så trögt när den skulle i ( 120 år gammalt timmerhus, dessutom en kvist där den skulle i) att det till slut smällde av bosch T25 bitset.
Och dom skruvarna kan man skruva i och ur hur många gånger som helst.

Yepp, min uppfattning är att materialet i franska skruvar är av betydligt sämre kvalitet än "vanliga" träskruvar, generellt då alltså.

Kanske beror det på att de har helt olika härdning? Är franska skruv härdade över huvud taget?

dom kanske är "för" härdade, så att dom inte sviktar utan går av istället?

om ni läser noga på förpackningen så brukar det stå hållfastheten, tex 4.6 eller 8.8 osv
8.8 ä det som gäller för vanliga maskinskruv mm och köper man franskskruv i detta så går dom sällan av (försök dra av en M12 bult)

Tossegubbe skrev:
om ni läser noga på förpackningen så brukar det stå hållfastheten, tex 4.6 eller 8.8 osv
8.8 ä det som gäller för vanliga maskinskruv mm och köper man franskskruv i detta så går dom sällan av (försök dra av en M12 bult)
Jag har dock aldrig sett fransk skruv i 8.8. Men det kanske finns?

Men å andra sidan så vet jag inte om jag någonsin har sett hållfasthet angiven på franska skruvar, eller några andra träskruvar för den delen...det tror jag faktiskt inte att jag har

Daniel_N skrev:

Men å andra sidan så vet jag inte om jag någonsin har sett hållfasthet angiven på franska skruvar, eller några andra träskruvar för den delen...det tror jag faktiskt inte att jag har
Ovanligt yes men det finns.. sällan man ser det på asken men i katalogen brukar det stå angivet och så brukar det synas på skruven för den har mycket slätare yta i gängdelen

H
Tossegubbe skrev:
Ovanligt yes men det finns.. sällan man ser det på asken men i katalogen brukar det stå angivet och så brukar det synas på skruven för den har mycket slätare yta i gängdelen
Nä de behöver inte vara märkta. Tittade på ett gäng skruvar och DE var inte märkta. Fransk skruv följer en Svensk Standard SS2020 och i den står alla materialdata samt hur den skall vara ytbehandlad. Om skruven är slät eller inte har inget med skruvens hållfasthet att göra utan är ett resultat från ytbehandlingen. OM det är 8.8 som gäller för en fransk skruv så är den dimensionerad för en brottgräns på 640 MPa. Skjuvningen är 60% av detta. Att dra av en M12 skruv går man tar i lite. Har dragit av ett antal under åren även grövre för den delen.

Redigerat av moderator:
hokanp skrev:
Nä de behöver inte vara märkta. Tittade på ett gäng skruvar och DE var inte märkta. Fransk skruv följer en Svensk Standard SS2020 och i den står alla materialdata samt hur den skall vara ytbehandlad. Om skruven är slät eller inte har inget med skruvens hållfasthet att göra utan är ett resultat från ytbehandlingen. OM det är 8.8 som gäller för en fransk skruv så är den dimensionerad för en brottgräns på 640 MPa. Skjuvningen är 60% av detta. Att dra av en M12 skruv går man tar i lite. Har dragit av ett antal under åren även grövre för den delen.
Hur vet du att skuven följer en viss standard om den inte är märkt och specad med det?
Men kollar du på tex Wurths hemsida står det angivet 3.6 på hållfastheten på deras standardfranskskruv men man kan beställa 8.8

Nu syftade jag inte på finishen på ytbehandlingen utan på hur skruven som sådan ser ut i godset, naturligtvis är detta ingen vetenskaplig metod men jag skulle påstå att man iaf 9ggr av 10 ser på skruven om den är av hög kvalitet i godset med bara en okulärkontroll.

Och ja självklart kan man dra sönder vad som helst men man drar inte av en M12 8.8 med ett ordinärt spärrskaft men en franskskruv tex 12x200 drar man ganska lätt av om den inte är 8.8 eller RF

Redigerat:
H
Det är det som är meningen med Svensk Standard och den anger ett lägstakrav.
Likadant med en metrisk gänga, den följer en Standrard, mest troligt en ISO. Hur många muttrar hittar du vilken gängtyp det är???
Kommer från byggnormerna om fästelementet Fransk Skruv. Google är väldigt bra.

J
Daniel_N skrev:
Så är det, alltså att det oädlaste rostar snabbare (i detta fallet det varmgalvade). Men normalt så brukar det vara OK om det bara är skruvar i rostfritt, och ett stort material i galvat, eftersom den kemiska processen (heter det galvaniska krypströmmar kanske?) är beronde på hur mycket material av den ädlaste metallen som finns.

Om detta betyder att det är ok att fästa galvade bladdubb med rostfri gängstång vågar jag dock inte svara på. Rostfri trallskruv hade jag utan tvekan vågat använda.
Rostfritt tillsamman med varmgalvaniserat fungerar INTE alls på bryggor det kan jag lova.

Tar inte många år innan den galvaniserade detaljen är genomrostig.

Daniel_N skrev:
8.8 finns

Tack för tipset, då kör jag nog disciplinerat på galvat med galvat (bladdubb, frallor) och A4 med A4 (gängstång, muttrar, brickor, trallskruv). Hade tänkt köra galvade stora brickor först (billigare) men det är nog bara dumsnålt, även om stora A4-brickor kostar Ferrari.

Den vanligaste kvaliteten på fransk träskruv (kallas T6S i de flesta kataloger) har en 4.6 - kvalitet.
Där "4" står för nominell brottgräns = 400 MPa och "6" står för minimum brottförlängning i % dvs förhållandet mellan sträckgräns och brottgräns.

hokanp skrev:
OM det är 8.8 som gäller för en fransk skruv så är den dimensionerad för en brottgräns på 640 MPa.
Näe, om det är en 8.8 så är nominell brottgräns lika med 800 MPa.

J
Danne78 skrev:
Tack för tipset, då kör jag nog disciplinerat på galvat med galvat (bladdubb, frallor) och A4 med A4 (gängstång, muttrar, brickor, trallskruv). Hade tänkt köra galvade stora brickor först (billigare) men det är nog bara dumsnålt, även om stora A4-brickor kostar Ferrari.
Mitt råd är att kör helt varmgalvaniserat och sedan så lägger du på ett par lager kokt linolja på allt ett par omgångar så det bildas ett lager.

Finns inget bättre rostskydd.

hokanp skrev:
Det är det som är meningen med Svensk Standard och den anger ett lägstakrav.
Likadant med en metrisk gänga, den följer en Standrard, mest troligt en ISO. Hur många muttrar hittar du vilken gängtyp det är???
Kommer från byggnormerna om fästelementet Fransk Skruv. Google är väldigt bra.
Fast lägstakravet är eg ointressant för man vill veta vad man har i näven inte hur dålig den får lov att vara, dessutom kan den vara sämre om det står angivet på förpackningen.
På förpackningen till muttrar brukar det stå angivet vad dom har för ytbehandling dimension stålkvalitet osv

H
roli skrev:
Den vanligaste kvaliteten på fransk träskruv (kallas T6S i de flesta kataloger) har en 4.6 - kvalitet.
Där "4" står för nominell brottgräns = 400 MPa och "6" står för minimum brottförlängning i % dvs förhållandet mellan sträckgräns och brottgräns.

Näe, om det är en 8.8 så är nominell brottgräns lika med 800 MPa.
Jag menade under sträckgräns är 640.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.