Hejhej,

Stampe heter jag å är katt till Matte å Husse.. De funderar på att bygga ett hus, antingen etage eller sluttningshus på en svagt sluttande tomt, med utsikt mot vatten i Storstockholm!

Vi har hittat en tomt som vi förhoppningsvis kan köpa för ca. 1,85 - 2 msek, och sen tillkommer då givetvis kostnaderna för själva huset. Målsättningen är en totalekonomi som inte överstiger en motsvarande köpeskilling på 4,3' för "färdigt hus".

Trivselhus har vi totalt kärat ner oss i, och vi tänkte försöka få till ett möte med dem för att få "lära oss lite mer" om detta med att bygga hus, och kolla på olika husalternativ. Ett annat hus som vi bjöd på i samma område var ett A-hus, med ryggåstak som var väldigt öppet och fräsch, även om det kanske var i minsta laget för framtiden med bara 2 sovrum (vi, katterna måste ju ha ett rum, eller gud förbjude, eventuella barn i framtiden! :D)

Vi är intresserade av stora luftiga sällskapsytor, och gärna med ryggåstak eller ialla fall fri takhöjd till nock. 1-plans etage eller sluttningshus känns som en vettig idé, då kan kanske kan slippa spränga så väldans mycket då? För sånt är dyrt har vi lärt oss.

Vilka husleverantörer förutom Trivselhus och A-hus bör vi kika på, enligt konceptet luftigt, modernt och öppna ytor?

Hur "rimlig" är vår kalkyl på ca. 4,3' totalkostnad, beräknad på att tomten kommer kosta närmare 2'?

Alla tips och frågor som kan hjälpa oss på traven mottages tacksamt!

/Stampe, som drömmer om stora fönster, soliga golv och massa härlig golvvärme att ligga å slappa på ;)

ps. är det någon som känner igen följande ritning från A-hus, och har en idé om vad för husmodell det kan vara? Har inte lyckats hitta den på deras hemsida (ritning från huset vi bjöd på)
 
  • A-hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A-hus är väligt dyra. Kolla Myresjöhus, LB-hus, Vårgårdahus och eventuellt Götenehus. Alla erbjuder totalentreprenad precis som A-hus.
 
Tack för svaren!

Om man skulle ranka prisklasserna lite rent generellt, hur ligger det då till? Som jag har förstått det så är A-hus och Trivselhus relativt dyra - hur är det med de övriga ni nämner?
 
just det, kolla eksjöhus också!
Svårt att säga vilka som är billigast - alla husen har ju olika standarder. Sen kan man ju inte heller jämföra priser mellan företag som kör med och utan totalentreprenad.
Det bästa är om ni själva sätter er egna standard och gör en detaljerad specifikation på vilka krav ni har för ert hus - sen får husföretagen prissätta i sina offerter. På det sättet får ni mycket mer jämförbara priser! Bara en ektrapp som t.ex. eksjöhus och trivselhus har som standard kostar 30-50 000 extra jämfört med furutrapp som många andra har. Men är det nödvändigt för er??
Ett hus som vid en första anblick ser dyrt ut kan i slutänden bli mycket billigare än konkurrenterna (efter alla era tillval). Plöj leversdeklarationer och rumsbeskrivningar och jämför äpplen med äpplen.
 
Hej,

Vi fastnade ganska snabbt för Vårgårdahus. Jämförde samma storlek (140 m2, ett plan, platta på mark) först med Myresjöhus och det blev 400 000 mindre med Vårgårdahus + högre standardnivå (det blir ändå att man har tillval för x kr till) + golvvärme som standard... Fattar ingenting.
Trivselhus är lite en klass för sig. Upplevs som lite mer exklusivt. Smakar det så kostar det. Hittade många mycket charmiga planlösningar i deras kataloger. (Har spara Country Homes boken för den är så tjusig) Bra inspiratonskälla, har tjuvat lite idéer...
Har tittat på Bollebyggdhus också, trevliga hus, kanske något dyrare än Vårgårdahus men inte i samma klass som Trivselhus. Trivselhus har större luft i huset. Lite mer lyx-kvadratmeter som kanske inte direkt är tänkta att möblera utan bara ge rymd. Har man råd så ar det givetvis skönt med extra stora utrymmen. En hall på 20-30 m2 är lyxit i alla fall tycker jag det, men läckert!

Er tomt för 2 M och ett Trivselhus för 2,3 M känns lite optimistiskt. Kanske kan gå men... Man vill ju ha lite extra tillval. Inbillar mig att huset passerar 2,5 M när alla tillval, VVS-anslutningar och bygglov mm är medräknade.
Titta gärna på Vårgårdahus eller Bollebyggdhus men ni blir nog inte missnöjda med Trivselhus i rent standardutförande. Jag hade gärna haft Trivselhus som husleverantör, eller egen design (med hjälp av en som kan rita bra planlösningar) Min budget "bör" inte överstiga 2,5 M allt för mycket och då kostade tomten 300' . (Sjöläge utanför Borås)

...Måste jobba vidare... Hej!

Johan
 
Tack för svaret Johan, inspirerande läsning helt klart!

Vi träffade Trivselhus igår, och det var ju en mycket trevlig upplevelse, eldsjäl till säljare (som bygger sitt 4:e hus på 10 år just nu..) och hon hade redan vart å rekat in tomten vi har kollat på tillsammans med en byggnisse, så hon hade förslag & idéer till oss.. å hennes idéer föll vi rätt pladask för, med tanke på tomt, utsikt, insyn mm. Med andra ord så kan man ju säga att hon hade bra tankar och idéer till oss!

Prislappen, ja det vart ju 2,5 Msek, för huset, utan tillval ungefär.. (men då tillkommer exploatering etc.)

Vi gjorde en kalkyl tillsammans, vill gärna ha åsikter om den om det är ngt ni reagerar över! (Vissa av priserna är saltade, just för att ta höjd för tex. byggel etc.)
(hustyp 947a, sluttningshus 145 kvm, http://www.trivselhus.se/SingleHusskiss.aspx?id=5&houseid=1616)

Köpeskilling för tomt: 2 200 000 SEK
Anslutningsavgift för el: 20 000 SEK
Övr. Exploateringskostnader: 200 000 SEK
Hus, materialsats: 1 243 000 SEK
Montering: 373 800 SEK
Grundläggning: 403 700 SEK
Montering: 373 800 SEK
Värme-sanitetsinstallation 191 600 SEK
Elinstallation: 98 300 SEK
Målning och tapetsering: 83 000 SEK
Plåt: 4 000 SEK
Kakel/Klinker: 104 900 SEK
Lagfart: 33 825 SEK
Bygglov, byggsamr., utsättning: 40 000 SEK
Kvalitetsansvarig: 16 000 SEK
Övr. byggherrekostn: 30 000 SEK

Total summa produktionskostnad: 5 042 125 SEK, varav 2 502 300 SEK i byggkostnad, dvs. hus + platta.
 
Hej Stampen,
Hälsa matte och husse att de verkar ha hittat ett trevligt hus. Kalkylen ser nog helt ok ut, har inte direkt ngn uppfattning om priserna avviker på ngt sätt. Men tillvalen kan med lätthet passera 100 000:- så var beredd... förbered banken på det. ;)

Lycka till!
Johan
 
Ja, det blir en repa till banken med hårdförhandling här framöver känns det som..!
 
Eftersom du fått priserna uppdelade sådär så pratar vi alltså delad entreprenad? Låter väldigt dyrt i sådana fall. Vad ger Trivselhus för garantier för att priserna håller? Sen vill jag generellt avråda från delad och generalentreprenad, men det är ju en smaksak som var och en får bedöma.

Ingår bergvärme och borrningen i prsiet?
 
ja, bergvärme ingår i priset - och kan väljas bort = 100k lägre kostnad cirka enl. TH.. Vilken post innehåller normalt bergvärme? värme/sanitet, eller grundläggning?!

Flera av priserna är "saltade" av henne för att vi inte ska få glädjekalkyl, tex. anslutning av el tror jag hon sa att "normalt ca 5' kr, men de försöker ju med ett skyhögt pris normalt - även om jag inte känner ngn som har betalt de dära 20' kr"
 
Stampen skrev:
ja, bergvärme ingår i priset - och kan väljas bort = 100k lägre kostnad cirka enl. TH.. Vilken post innehåller normalt bergvärme? värme/sanitet, eller grundläggning?!

Flera av priserna är "saltade" av henne för att vi inte ska få glädjekalkyl, tex. anslutning av el tror jag hon sa att "normalt ca 5' kr, men de försöker ju med ett skyhögt pris normalt - även om jag inte känner ngn som har betalt de dära 20' kr"
Om jag inte minns fel så kostade anslutningen av el runt 20 000:- vilket det också stod i vår kalkyl
 
ja, elanslutning brukar gå på ca 20'. är väl byggelen som går på mellan 5-10'. men den kanske ligger i övriga byggherrekostnader.
 
Pantbrev kan uppgå till en ansenlig summa pengar. Ser inte detta listat i din kalkyl och kanheller inte vara representerat under "Övr. byggherrekostnader"
 
Ta med ritningen till en annan firma av de ovan nämnda och fråga vad de kan erbjuda. Jag tycker fortfarande det verkar dyrt. Delad eller totalentreprenad?
 
Pantbrev? Räntor för byggkreditiv? För oss så är pantbrev och lagfart 50900 och räntorna 28 000. Iaf enl vår kalkyl. Men då går vårat bygge på ca 3.2 milj.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.