Hoarna är 2st Blanco Zerox 340 U.
Blandaren är Blanco Linus S i rostfritt utförande med utdragbar slang.
Diskmedelspumpen är inte från Blanco (minns ej vilket fabrikat).
 
Cessa skrev:
Tessok, du verkar ju kunna det här med sten. Har du några bildexempel på vad du anser vara en bra respektive dålig planlimning? Vore intressant att se, jag har en känsla av att vad vissa tycker ser helt ok ut kan andra tycka är dåligt utfört arbete. Då jag inte kan något om sten skulle det vara kul att se vad ett proffs (?) säger. (hmm, kapar tråden lite här inser jag, men spinner ju faktiskt vidare på diskussionen... hoppas det är ok!)
En bra planlimning skall ha en fog som är 1-1,5 mm som följer plåtkanten
Dubbla förstärkningar ( glasfiber ) i de smala partierna fram o bakom vasken
Plåten får inte ligga över stenen någonstans, gärna lite under ( 1/4 - 1/2 mm )
Plåten skall undertill vara sammangjuten med stenen vilket ytterligare förstärker både plåtkant och stenen (se skiss)

Valet av en kvalitévask är nästan ett måste när man väljer att planlimma
Det finns mycket skräpvaskar på marknaden
Plåtens tjocklek och finísh är också av vikt
Det finns rostfri plåt som oxiderar = mörknar och till och med rostar efter ett tag
Blanco, Intra, Franke har generellt bra vaskar men även de har "billiga" varianter

Detta inlägg har nog "traskat" iväg från huvudinlägget så det skulle egentligen skapats en ny tråd
 
  • Genomskärning av planlimning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatering.
Jag har nu tagit bort plastkyddet så att ljuset släpps in i köket.
Fyndade idag en 26 tums LCD som passade perfekt in i köksskåpet ovan kyl/frysen!
Bifogar som lovat några bilder:


DSC03734.jpg

DSC03733.jpg

DSC03737.jpg

DSC03739.jpg
 
Kan bara bocka och tacka för inspeartionen. Håller med om båtarna med undantag att jag hellre seglar än åker morotbåt:)
Är imponerad av kök och utsikt. Kan bara gratulera tili Båda. (och lycka till med matchande båt....)

Henrik
 
Fint kök!

Vad är det för vinskåp ni har?
 
Såg bilderna på dina nya stolar till köket, kanonsnygga!! Passar verkligen in som "handen i handsken" i det köket.
Nu KRÄVER jag att du slänger upp fler bilder på huset (ute & inne). Om inte, så kan du ju PMa dem till mig ;)

EDIT:
När jag tittar runt lite, så hittar jag en del bilder du lagt ut (dock mest byggbilder). Skulle vara trevligt med lite helhetsbilder. Var ligger detta slott?
 
  • DSC03830.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej GT!

Skulle jag lägga ut bilder på huset nu skulle det forftarande vara byggbilder.. Det är bara köket som är till 99% färdigt. Lovar att lägga ut fler bilder när allt är klart!
 
Här är i alla fall planlösningen på hus o kök. Svårt att få det väl synligt pga storleksbegränsning på bilder i detta forum.

planlsning.jpg
 
Hmmm, ja det huset vill jag gärna se mer av. Väntar med spänning. Skit i om det är byggbilder, upp med dem ändå :cool:
 
Ok, här är några byggbilder:

Golven ska fogas o slipas, provisoriska möbler, ingen entrétrappa, glastrappan skyddad med papp osv
 
  • DSC03790.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03822.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03767.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03750.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fler bilder...
 
  • DSC03853.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03756.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03741.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03771.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hahh
Ser ut som min gäststuga :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Urtjusigt värre :)

Vem har du som gör stenjobbet?
 
Ja, vad ska man säga, världsklass! Verkligen. Tackar så mycket för dessa "byggbilder". Släng gärna upp fler då du har tid och ork. Med tanke på att vi har fått se hur lyxigt och magnifikt ditt kök är, så räknar jag med att resten är i samma stil och klass.
En fråga, vart ligger detta slott? Vad har du för specar (m2, kost, trädgård osv)
 
Tackar. Jag sköter bygget själv och tar in underlev till vissa moment.
GT, det var inga små krav du ställer ;-)
Huset ligger söder om Stockholm, tomt 2540 kvm, hus ca 315 kvm + terrasser. Jag har ritat huset själv utifrån tomtens, önskad planlösning och bygglovsreglernas förutsättningar och låtit två arkitekter finslipa det hela. Min ambition har alltid varit att ha ett så underhållsfritt och ekonomiskt hus som möjligt, därav stenhus, pvc fönster, stengolv och rostfritt, bergvärme osv. Jag hade en spec/kostnadsuppskattning för två år sedan då jag trodde huset skulle vara färdigt för ett år sedan, den är nu +40%. Vågar nu inte ens hoppas allt är klart innan årsskiftet...
Sen kommer som du säger trädgård, pool, uppfart, mm.
Nä nu måste jag ut o jobba och inte sitta framför datorn ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.