T tergo skrev:
har du inte något kök våningen under eller över som du kan kolla var deras kanal sitter ?
Liknande lägenhet, tydligen ska spisen stå där denna står och kanalen ska finnas där (någonstans bakom det grönmålade på bilden jag postade i trådstarten?)
Modernt kök med vit spis och kylskåp, vit köksinredning, och en köksö, i en lägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köket kan ha en helt annan layout idag än när huset byggdes. Är det ens i samma rum?

Sådant brukar synas på ritningen.
 
H hempularen skrev:
Köket kan ha en helt annan layout idag än när huset byggdes. Är det ens i samma rum?

Sådant brukar synas på ritningen.
Svar ja, det är likadant rum. Köksfönstret du ser på första bilden jag postade sitter i samma position som fönstret bredvid kyl och frys på senaste bilden jag postade. Det ser likadant ut i alla dessa lägenheter med samma kvadratmeter. Enligt styrelsen har alltid spisen varit placerad vid köksfönstret så att man kan titta åt höger för att se ut på innegården.
 
J
Prova att knacka på väggen precis samma ställe som grannens imkanal sitter. Det bör låta ihåligt. Sedan borra ett hål och föra in ett liten kamera kanske? Naturligtvis inte riva någonting innan föreningen ger dig uppdraget, men ett litet hål i en gipsvägg hade iallafall jag vågat mig på.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Trick24 Trick24 skrev:
För den borde väl sitta 10-20cm från taket? Som i badrummet? Eller kan den vara placerad ännu lägre?
Den kan väl sitta i taket? Bilden från grannen tyder på det tycker jag.
 
J Jocke Best skrev:
Prova att knacka på väggen precis samma ställe som grannens imkanal sitter. Det bör låta ihåligt. Sedan borra ett hål och föra in ett liten kamera kanske? Naturligtvis inte riva någonting innan föreningen ger dig uppdraget, men ett litet hål i en gipsvägg hade iallafall jag vågat mig på.
Ska prova knacka och se om jag kan hitta något mönster. Borra vet jag inte om jag vill göra ännu innan jag vet mer säkert vad kanalen kan tänkas sitta.
 
J
D Dilato skrev:
Den kan väl sitta i taket? Bilden från grannen tyder på det tycker jag.
Det kan ju vara så men många kåpor går hela vägen upp till taket även om den viker av inåt.
 
  • Gilla
Trick24
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Den kan väl sitta i taket? Bilden från grannen tyder på det tycker jag.
Tror du inte den sitter på väggen bakom den vita ramen ovanför fläkten? Men vem vet kanske är i taket det sitter? Ser inga tecken på att det skulle varit någon ventilation i taket dock.
 
J
Trick24 Trick24 skrev:
Ska prova knacka och se om jag kan hitta något mönster. Borra vet jag inte om jag vill göra ännu innan jag vet mer säkert vad kanalen kan tänkas sitta.
Nej, men är det ihåligt på exakt samma ställe så är det ju inte helt otroligt att kanalen är innanför. Ett litet hål med något vasst räcker troligen för att känna av luftdraget.
 
Redigerat:
J Jocke Best skrev:
Nej, men är det ihåligt på exakt samma ställe så är det ju inte helt otroligt att kanalen är innanför. Ett litet hål med något vasst räcker troligen för att känna av luftdraget.
Ska prova detta, återkommer!
 
En uppdatering!

Har nu konstaterat att man byggt en vägg framför den gamla väggen. Alltså räknas det som en innervägg och är mitt ansvar. Tyvärr sitter det en horisontell regel i höjd med skåpen vilket gör det omöjligt för mig att se vart ventilationen sitter. Därför kommer jag behöva skära ut en del av gipset ovanför skåpen för att lokalisera ventilationskanalen. Idiotiskt att personen som renoverade för tio år sedan bara byggde över ventilationen.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
J
Trick24 Trick24 skrev:
En uppdatering!

Har nu konstaterat att man byggt en vägg framför den gamla väggen. Alltså räknas det som en innervägg och är mitt ansvar. Tyvärr sitter det en horisontell regel i höjd med skåpen vilket gör det omöjligt för mig att se vart ventilationen sitter. Därför kommer jag behöva skära ut en del av gipset ovanför skåpen för att lokalisera ventilationskanalen. Idiotiskt att personen som renoverade för tio år sedan bara byggde över ventilationen.
Den som lever får se. Såga upp ett runt hål så att du kan täcka det med ett plastlock sen om du gissar fel. Det borde gå att rätta till hyfsat enkelt. Det svåra blir väl att få till skåpet sedan.
 
  • Gilla
Trick24
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
Trick24 Trick24 skrev:
En uppdatering!

Har nu konstaterat att man byggt en vägg framför den gamla väggen. Alltså räknas det som en innervägg och är mitt ansvar. Tyvärr sitter det en horisontell regel i höjd med skåpen vilket gör det omöjligt för mig att se vart ventilationen sitter. Därför kommer jag behöva skära ut en del av gipset ovanför skåpen för att lokalisera ventilationskanalen. Idiotiskt att personen som renoverade för tio år sedan bara byggde över ventilationen.
Idioti att föregående bostadrättsägare har gjort detta. Men det är i alla fall enkelt för dig att ta upp hål i din egen vägg och lätt att sen spackla och måla den snygg igen. Om detta ligger för dig. När du väl har lokaliserat imkanalen och tagit bort väggen kring den så ta det piano.

Då har du vanligen två lösningar som är tekniskt möjliga:

1. Ansök hos styrelsen om att få tillstånd att förlänga kanalen så att donet hamnar på den nya väggen. Typiskt sett låter styrelsen dig då bekosta ombyggnaden, de kan ställa krav på att vissa företag för jobbet och de kan kräva att du betalar en OVK efteråt. Det skulle jag driva om jag satt i styrelsen och du inkom med en sådan ansökan.

2. Den andra lösningen är att du helt enkelt avlägsnar väggen kring föreningens imkanal och don så att den fungerar, går att rensa och det går att mäta luftflödet genom den (vissa anala OVK-besiktningsmän vill göra det även på självdragskanaler trots att det inte är logiskt). I detta scenario så är det föreningen som får stå för eventuell reparation av kanalen och dess don, inte du. Men lösningen kan ju bli fulare än lösningen ovan.
 
  • Gilla
Trick24
  • Laddar…
Lyckades borra ett hål bakom skåpen och med hjälp av en webbkamera och ficklampa lokalisera hålet. Nu har jag borrat så teknikern/snickaren kommer åt ventilationskanalen.

Kanalen satt ovanför skåpen, bakom den tillbyggda innerväggen uppe i högra hörnet. Borde vara ett relativt enkelt ingrepp att lösa nu?

Öppet borrat hål i en innervägg ovanför vita skåp som visar tillgång till en dold ventilationskanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Trick24 Trick24 skrev:
Kanalen satt ovanför skåpen, bakom den tillbyggda innerväggen uppe i högra hörnet. Borde vara ett relativt enkelt ingrepp att lösa nu?

[bild]
Grattis!

Snyggast är ju att förlänga kanalen med en plåtstos och ett nytt don till kanalen.
 
  • Gilla
Trick24 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.