Kalkylen ovan är upplagd som delad entrepenad, TH väljer ut "sina" företag och vi får välja mellan ett par olika firmor för el/kakel/grund osv, alt. om vi vill ta in egna förslag, som jag förstod det..

Pantbrev saknas på ovanstående kalkyl, så det är ju 2% till på allt vi lånar t. kåken/bygget... *suck*

Det är många bäckar små, onekligen!
 
Jag har pratat med två personer som har byggt med TH i Sthlmstrakten, och de var rejält missnöjda. Å andra sidan har jag sett ett i princip nybyggt hus från TH som var till salu, och det var gjort med otroligt bra detaljfinish. Så kom ihåg att ta referenser på entreprenörerna!
 
tack för tipset!!
 
Vi är just igenom processen med att välja husleverantör (kontrakt skrivet), ett tips är att lugna ner sig, ta ett djupt andetag och ringa ytterligare en husleverantör.

Hasta INTE fram ett beslut bara för att det känns bra med en säljare, det är NI som bygger hus, säljaren säljer.
Gör som kungkokos föreslår, ta med papper och ritning (och katalog) och sök upp ett par firmor till.
Bestäm er för totalentrepenad eller inte.
Pejla hur mycket pengar "husföretagskänslan" kostar kontra krass utrustningsnivå och hur mycket ni tycker det är värt.
Se över energifrågan (något jag skulle kunna skriva megabyte om).
Läs mycket på nätet, det tar tid att vada genom information man inte tycker sig behöva men många har varit igenom samma process och det är i princip gratis att läsa om andras misstag, till skillnad från att göra dem.


Det är en härlig och påfrestande process!

PS Vad gula ögon du har Stampe, Gudruns och Felicias är liksom gröna.
 
snysop skrev:
Pantbrev? Räntor för byggkreditiv? För oss så är pantbrev och lagfart 50900 och räntorna 28 000. Iaf enl vår kalkyl. Men då går vårat bygge på ca 3.2 milj.
Antar att ni cashar in mycket, 28000 är ju en helt OK räntekostnad på ett nybygge...:)
 
Perpendicular skrev:
Vi är just igenom processen med att välja husleverantör (kontrakt skrivet), ett tips är att lugna ner sig, ta ett djupt andetag och ringa ytterligare en husleverantör.

Hasta INTE fram ett beslut bara för att det känns bra med en säljare, det är NI som bygger hus, säljaren säljer.
Gör som kungkokos föreslår, ta med papper och ritning (och katalog) och sök upp ett par firmor till.
Bestäm er för totalentrepenad eller inte.
Pejla hur mycket pengar "husföretagskänslan" kostar kontra krass utrustningsnivå och hur mycket ni tycker det är värt.
Se över energifrågan (något jag skulle kunna skriva megabyte om).
Läs mycket på nätet, det tar tid att vada genom information man inte tycker sig behöva men många har varit igenom samma process och det är i princip gratis att läsa om andras misstag, till skillnad från att göra dem.


Det är en härlig och påfrestande process!

PS Vad gula ögon du har Stampe, Gudruns och Felicias är liksom gröna.
Mm, vi Burmor har sånna ögon meddelar Stampe. ;)

Ja, skall träffa Götenehus idag och bilda mig en uppfattning om totalenteprenad - det intressanta med de jag har pratat med ang. tot.enteprenad är att de allihopa pratar om kompromisser med delad enteprenad.. vet inte om de är rädda för risken med att ta på sig allt i slutändan, då markarbeten verkar vara den stora "dark-horse;n" i sammanhanget..
 
Passa även på att dubbelkolla vad Götenehus avser med totalentreprenad. Då vi fick en offert från Götenehus menade de att det var totalentreprenad, men kakling (och målning vill jag minnas) låg utanför detta...
 
ja, mycket viktigt! Jag bad Götenehus att lägga in detta i entreprenadkontraktet eftersom det annars inte skulle varit totalentreprenad. Det gjorde de.
 
totaleentreprenad är enligt mig det enda sättet att bygga hus på om man själv inte är byggmästare - och då avser jag inte samordningsbiten utan det JURIDISKA!!
 
Pepparkaka skrev:
Passa även på att dubbelkolla vad Götenehus avser med totalentreprenad. Då vi fick en offert från Götenehus menade de att det var totalentreprenad, men kakling (och målning vill jag minnas) låg utanför detta...
Jag träffade Götenehus idag, fick en kalkyl på ett av deras nya sluttningshus, Nova m. ingång på U.våning

Precis som ni säger så stoltserar de med totalenteprenad, men ingen vågar precisera något på markkostnader, och de vill gärna lägga målning, samt kakel och klinker utanför - dvs. det är ju inget totalenteprenad i slutändan ändå... jag blir nog bara mer och mer villrådig ju mer jag klurar på detta....

Pratade även med LB-hus tidigare, men säljaren där var inte tillräckligt drivande för att det skulle kännas intressant att gå vidare med dem - noll initiativförmåga tyvärr.. :rolleyes:

Hus i utgångsstandard med träfasad 2 532 500 kr
schakt & grund ingår
montering ingår
övr. byggnadsarbeten ingår
VVS-installation ingår
El-installation ingår
Golvbeläggning ingår


Kakel och klinker 100 000 kr (+15% om detta skall ingå i enteprenadet)
Målning 100 000 kr (+15% om detta skall ingå i enteprenadet)

Markreserv 500 000 kr
Tomt och gatubyggnadskostn. 2 200 000 kr
Lagfart 34 000 kr

Nybyggnadskarta, bygglov, utsättning 40 000 kr
Anslutning VA ingår i tomtpriset
Anslutning El 18 000 kr
Bygg-el, vatten hyra elskåp mm 20 000 kr

Totalt i denna kalkyl 5 544 500 kr
 
Tycker ni att det är korrekt att de toppar priset med 15% om målning och kakel ska ingå i deras roll, dvs. totalenteprenad? Kungkokos - hur löste du det?
 
Pristillägget för att även kakel och målning skall ingå är väl inte mycket att säga om, men sättet Götenehus gör det på tycker jag är bedrövligt. I sin katalog (sidan 18) gör de ett stort nummer av att de minsann har totalentreprenad med fast pris, endast ett kontrakt, en juridisk motpart etc. I alla fall jag får intrycket att totalentreprenad är det enda tänkbara alternativet och att det är så Götenehus alltid arbetar. Men när de sedan presenterar en offert är det annorlunda…
 
15% verkar vara ett vanligt påslag för att inkludera i totalentrepenaden, har sett det i flera offerter.
 
Eftersom vi tydligt och skriftligen hade begärt en offert för nyckelfärdigt med totalentreprenad var det inget vidare snack om att Götenehus skulle lägga på 15% i efterhand. Vi krävde att priset de gett oss skulle gälla för totalentreprenad. Det visade sig senare dock att Götenehus var de smartaste - de lade på 15% på kostnaden i kontraktet som vi skulle skriva på utan att informera oss. Det var bara en ren tur att vi upptäckte det. Vi blev så irriterade på detta att vi valde bort jobbet från Götenehus samma dag som kontrakrsskrivningen. Kostnaden för plattsättningen passade på att lägga in när vi valde andra storlekar på plattorna än de som stod i kontraktet. Detta har framkommit efter att jag pratad med plattsättaren om prisförändringen. Detta halv-fula och oseriösa sätt att göra affärer har genomsyrat hela processen med Götenehus. Vi är dock väldigt nöjda med produkten och vår hanteverkare vilket ändå är det viktigaste.

15% är vanligt och helt OK - så länge man är ärlig och öppen med det från början.
 
Det kanske är ett lite sent svar på den ursprungliga frågan men det är värt ett försök ändå.

Har du kollat med Mälarvillan i Västerås? de är väldigt flexibla och bygger som kunden vill ha det och så mycket som kunden vill ha byggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.