Grattis till köpet, bra pris.

Detta ska bli roligt att följa och lycka till med din renovering.
/B

• Gilla
Smelly och 1 till
  • Laddar…
Sällar mig till dem som berömmer prosan och berättartekniken! (y)

Hoppas därtill att vi är några månader bak i historien nu så att vi läsare kan få en rallystart med många täta inlägg och snabba förlopp i tråden nu i början. :D

• Gilla
MatsGyver och 6 till
  • Laddar…
Måste följas som inspiration till vårat projekt som också kanske letar sig in här någon gång.

• Gilla
Smelly
  • Laddar…
A
Även jag väntar på mer... (y)

• Gilla
Smelly
  • Laddar…
Bilder på transporten för bövelen :)

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Riktigt intressant men framför allt så bra berättat. Kan du berätta lite om dig?

• Gilla
Smelly
  • Laddar…
Häftigt projekt! Kommer följas med stort intresse :)
Ju fler bilder desto bättre! =D

• Gilla
Smelly
  • Laddar…
Nu är det ju lite försent att tipsa om cigarettluktssanering. Men vi utredde ett dödsbo för ett tag sedan och en del av uppdraget var att förädla tillgångarna så att det verkliga värdet uppnåddes. Huset var väldigt inrökt, man luktade rök när man varit där, vi köpte in ett Ozonaggregat som vi körde i varje rum och röklukten försvann helt.

Vi jobbade med lösöre, lite rivning och diverse i 1 månad och röklukten kom inte tillbaka, detta innan vi lade på spärrgrund för säkerhets skull. Aggregatet kostade 8000kr väl värt att betala.

Rolig tråd gratulerar till inköpet av fastigheten

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
Rolig tråd och kul att du lyckades köpa huset!

Ska du inte passa på att byta/ändra alla dolda installationer (vatten, värme, el) innan du går vidare?

Det är lättare och billigare nu!

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tack för kul läsning! Grattis till husköpet. Ser fram emot fortsättning!

T
Mycket spännande projekt och du berättar på ett roligt sätt, detta ska följas :D

Bra skrivet, denna resa kommer följas :)

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Ser verkligen fram emot nästa inlägg!

Smelly Smelly skrev:
[media] Hej!

Jag blev uppmuntrad att göra en tråd om min hysteriska renovering av andra användare och gläds åt glada tillrop och bra tips så jag gör en liten tråd om mitt projekt:

Har letat annat boende ganska länge men eftersom jag redan har ett hus som hyrs ut och dessutom har hjälpt min mor att låna till en lägenhet så är mitt låneutrymme begränsat. En dag dök ett litet gulligt rött hus med vita knutar upp på hemnet, mitt emellan de två orter där jag idag bor och där jag jobbar. Priset 300.000 kändes lockande. Men det var Kronofogden som sålde och det kändes ju lite läskigt. Jag bestämde mig i allafall för att gå på visningen, det kan ju inte skada, och när jag väl kom dit mötte jag en annan familj som varit där och tittat i dörren. De kan inte varit där i mer än 5 min eftersom visningen just börjat. Sedan var jag helt själv på visningen. Jag gick in i tunnelseendet som innebär att man bara ser det man vill se, tre kakelugnar, vedspis, vackra spegeldörrar i alla rum, två skafferier i köket, högt i tak, vackra gamla valsade fönster med alla innerfönster kvar hela spännpappstak. Bra planlösning, och framförallt inga fuktskador, ingen mögeldoft, inget märkligt i krypgrunden. Det jag valde att inte se var nikotinskadorna i alla rum på 70-talstapeterna, heltäckningsmattorna, det fullständigt belamrade huset med prylar och säckar med bråte, hålen i taken på uthusen, den enligt uppgift sinade brunnen och det utdömda avloppet samt eldragningar som antagligen min 4-åriga dotter hade gjort bättre.

Fasen också, huset var ju fantastiskt, det ligger utanför ett litet samhälle med en åker på ena sidan och skogen på de andra, några grannar på andra sidan vägen. Nu måste jag ju på något sätt bestämma mig för om jag ska åka på auktionen. Men 300.000 är överkomligt och har jag tur kanske jag kan få ner priset till 200, jag var ju trots allt ensam på visningen. Dagarna gick ovanligt långsamt veckan mellan visningen och auktionen men jag bestämde mig för att åka dit och se hur det gick... kanske kan man till och med få ner priset till 160... halva priset kanske är någon sorts minimigräns för banken.

Auktionsdagen kom och jag var där kanske 45min för tidigt av rädsla för att komma försent. Tänk om det kommer fler budgivare som trissar upp priset, vad gör jag då? Kan jag lägga ett skambud eller kommer de att göra en ny visning då... kan jag få ner priset... kommer jag att stå här med ett hus, tänk om det ändå är mögel i hela grunden och vattenskador på takstolarna... Auktionen började... jag var ensam där förutom två anställda på KFM och den person som fanns med på länk för att sköta försäljningen. Just innan auktionen skulle börja droppar det in en man... eller gubbjävel som jag då tänkte, som såg ut som en typisk spekulant. Jävlar tänkte jag, "Vi har två budgivare med oss i lokalen" hörde jag fogdarna säga, då lutar sig gubbjäveln fram och viskar till mig, "jag ska inte buda, jag vill bara se hur det går till". Phuuu. tänkte jag och fick samtidigt lite panik över att det bara var jag som tänkt gå därifrån med ett nytt hus... eller ruckel idag.

Budgivningen började och i ett spontant infall bjöd jag 60.000. Bankmannen som fanns med på telefonen bad om en stunds ajournering och återkom sedan och sa att de inte kunde godta mindre än 100.000. Auktionen återupptogs och jag bjöd 100.000 och klubban slogs i bordet, fogdarna tittade frågande på gubbjäveln men han bjöd ju inte. Så huset var mitt, handpenningen betalades och jag funderade samtidigt på om jag egentligen borde gå och få någon form av psykologisk utredning.

När jag kommit hem efter auktionen gick jag direkt in på kronofogdens hemsida för att begära handräckning. De skulle ju tömma huset på allt bröte och det kunde ta upp till 5 veckor. Och det diskuterade jag i denna tråden: [länk]

Jag ringde flera gånger till fogden med mer eller mindre relevanta frågor, dels för att jag inte visste så mycket om hur saker fungerade och dels för att verka så pass tjatig att de snabbade på tömningen. Det verkade ha fungerat för ungefär 2 veckor senare var de på plats med en lastbil och började tömma. Två fulla lastbilar senare fick jag nyckeln och huset var mitt. Jag började med att byta lås och gick sedan in med min kamera och försökte dokumentera "före" bilder samtidigt som jag återigen gick runt och luktade och kände och tittade efter fuktskador men ingenting så vitt jag kunde se.

Fortsättning följer...
Vad intressant! Vill följa detta.

Följer! Det här blir intressant att följa! Du skriver väl och fängslande! (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.