De större spottarna är från Rydéns, finns i de flesta välsorterade lampbutiker.

T
Oj, oj, oj vilket snyggt kök. Grattis till ett supermodernt och flott kök. Det är det här som kallas för köksporr.

Bland det snyggaste jag har sett på detta forum, tillsammans med GreenTurtles rustika träkök. Två helt olika stilar men samtidigt väldigt snygga båda två på sina sätt.

Snyggt och ser väldigt påkostat ut, dock inte alls min stil, för hårt och kallt. Däremot - VILKEN TOMT det verkar vara ! :)

Jag förstår dig och säkert de flesta andra om de tycker likadant. Utförandet är ju rätt osvenskt och mer kontinentalt. Detta kök är nog inget för dem som vill ha den lantliga eller klassiska rustika stilen med mycket trä och finsnickeri.

Hade jag fått välja mellan en båt från svenska Storebro eller italienska Azimut, hade jag valt Azimut, medan de flesta i detta land valt Storebro.

Detta kök är hårt och ser hårt ut. Jag gillar det. Köket upplevs dock som varmt och ombonat när spottarnas ljus ger liv åt den skimrande naturstenen (blå pearl granit).

Jag tilltalas av den moderna stilen med rena kala linjer, högglans, rostfritt stål och hårdpolerade granitskivor utan en gnutta trä.

Exempelvis har vi valt stengolv i samtliga rum, alla garderober i frostat glas/aluminium och alla dimmers och dörrhandtag i rostfritt.

Utsikten ÄR underbar, jag kan maila fler bilder på den från köket när vi fått bort skyddsplasten.

T
SH skrev:
Utsikten ÄR underbar, jag kan maila fler bilder på den från köket när vi fått bort skyddsplasten.
Ja, gärna samt resten av interiören i huset!

OK, det blir nog om några veckor då jag räknar med att det mesta av byggbråten är borta.

tank77 skrev:
Oj, oj, oj vilket snyggt kök. Grattis till ett supermodernt och flott kök. Det är det här som kallas för köksporr.

Bland det snyggaste jag har sett på detta forum, tillsammans med GreenTurtles rustika träkök. Två helt olika stilar men samtidigt väldigt snygga båda två på sina sätt.
Tank77: tack för den kommentaren :)

SH: Mycket trevligt kök och instämmer helt i dina åsikter och ståndpunkt (som du ser på mitt kök så gillar jag dock även trä :rolleyes:) . Gillar den "silverfärgade" hällen skarpt. Även jag ser gärna fler bilder på resten av huset.

Tack GreenTurtle, jag gillar faktiskt också trä när det kombineras snyggt med rostfritt /alu och glas i strama linjer som i ert fina kök. Valnöt, teak eller zebrano är snyggt i moderna kök.

Nu blev det dock blue pearl granitbänk istället för träbänk. Passade bättre till övriga detaljer i huset som exempelvis golv och fönsterbänkar.

vad är det för maskin som du har under espressomaskinen?

I all välmening vill jag råda er att vara försiktiga med kanten runt vaskarna
Det är väldigt lätt att få skador på stenkanten om man slår i med en stekpanna eller en tung gryta
Planlimmade vaskar ( Flash-Fit ) blir mycket tåligare då plåten går helt upp och rår över kanten
Det är en gammal lösning med underlimmade vaskar
Lite sent att åtgärda nu men jag ville ändå förvarna

En länk för att se skillnaden av montage
Marbodal diskbänkar och hoar kök.

Maskinen under espressomaskinen är en värmelåda för tallrikar / espressokoppar.
Under den är en ångugn.

Anledningen till varför vi valde 2st underlimmade hoar är två: Vi tycker det är snyggare att se den slipade graniten runt om vaskarna (känsligheten till trots - som jag dock tror är omvänd: större risk att skada disken än den stenhårda stenen). Den andra anledningen är att det är lättare att tillverka och att få perfekt passning med underlimmat. Bekanta som beställt planlimmad ho har haft problem med leverans av sin stenskiva som ej passade perfekt vilket resulterat i plågsamma returer flera gånger och till slut ändå ej 100%igt resultat med ojämn silikonfog runt om.

Din synpunkt är helt riktig
Det krävs en god hantverkare för att en planlimning skall bli bra
Tyvärr är det många småfirmor som "fuskar" och levererar ett dåligt jobb
Problematiken med planlimning är att vasken måste utgöra mall till sitt eget urtag
Det uppstår spänningar i plåten vid tillverkningen och kanten blir lite krokig ( ojämn )
Det kan vara en skillnad på 3-4mm och därför måste vasken utgöra mall till sitt eget urtag
Att jag hänvisade till Marbodals hemsida är att deras leverantör av stenskivor tillverkar sina planlimningar på detta vis. Besök Marbodal Center och titta på deras planlimningar så förstår ni vad jag menar. Vi pratar hantverk och inte maskintillverkat.

Med andra ord måste kunden / köksleverantören köpa hoarna av stentillverkaren eller transportera dem dit för att säkerställa en perfekt planlimning.

Tessok, du verkar ju kunna det här med sten. Har du några bildexempel på vad du anser vara en bra respektive dålig planlimning? Vore intressant att se, jag har en känsla av att vad vissa tycker ser helt ok ut kan andra tycka är dåligt utfört arbete. Då jag inte kan något om sten skulle det vara kul att se vad ett proffs (?) säger. (hmm, kapar tråden lite här inser jag, men spinner ju faktiskt vidare på diskussionen... hoppas det är ok!)

Tycker för övrigt att underlimmat till granit är fantastiskt snyggt! Men kan ju vara bra att veta att man ska vara lite försiktig. Vad har ni för hoar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.