238 107 läst · 357 svar
238k läst
357 svar
Från exekutiv auktion till lantlig idyll?
jo skäms på dig som låtit oss vänta nej det ser verkligen fint ut kämpa på och njut av huset lite med .
Medlem
· Stockholm
· 4 097 inlägg
Gårdsgrus har jag hemma.
Köpte ärtsingel en gång vilket var helt fel för mig då bilarna bara trycker iväg gruset.
Så överväg åtminstone 1 gång till vad du ska ha för beläggning.
/W
Köpte ärtsingel en gång vilket var helt fel för mig då bilarna bara trycker iväg gruset.
Så överväg åtminstone 1 gång till vad du ska ha för beläggning.
/W
Ja, då faller definitivt ideen om diabasgrus som jag lagt. Småttingarna har valt att gå omvägar (lagt ett par trampstenar när de var små) då diabasen är hård och kantig. Mina jyckar har inte bekymrat sig trots att de är/varit tunga och utan tasshår. Fördelen är att den är tung och ligger kvar på plats. Extra snygg är den också när det regnar!Smelly skrev:Nu håller jag på att leta efter grus (och pengar till det) Men stenmjölet som ligger och är packat är nog egentligen tillräckligt, gruset så småningom är mer estetiskt så därför tänker jag vänta till jag hittar rätt... visste ni att det finns så många sorters grus, ärtsingel, gårdssingel, naturgrus, och sedan olika färger på det. För mig är det viktigt att det är runt så man kan gå på det och att det finns "fina stenar" som min dotter kan samla på.
Smart att måla det fernissade golvet istället för att försöka slita bort allt den här gången! Enklare va? Och det blev snyggt!
Medlem
· Kalmar
· 139 inlägg
Skitsnyggt! Såg att ladan/uthuset behöver få taket lagat också
Diabasen är kross så per definition vasst. Huset där jag bor har naturgrus 10-30 mm vilket jag själv gillar, men det innebär att man får ta fram krattan då och då.yonna skrev:Ja, då faller definitivt ideen om diabasgrus som jag lagt. Småttingarna har valt att gå omvägar (lagt ett par trampstenar när de var små) då diabasen är hård och kantig. Mina jyckar har inte bekymrat sig trots att de är/varit tunga och utan tasshår. Fördelen är att den är tung och ligger kvar på plats. Extra snygg är den också när det regnar!
Heja!! Vill bara säga att det kan gro i stenmjölet till slut trots att man inte tror det. När jag kom till vårt ställe hade parkeringen varit färdig med markduk och stenmjöl men utan singel i ett antal år och den var full med ogräs. min dåvarande sambo, numer make, idiotförklarade mig när jag tog knäskydd, handskar, hink och tisteljärn och bosatte mig på parkeringen ett par timmar om dagen i en vecka. Men sedan var det ogräsfritt och redo för singel. Numera rensar jag i singlet en eller två gånger per säsong och får max ihop en halv hink med ogräs!
Produkter som diskuteras: "knäskydd"
Knäskydd
Knäskydd är essentiella för yrkesverksamma som arbetar på knäna för att undvika allvarliga knäskador över tid. Våra knäskydd ger effektiv stötdämpning och skydd för knäna och är designade för komfort och hållbarhet.
Läs mer
Jag hade i mitt förra hus en stor grusad plan där jag parkerade och där växte det gärna.A Anna Q Korhonen skrev:Heja!! Vill bara säga att det kan gro i stenmjölet till slut trots att man inte tror det. När jag kom till vårt ställe hade parkeringen varit färdig med markduk och stenmjöl men utan singel i ett antal år och den var full med ogräs. min dåvarande sambo, numer make, idiotförklarade mig när jag tog knäskydd, handskar, hink och tisteljärn och bosatte mig på parkeringen ett par timmar om dagen i en vecka. Men sedan var det ogräsfritt och redo för singel. Numera rensar jag i singlet en eller två gånger per säsong och får max ihop en halv hink med ogräs!
Blev tipsad av bonden i byn att använda vanligt tösalt på gruset så blev jag av med ogräset... och det fungerade väldigt bra.
JO det är effektivt - säger den som för 25 år sedan tog en torsdag och fredag till att rensa maskros.A Anna Q Korhonen skrev:Heja!! Vill bara säga att det kan gro i stenmjölet till slut trots att man inte tror det. När jag kom till vårt ställe hade parkeringen varit färdig med markduk och stenmjöl men utan singel i ett antal år och den var full med ogräs. min dåvarande sambo, numer make, idiotförklarade mig när jag tog knäskydd, handskar, hink och tisteljärn och bosatte mig på parkeringen ett par timmar om dagen i en vecka. Men sedan var det ogräsfritt och redo för singel. Numera rensar jag i singlet en eller två gånger per säsong och får max ihop en halv hink med ogräs!
Sedan blev det mycket enklare att hålla efter dem men innan dess ohjeda mig - 20 st per kvm...
Vad fint det blev runt huset! Jag har en del erfarenhet från stenmjöl och gårdssingel. I stenmjölet rotar sig fröogräs väldigt fort, särskilt sådant ogräs som gillar torrare jordar. Dessutom sätter sig stenmjöl väldigt lätt under skorna vilket leder till att man släpar in mycket grus och sand som förstör golven. Istället skulle jag rekommendera att du ser till att packa stenmjölet hårt med padda och sedan lägger på ca 5 cm tumlad gårdssingel (inga vassa kanter). Då får du en yta som är både snygg och lättrensad. Går även att gå barfota på om man inte ska gå så långt. Glöm inte kantsättningen, stor- eller smågatsten är fint och passar till stilen. Vi har själva gårdssingel i kombination med storgatsten och skifferplattor.