Hej!
Jag hittade den här tråden häromdan och jag har inte kunnat sluta läsa tills jag gått igenom alltihop. Hur intressant som helst! Du har jobbat så hårt, och så fint det har blivit, till och med Ernst skulle gilla det här!

Hur gick det med glasverandan?

Jag är intresserad för jag och min man letar hus i Småland och vill flytta över från England. Jag känner mig väldigt inspirerad av allt ditt arbete, och hur innovativ du har varit! Det påminner mig om min kära pappa :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Tackar för uppmuntran, som sagt det kommer ett inlägg till snart om energi, gamla fönster, solpaneler och wifi-styrda radiatorer, solpanelerna är kanske en annan diskussion, visst de producerar mest när de behövs som minst, men ser man på totalen, producerat och konsumerat på ett år så tänker jag att de ska hjälpa till att hålla rimliga driftskostnader trots det direktverkande. Dessutom har jag gått och skaffat mig en lite finare skåpbil med elmotor och att rulla omkring med egen solel i batteriet är lite coolt.

Vad gäller min dotter så blir hon nog av den tåligare sorten ;) Jag har henne halvtid och då försöker jag att hålla nere renoverandet. Men hon tycker det är lite spännande att se vad som hänt sedan sist.
Smelly var är du? Har det hänt dig någonting? Hoppas inte.
Har väntat och väntat på uppdateringar länge nu.
Hur har det gått? Vill se en massa bilder?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
HEJ!

Vad kul att tråden poppar upp igen och att den hittar till nya läsare. Det var ju otroligt roligt när jag skrev den och det är fortfarande givetvis jättekul att den uppskattas.

Ja det har ju gått några år sedan jag uppdaterade och det har hänt extremt mycket sedan dess. Den korta versionen är att jag bor i en lägenhet och att huset står tomt... den lite längre versionen kommer här:

Jag bestämde mig ju för att satsa på ett system av smarta wifistyrda element som gick att ställa in efter min arbetstid så att huset inte drog så mycket värme-energi på dagarna när elen är dyr men så att man ändå kom hem till ett behagligt innomhusklimat. Det fungerade väl lite sådär. Jag tror säkert att det höll nere min uppvärmningskostnad en del men med elpriserna som varit har ändå uppvärmningen varit ohållbar.

Dessutom träffade jag min nya sambo som gladeligen flyttade in i huset med sina två barn. Huset är ju inte riktigt anpassat till en familj på fem så det blev lite delade rum och planer på utbyggnad och tilläggsisolering. Dessutom startade vi ett företag och började tillverka ost och livsmedel så mitt "bibliotek" blev snart belamrat av förpackningsmaterial, kylskåp och vacuummaskin...

Ungefär när vi börjat rita på en utbyggnad och en spännande plan på att bygga ihop själva huvudbyggnaden med uthuset med hjälp av glaspartier så kom E-on och knackade på dörren. De hade bestämt sig för att de tyckte att vår baksida var ett utmärkt ställe att bygga ett ställverk.

I och med E-ons plan på ett 5500kvm ställverk precis bakom huset har vi inte vågat lägga pengar på huset alls. När E-on är färdiga med sitt ställverk kommer det att se ut som om vårt hus håller på att bli påkörd av en finlandsfärja ungefär. Så i och med att barnen inte riktigt fick plats och i och med att ost-företaget forsätter att växa och elpriserna åt upp större delen av våra löner så bestämde vi oss för att flytta till en lägenhet tillfälligt medan vi funderar ut vad vi ska göra. Vi kan inte riktigt sälja huset eftersom man inte vet hur E-ons bygge kommer att påverka. Vi kan inte bo kvar eftersom det är för trångt och vi har svårt att se hur hela vår baksida förvandlats till ett månlandskap.

Överlagrad planritning på satellitbild av landskap med måttskala, vägar och gränslinjer, troligtvis utvecklingsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det vi har gjort är att vi har flyttat till en lägenhet medan E-on bygger. Vi hyr ut huset till tyska turister på sommaren och använder det som förråd nu på vintern. Samtidigt har vi köpt en liten obebyggd gård ett stenkast från huset. Där har vi just har börjat bygga ett eget mejeri, en livsmedelsbutik och ett förråd/ölbryggeri. Vår dröm är att vår verksamhet ska gå bra och att vi så småningom ska kunna bygga ett nytt bostadshus på gården. Kanske vore det en idé att göra en tråd om det helgalna projektet istället.

Jag avslutar med lite bilder från huset i dess färdiga form, om intresse finns så finns det ett jättefint sommarhus att hyra i Småland nära sjöar, skog och... ställverk :)
Gammaldags sovrum, två enkelsängar, träbyrå, trägolv, vita spetsgardiner, gitarr på väggen, tak med träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett kök med skåp, kakelvägg, träbänkskiva, diskho, matlagningsutrustning och en grön växt. Renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett soligt vardagsrum med soffa, mattor, bord och utsikt mot trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sovrum med säng, trägolv, bord, växt, fönster med röda gardiner, och soligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljust, rymligt sovrum med våningssäng, enkelsäng, gardiner, spegel, och korgstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Lantlig kök med matbord, stolar, ugn, diskbänk och fönster med utsikt mot naturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Älska
NisseHult_473 och 34 till
  • Laddar…
H
Hur far tankarna hos Eon då, tänker man lösa in huset? Isf kring marknadsvärde?

gör gärna en ny🧵 om gården 😁👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Haget skrev:
Hur far tankarna hos Eon då, tänker man lösa in huset? Isf kring marknadsvärde?

gör gärna en ny🧵 om gården 😁👍
Hej!

Nej E-on har sagt att vi inte kommer att märka av ställverket. Vi kommer knappt att se det enligt dem. Jag har såklart överklagat så gott jag har kunnat men det har inte hjälpt utan nu är bygget i full gång.

Jag har gjort en ny tråd här och tänkte fortsätta skriva lite varje vecka om intresse finns :)
https://www.byggahus.se/forum/threads/vi-bygger-ett-eget-mejeri-sjaelva-i-loesvirke.503497/
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
H
Ah, fy fan sicken jäkla situation 😌 hoppa du får gehör i högre instans!
 
H Haget skrev:
Ah, fy fan sicken jäkla situation 😌 hoppa du får gehör i högre instans!
Nja, det är nog kört, alla överklaganden är gjorda. Ja det är surt, men vi hoppas att vi kan hyra ut det till tyskar i några år och att det täcker kostnaderna. Sedan får vi väl se om vi säljer eller fortsätter ha det som sommaruthyrning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Himla mysigt hus.
Tyskar och holländare torde vara tämligen obekymrade av ett ställverk, men det är ju inte riktigt vad man vill ha i trädgården.

Är det något i den här stilen de bygger?
(Länk till google: https://maps.app.goo.gl/cpwEMoRWPeG5Dcyr9)
Järnvägsspår framför elstation i lantligt landskap, grå himmel, tidigt vår, ingen snö, torrt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektrisk transformatorstation, kraftledningar, staket, grusyta, industriell infrastruktur, soligt, moln, blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
HEJ!

Vad kul att tråden poppar upp igen och att den hittar till nya läsare. Det var ju otroligt roligt när jag skrev den och det är fortfarande givetvis jättekul att den uppskattas.

Ja det har ju gått några år sedan jag uppdaterade och det har hänt extremt mycket sedan dess. Den korta versionen är att jag bor i en lägenhet och att huset står tomt... den lite längre versionen kommer här:

Jag bestämde mig ju för att satsa på ett system av smarta wifistyrda element som gick att ställa in efter min arbetstid så att huset inte drog så mycket värme-energi på dagarna när elen är dyr men så att man ändå kom hem till ett behagligt innomhusklimat. Det fungerade väl lite sådär. Jag tror säkert att det höll nere min uppvärmningskostnad en del men med elpriserna som varit har ändå uppvärmningen varit ohållbar.

Dessutom träffade jag min nya sambo som gladeligen flyttade in i huset med sina två barn. Huset är ju inte riktigt anpassat till en familj på fem så det blev lite delade rum och planer på utbyggnad och tilläggsisolering. Dessutom startade vi ett företag och började tillverka ost och livsmedel så mitt "bibliotek" blev snart belamrat av förpackningsmaterial, kylskåp och vacuummaskin...

Ungefär när vi börjat rita på en utbyggnad och en spännande plan på att bygga ihop själva huvudbyggnaden med uthuset med hjälp av glaspartier så kom E-on och knackade på dörren. De hade bestämt sig för att de tyckte att vår baksida var ett utmärkt ställe att bygga ett ställverk.

I och med E-ons plan på ett 5500kvm ställverk precis bakom huset har vi inte vågat lägga pengar på huset alls. När E-on är färdiga med sitt ställverk kommer det att se ut som om vårt hus håller på att bli påkörd av en finlandsfärja ungefär. Så i och med att barnen inte riktigt fick plats och i och med att ost-företaget forsätter att växa och elpriserna åt upp större delen av våra löner så bestämde vi oss för att flytta till en lägenhet tillfälligt medan vi funderar ut vad vi ska göra. Vi kan inte riktigt sälja huset eftersom man inte vet hur E-ons bygge kommer att påverka. Vi kan inte bo kvar eftersom det är för trångt och vi har svårt att se hur hela vår baksida förvandlats till ett månlandskap.

[bild]

Så det vi har gjort är att vi har flyttat till en lägenhet medan E-on bygger. Vi hyr ut huset till tyska turister på sommaren och använder det som förråd nu på vintern. Samtidigt har vi köpt en liten obebyggd gård ett stenkast från huset. Där har vi just har börjat bygga ett eget mejeri, en livsmedelsbutik och ett förråd/ölbryggeri. Vår dröm är att vår verksamhet ska gå bra och att vi så småningom ska kunna bygga ett nytt bostadshus på gården. Kanske vore det en idé att göra en tråd om det helgalna projektet istället.

Jag avslutar med lite bilder från huset i dess färdiga form, om intresse finns så finns det ett jättefint sommarhus att hyra i Småland nära sjöar, skog och... ställverk :)
[bild][bild][bild][bild][bild]
Så fint renoverat 👏👍 men så surt med ställverket 👎
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
HEJ!

Vad kul att tråden poppar upp igen och att den hittar till nya läsare. Det var ju otroligt roligt när jag skrev den och det är fortfarande givetvis jättekul att den uppskattas.

Ja det har ju gått några år sedan jag uppdaterade och det har hänt extremt mycket sedan dess. Den korta versionen är att jag bor i en lägenhet och att huset står tomt... den lite längre versionen kommer här:

Jag bestämde mig ju för att satsa på ett system av smarta wifistyrda element som gick att ställa in efter min arbetstid så att huset inte drog så mycket värme-energi på dagarna när elen är dyr men så att man ändå kom hem till ett behagligt innomhusklimat. Det fungerade väl lite sådär. Jag tror säkert att det höll nere min uppvärmningskostnad en del men med elpriserna som varit har ändå uppvärmningen varit ohållbar.

Dessutom träffade jag min nya sambo som gladeligen flyttade in i huset med sina två barn. Huset är ju inte riktigt anpassat till en familj på fem så det blev lite delade rum och planer på utbyggnad och tilläggsisolering. Dessutom startade vi ett företag och började tillverka ost och livsmedel så mitt "bibliotek" blev snart belamrat av förpackningsmaterial, kylskåp och vacuummaskin...

Ungefär när vi börjat rita på en utbyggnad och en spännande plan på att bygga ihop själva huvudbyggnaden med uthuset med hjälp av glaspartier så kom E-on och knackade på dörren. De hade bestämt sig för att de tyckte att vår baksida var ett utmärkt ställe att bygga ett ställverk.

I och med E-ons plan på ett 5500kvm ställverk precis bakom huset har vi inte vågat lägga pengar på huset alls. När E-on är färdiga med sitt ställverk kommer det att se ut som om vårt hus håller på att bli påkörd av en finlandsfärja ungefär. Så i och med att barnen inte riktigt fick plats och i och med att ost-företaget forsätter att växa och elpriserna åt upp större delen av våra löner så bestämde vi oss för att flytta till en lägenhet tillfälligt medan vi funderar ut vad vi ska göra. Vi kan inte riktigt sälja huset eftersom man inte vet hur E-ons bygge kommer att påverka. Vi kan inte bo kvar eftersom det är för trångt och vi har svårt att se hur hela vår baksida förvandlats till ett månlandskap.

[bild]

Så det vi har gjort är att vi har flyttat till en lägenhet medan E-on bygger. Vi hyr ut huset till tyska turister på sommaren och använder det som förråd nu på vintern. Samtidigt har vi köpt en liten obebyggd gård ett stenkast från huset. Där har vi just har börjat bygga ett eget mejeri, en livsmedelsbutik och ett förråd/ölbryggeri. Vår dröm är att vår verksamhet ska gå bra och att vi så småningom ska kunna bygga ett nytt bostadshus på gården. Kanske vore det en idé att göra en tråd om det helgalna projektet istället.

Jag avslutar med lite bilder från huset i dess färdiga form, om intresse finns så finns det ett jättefint sommarhus att hyra i Småland nära sjöar, skog och... ställverk :)
[bild][bild][bild][bild][bild]
Hej!

Man måste drömma stort för att få något som man vill ha!
Jag tycker att du/ni har fått till huset jättefint och förstår frustrationen över ställverket.
Dock undrar jag om det blir fullt så gräsligt som ni tror.
Om jag har förstått det hela rätt så är ställverket till för att få elförsörjning av järnvägslinjen som går i närheten av er fastighet.
Det handlar alltså om ett 11 kV ställverkt vilket i själva verket är ett ganska litet ställverk.
5 000 kvm tomt låter ju avskräckande stort men jag tror att ganska mycket av detta handlar om olika typer av säkerhetsavstånd.
Visst, ett ställverk är inte världens elegantaste anläggning men kanske inte fullt så farligt som ni befarar.
Hursomhelst verkar det fina huset ha blivit lite i minsta laget för er nya familjesituation men om några år så kommer ställverket vara på plats och då får ni se hur det känns.
Verkligen stor lycka till med ysteriet - en bransch som jag inte känner till men har förstått så mycket att det dels handlar om att få till själva produkterna så att dom är intressanta och konkurrenskraftiga.
Om jag har förstått det hela rätt så finns det ett par stycken relativt nystartade företag i småland där det gått lite sisådär men möjigen har dom byggt lite för dyra anläggningar.
Svärfars inställning är nog ganska klasssisk vad gäller konsulttänkande (ta i lite extra så är man på säkra sidan). Det har nog en tendens att bli lite för dyrt, framför allt om det skall finansieras med lånade medel (hur nu det skall gå till).
Kör vidare på er modell så blir det nog bra!
Det är klart att det skall se inbjudande ut när man kommer till ert försäljningsställe men det viktiga är att skapa kännedom om produkerna
Mitt tips: Jobba med lokalpressen och försök att få produkterna placerade hos restauranger och mindre butiker i närområdet.
Sen kan man jobba "organiskt" och expandera - men inte för extremt, Mina egna erfarenheter från att jobba med egen affärsverksamhet är att det kommer "trösklar" som kan vara nog så besvärliga.
Typ att gå från er behändiga skala där det är du och din sambo som hanterar hela värdekedjan till nästa steg då det förmodligen blir ett gediget hopp upp till 3-4 anställda förutom er två.
Steg 2 innebär ett "normalt småföretag" med ca 20 anställda där din och din sambos liv omformas till att bli 80 % administration av olika slag.

Allt kommer att bli superbra - det är jag säker på

Carl Johan
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Himla mysigt hus.
Tyskar och holländare torde vara tämligen obekymrade av ett ställverk, men det är ju inte riktigt vad man vill ha i trädgården.

Är det något i den här stilen de bygger?
(Länk till google: [länk])
[bild]

[bild]
Smelly Smelly skrev:
HEJ!

Vad kul att tråden poppar upp igen och att den hittar till nya läsare. Det var ju otroligt roligt när jag skrev den och det är fortfarande givetvis jättekul att den uppskattas.

Ja det har ju gått några år sedan jag uppdaterade och det har hänt extremt mycket sedan dess. Den korta versionen är att jag bor i en lägenhet och att huset står tomt... den lite längre versionen kommer här:

Jag bestämde mig ju för att satsa på ett system av smarta wifistyrda element som gick att ställa in efter min arbetstid så att huset inte drog så mycket värme-energi på dagarna när elen är dyr men så att man ändå kom hem till ett behagligt innomhusklimat. Det fungerade väl lite sådär. Jag tror säkert att det höll nere min uppvärmningskostnad en del men med elpriserna som varit har ändå uppvärmningen varit ohållbar.

Dessutom träffade jag min nya sambo som gladeligen flyttade in i huset med sina två barn. Huset är ju inte riktigt anpassat till en familj på fem så det blev lite delade rum och planer på utbyggnad och tilläggsisolering. Dessutom startade vi ett företag och började tillverka ost och livsmedel så mitt "bibliotek" blev snart belamrat av förpackningsmaterial, kylskåp och vacuummaskin...

Ungefär när vi börjat rita på en utbyggnad och en spännande plan på att bygga ihop själva huvudbyggnaden med uthuset med hjälp av glaspartier så kom E-on och knackade på dörren. De hade bestämt sig för att de tyckte att vår baksida var ett utmärkt ställe att bygga ett ställverk.

I och med E-ons plan på ett 5500kvm ställverk precis bakom huset har vi inte vågat lägga pengar på huset alls. När E-on är färdiga med sitt ställverk kommer det att se ut som om vårt hus håller på att bli påkörd av en finlandsfärja ungefär. Så i och med att barnen inte riktigt fick plats och i och med att ost-företaget forsätter att växa och elpriserna åt upp större delen av våra löner så bestämde vi oss för att flytta till en lägenhet tillfälligt medan vi funderar ut vad vi ska göra. Vi kan inte riktigt sälja huset eftersom man inte vet hur E-ons bygge kommer att påverka. Vi kan inte bo kvar eftersom det är för trångt och vi har svårt att se hur hela vår baksida förvandlats till ett månlandskap.

[bild]

Så det vi har gjort är att vi har flyttat till en lägenhet medan E-on bygger. Vi hyr ut huset till tyska turister på sommaren och använder det som förråd nu på vintern. Samtidigt har vi köpt en liten obebyggd gård ett stenkast från huset. Där har vi just har börjat bygga ett eget mejeri, en livsmedelsbutik och ett förråd/ölbryggeri. Vår dröm är att vår verksamhet ska gå bra och att vi så småningom ska kunna bygga ett nytt bostadshus på gården. Kanske vore det en idé att göra en tråd om det helgalna projektet istället.

Jag avslutar med lite bilder från huset i dess färdiga form, om intresse finns så finns det ett jättefint sommarhus att hyra i Småland nära sjöar, skog och... ställverk :)
[bild][bild][bild][bild][bild]
När jag ser bilder på vad EON tänker bygga så blir jag väldigt förvånad över att dom lägger det så nära bebyggelse 😮
Har varit på flera ställen där hus har blivit inlösta för dom ligger för nära kraftledningar.
En familj bodde en bit ifrån men hade kor som gick under ledningarna och dom kastade ofta kalvar eller fick missbildade kalvar. Mycket oftare än kor som inte gick under ledningar, men dom blev inte inlösta för deras bostadshus låg tillräckligt långt ifrån. Men det gjorde inte ladugården...
Man får inte bygga under eller nära kraftledningar pga strålningsrisken.
Skulle aldrig bo med barn nära något med så stark el för barn leker också och kan komma i kontakt med det som är strömförande. Fullständigt vansinne att dom inte har löst in ditt hus.
Det blir ju svårt att sälja med EON:s åbäke bakom huset. Värdeförlust.
https://www.stralsakerhetsmyndighet...isk-att-bo-eller-vistas-nara-en-kraftledning/
 
Om det är enbart omformaren - så:

2 transformatorer 130 kV - 6 kV 50 Hz och 6 kV - 16 kV 16 Hz.

1 omformareaggregat (som står inomhus, kommer man att bygga ett anslutningsspår till järnvägen för
omformaren ?, jag gissar på det eftersom det är en omformare alltså roterande maskin.)

Och ställverk vilket inte är så stort. Nässjö har flera omformare så tag bilen upp till den (spåret mot Jönköping) och lyssna - gå inte innanför stängslet bara !
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B Bichonen skrev:
När jag ser bilder på vad EON tänker bygga så blir jag väldigt förvånad över att dom lägger det så nära bebyggelse 😮
Nu blev det nog ett missförstånd här.
Bilderna jag visade är INTE det ställverk som kommer att byggas bakom Smellys hus, det är ställverket på Vidön/Hammarö som hänger ihop med högspänningsledningar till ett stort pappersbruk. Det är 200 meter till närmaste hus och blandskog emellan så det syns ingenting. Som jag uppfattar CeeJays svar är detta ställverk betydligt mindre än det jag visade.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.