36 838 läst · 89 svar
37k läst
89 svar
Franska skruvar - när och var?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 890 inlägg
Drar man av skruv så är det endera för liten förborrning eller så våldar man för mycket. ALLT går att dra sönder ink 13.9 skruv.
En fransk i ett 200 år gammalt timmerhus med kärnfura, då måste man förborra med grov borr.
Protte
En fransk i ett 200 år gammalt timmerhus med kärnfura, då måste man förborra med grov borr.
Protte
Men det hindrar ju inte att det finns skruv som tåler mer eller mindre, och därför kan upplevas (och upplevs av mig) som bättre/sämre alternativt smidigare/osmidigare att jobba med.
För övrigt har jag samma erfarenhet som Johanzz - om det är tungt att skruva in skruven/den sitter fastrostad och vill inte lossna etc så är slagskruvdragare med knack en bättre lösning än enbart en vridkraft (som man får av tex en vanlig skruvdragare eller ett handtag).
För övrigt har jag samma erfarenhet som Johanzz - om det är tungt att skruva in skruven/den sitter fastrostad och vill inte lossna etc så är slagskruvdragare med knack en bättre lösning än enbart en vridkraft (som man får av tex en vanlig skruvdragare eller ett handtag).
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Absolut ger knacket stora fördelar. Man kan också krypköra med slagborr för liknande effekt. Kanske ytterligare ett användningsområde för en borrhammare förresten...
Mr Handyman skrev:
Fast en borrhammare knackar ju "framåt" medan en slagskruvdragare knackar i rotationsriktningen, fast kanske ger samma effekt ändå?
Nej, det ger inte samma effekt. Fast trots detta så kan slag i längsled på en fastrostad bult vara ett sätt att på den att släppa. Då talar jag dock om skruv och mutter eller skruv skruvad i någon gängad metalldel - typiskt bilar. Dock brukar jag i sådana fall ge en skruv 1-2 slag i längsled och därefter lossa med cirkulära slag (dvs som en slagskruvdragare). Tekniken med borrhammare har jag aldrig testat, men det är inte alls omöjligt att det skulle kunna "skaka loss" en skruv som sitter fast.
Jag tar åt mig av den kommentaren och får väl säga att det var exakt 200 år kärnfura, spot on !prototypen skrev:
... men det var naturligtvis förborrat.
Kanske skulle ha kört större förborrning och lite smörjning däremot ...
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Jag ska köpa en drös franska som helst ska ha bra rostskydd. De ska dra fast bladdubb i telefonstolpar till en brygga. Är det någon som har erfarenhet av att det varierar mycket i hur bra galvade de är? Dvs är det stor skillnad på dyrafinamärket och byggmax franska?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 890 inlägg
Hmm
Syrafast isf galvat men varmgalvning blir den tjocklek det blir om man har rätt temperatur i grytan.
Protte
Syrafast isf galvat men varmgalvning blir den tjocklek det blir om man har rätt temperatur i grytan.
Protte
Jag har märkt att franska skruvar som är långa och smala, typ 6*100 (10mm grepp) går lätt av när man ska dra ut dom. Jag tog ner en hylla som jag satt upp för ett år sen, då förborrade jag med 4,7mm borr och smorde skruven lite. När jag skruvade ur skruvarna gick hälften av...
Delar helt denna erfarenhet. Även gällande kraftigare franska skruv.Egon84 skrev:
Så är det, alltså att det oädlaste rostar snabbare (i detta fallet det varmgalvade). Men normalt så brukar det vara OK om det bara är skruvar i rostfritt, och ett stort material i galvat, eftersom den kemiska processen (heter det galvaniska krypströmmar kanske?) är beronde på hur mycket material av den ädlaste metallen som finns.Danne78 skrev:
Om detta betyder att det är ok att fästa galvade bladdubb med rostfri gängstång vågar jag dock inte svara på. Rostfri trallskruv hade jag utan tvekan vågat använda.