198 läst · 4 svar
198 läst
4 svar
frånluft och tillluft i samma rum
hejsan jag bor i ett suterränghus från 88 och har 2 rum som ligger mot marktryck. i dessa rum har jag både frånluftskanalerna och tilluft.
vi ska renovera dessa två rum som sitter ihopa och undrar ifall man verkligen behöver frånluft ?
känns dumt att ha frånluft om man har tillluft.
tänker dock att det kanske är för fukt eller något ?
PS: såg att jag publicerade detta i fel kategori, om admin vill flytta detta till ventilation så är det super.
vi ska renovera dessa två rum som sitter ihopa och undrar ifall man verkligen behöver frånluft ?
känns dumt att ha frånluft om man har tillluft.
tänker dock att det kanske är för fukt eller något ?
PS: såg att jag publicerade detta i fel kategori, om admin vill flytta detta till ventilation så är det super.
Tilluft har man normalt i "bra" vistelserum som sovrum, vardagsrum, gillestuga, kontor.
Frånluft har man normalt i "dåliga" rum som badrum, tvättstuga, kök, klädkammare, förråd.
Så utan att veta vad för typ av rum det är så är det svårt att säga om det ska vara till eller frånluft.
Hur ser planlösningen ut?
Var sitter tilluften respektive frånluften i förhållande till varandra samt var i rummet?
Frånluft har man normalt i "dåliga" rum som badrum, tvättstuga, kök, klädkammare, förråd.
Så utan att veta vad för typ av rum det är så är det svårt att säga om det ska vara till eller frånluft.
Hur ser planlösningen ut?
Var sitter tilluften respektive frånluften i förhållande till varandra samt var i rummet?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Till- och frånluft på samma vägg i samma rum
Ventilation -
Låta frånluft från ftx och köksfläkt gå ut genom samma takhuv?
Ventilation -
Till och frånluft i samma utrymme.
Ventilation -
Självdrag och fläkt i samma tillluftsventil?
Ventilation -
Ventilationsaggregat med både till och frånluft i samma apparat?
Ventilation