Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nu har jag flyttat off topic-diskussionen om plastmatta till en egen tråd: [länk]
/Moderator
tack det var snällt!
 
Hej igen!

Nu är det hög tid för ytterligare en uppdatering från mitt lantliga renoveringsprojekt. Jag har ägnat en hel del tid åt att grubbla och fundera och dessutom flyttat in vilket tagit på krafterna lite, ont om möbler och ont om pengar för tillfället gör att mycket tid går åt till att organisera och försöka få de färdiga rummen någorlunda trivsamma.

Men åter till bygget, jag skrev ju i ett tidigare inlägg om klåparen som gipsat väggar och inte visste hur man gör och om mitt dilemma med huruvida jag ska plocka bort gipset och hoppas att väggarna är ok. eller om jag ska försöka att skära bort lite gips så att det går att sätta smyglist och foder och sedan komplettera med saknade skruvar.

I hallen på bottenvåningen sitter det inte några konstiga eldragningar så där kanske alternativet att ta bort gipset är mer aktuellt. Där är problemet å andra sidan bara att gipset sitter för tight mot dörrkarmen.
Gipset sitter tight mot en träkarm, med synliga ojämnheter och skruvmärken på en vägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gipsvägg nära en dörrkarm, där väggen sitter för nära för att montera foder, och en synlig lucka vid taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är som ni ser inte mycket att spela med om man vill få dit några foder, jag behöver altså ett bra sätt att ta bort 3 cm gips som redan sitter på en vägg. Å andra sidan så sitter väl de få skruvar som faktiskt sitter inom dessa 3 cm så då lär ju skivan lossna i vilket fall, kanske ändå är enklare att ta bort det helt, med risk att man får gipsa om.

Hallen uppe är värre dock, dels för att det är ett trapphus som övergår i hall vilket innebär väldigt långa gipsskivor om de måste göras om. Där är det dessutom mycket mer eldragningar bakom gipset och där sitter gipset dessutom ännu sämre.
Hand pekar på gapet mellan vägg och dörrkarm där gipset sitter för tight vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kan jag tillexempel stoppa in fingret bakom gipset vid dörrkarmen vilket är ett typiskt tecken på att det inte är gjort riktigt på rätt sät. Jag vågar nog inte ge mig på att försöka skruva fast den ens för något sitter det ju säkert bakom som kommer knäcka den då.
En skadad vägg där en oskyddad elkabel sticker ut, omgiven av tapet med diskret bladmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytterligare en spännande sak i hallen uppe är denna lilla elkabel som tittar fram. Här har det kanske suttit en lampknapp eller en gammal elmätare på den tiden huset var två lägenheter. Det jag fascineras mest över med den är hur personen som satte gipset och tapeten tänkte kring den. "Äsch det syns nog inte" eller "det gör jag sen" eller möjligtvis "det får den stackare som köper huset i framtiden ta hand om" Jag tror förstås mest på det senare, elektrikern kunde inte riktigt heller klura ut vad det var men uppmanade mig att vara försiktig eftersom den ser ut att vara tejpad och kan vara strömförande.

Jag misstänker att den el som finns bakom gipset är infälld eftersom hen gjort det även där hen inte hann gipsa färdigt så mina förhoppningar att hitta helt ok väggar med masonit bakom gipset är ganska små.
Gipsvägg nära dörrkarm med synlig elkabel och tapet, indikerar oavslutade renoveringsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag verkligen inte tänkt att gipsa eftersom det är precis i början av trappan och det skulle innebära en väldig massa jobb att behöva gipsa hela trappan. Jag funderar på att sätta en extra list bredvid fodret som täcker det infällda. Har jag tur så ser det bara ut som om dörrfodret är jättetjockt. har jag otur så blir det vädligt konstigt.

Ytterligare en spännande grej som hänt är att jag målat listerna till ett av rummen jag tapetserat, det är ju sällan så att man kan behålla lister som måste tas bort men i detta fallet var de lika sparsamt spikade som gipsen är skruvad i hallarna så det gick att ta loss dem försiktigt och faktiskt behålla dem, efter att ha spärrmålat och målat två gånger var det dags att färdigställa rummet så att elektrikern kan komma dit och dra fram lite eluttag. Men på något sätt verkar en av listerna ha krympt ca 5 cm.
Gipset sitter för tight mot dörrkarmen med minskat utrymme för foder i en renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur jag än pusslar med listerna så är rummet lika långt och listerna likaså. Jag har inget minne av att jag tagit bort en så lien bit någonstans men antagligen har jag gjort det och låtit min Röda räddare köra iväg med den till tippen. Om inte just den listprofilen finns kvar så kommer jag antagligen att köpa nya lister till hela rummet.... Om en m list kostar 40kr så kommer nya lister till rummet att kosta ungefär 560kr. 560kr för 5cm list gör ett meterpris på 11.200kr. Det tycker jag är väl saftigt för en list!

Återkommer snart igen med takfunderingar, uppdatering om hallarna och förhoppningsvis lite kakling i köket.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
NisseHult_473 och 7 till
  • Laddar…
Angående att ta bort 3 cm gips - jag tror på en bra mattkniv och stållinjal, det har funkat för mig. Tricket är att ha fast och jämt stöd bakom, skjut in en en tunn skiva eller ett stort antal kilar. Om skruvarna sitt i det sista 3 cm som du vill ta bort, kilar under att skruva i så att gipsen inte knäcks?
 
Ta bort gipsskivorna. Bara att göra om. Då vet du också vad som är bakom.
Sätt en skurkloss till där du saknar sockel.


Underhållande tråd. Du skriver bra, och jobbar på bra också.


//AA
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Håller i princip med, men jag vet också hur det är att bygga med väldigt låg budget. Då kan det ibland vara nödvändigt att fixa det bästa som går med det en har!
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
En rektangulär kloss större än listen men lägre än hörnet kommer att bli snyggt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
OT men ändå inte...
Orginallister är det väl värt att ha kvar.

Vi speglar en löjlig mängd säkerhetsdörrar. Det är för att släta ståldörrar är förbannat fula och helt fel i gamla trapphus. Upphandlingen går till på lite olika sätt. Ibland tar brf,en tag i saken och byter allt. Det är en sak. Vanligast är att medlemmarna inte är överens. Då byts inte alla dörrar på en gång. Det betyder att det kunde bli sämre ordning.

Dessbättre så är antalet aktörer begränsat. Speciellt på tillverkningssidan. Om en privatperson går till någon av de stora och frågar efter en dörr i efterhand så är det troligt att jobbet landar på samma snickeri som speglat resten av trapphuset. Vi har en katalog på mått och listningar till mer än tusen trapphus och kan spegla utan att behöva göra en måttresa. Det är bra för alla. Slutkunden får en dörr som verkligen ser ut som de andra. Vi vet vad vi skall göra.

Nu till det som vagt är On-Topic.
När en dörr skall bytas försöker vi få säljarna att INTE beställa dörren exakt lika stor som orginalet. Hellre att de drar av en cm på höjden och bredden. Om de har gjort det kan nästan alltid orginalfoder användas. De kan gå att bara sätta tillbaka. Om inte så går det att gera om.

Är det en ny säljare som inte fattat, leder det nästan alltid till att vi får göra nya foder. Nu kan man tro att mer jobb är en bra sak. Det kan stämma om man är en skurk. Seriösa resonerar inte så. Det finns jobb så det räcker. Det vi gör är en insats för kultur och karaktär. Kan orginal användas ser vi gärna att det görs.

Som någon skrev är en lösning på TS problem att smyga in en extra skurklots där den inte stör.

För övrigt skulle jag riva ner all feluppsatt gips. Om inte annat för att se vad de byggt över. Hur många elfel och andra grejer som helst kan gömma sig. Dessutom tror jag att det kommer spara tid och pengar i längden. Grundarbetet är viktigt.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
OT men ändå inte...
Orginallister är det väl värt att ha kvar.
Min gissning är att dörrfodret kan vara original (eller åtminstone äldre), men golvlisten är det förmodligen inte.
 
Golvlisten påminner om den som byggmax har.
 
  • Gilla
Tihali
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Golvlisten påminner om den som byggmax har.
Håller med, tror det är Södra Interiör som gör den profilen. Går nog att beställa från valfri bygghandel.
/nochl
 
Sätt lite större skurklotsar så är problemet löst.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag kan nog ha en liten stump liggande.
 
H
Hos oss har de smugit en bit extra, tog mig faktiskt ett par år att se att det inte var original från 1880 utan troligtsvis insatt 2005 när huset restaurerades.
Original:
En nymålad dörrkarm med fotlist som smidigt ansluter till ett trägolv, med skillnader som tyder på en nyare renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya:

Del av väggpanel och fotlist som ser ut att vara från 1880 men är från 2005 vid en husrestaurering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket trevlig tråd, väntar med spänning på fortsättningen :)

Mvh
 
Bara för att du skruvar ner gipsen för att kolla under, behöver du inte slänga den och köpa ny.
Skär till så den passar bättre och sätt upp igen.

Tight budget har vi alla att förhålla oss till.
Men, du måste kolla elen under skivan.
Kan vara vad som helst.

Sen när du skruvat upp igen, så behöver du inte fundera mer på det. Bara att spackla och måla / tapetsera (ev. senare när det passar och pengar finns. )

//AA
 
  • Gilla
Ammmi och 7 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
Bara för att du skruvar ner gipsen för att kolla under, behöver du inte slänga den och köpa ny.
//AA
Jag håller med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.