1 608 läst · 30 svar
2k läst
30 svar
Frågor avs mäklares provision, 'trappa' för att jobba extra mycket/hög
Sida 1 av 3
Mäklare uppger de vil ha 10 procö er ett visst uppnått pris som förhandlas när bostad säljs.
Vad brukar ni säga, få mäklaren kan tex uppge ett lågt utbudsprus för att enkelt komma upp till visst pris så han får 10 proc av slutsumma.
Borde inte mäklaren jobba stenhårt för att få högst pris , utan att han vill ha 29 proc för detta!
Vad brukar ni säga, få mäklaren kan tex uppge ett lågt utbudsprus för att enkelt komma upp till visst pris så han får 10 proc av slutsumma.
Borde inte mäklaren jobba stenhårt för att få högst pris , utan att han vill ha 29 proc för detta!
Tack. Exakt vad jag upplever, de sätter lågt utgpris för att enkelt få 10 proc över visst tak för att enkelt få 10 proc extra, borde dom inte utan 10 proc trappa göra sitt yttersta för bra pris?J jonaserik skrev:
Jepp det är mer en regel än undantag att göra så. Normalt så ger dom en % på försäljning ochsen kanske ha 10 % extra för allt över åsatt pris. Är då fasigheten på ett populärt område och det blir överbjudningar, så glimmar nog dollarmärkena i ögonen. Bara skit med dessa mäklare, fråga flera och då ska det vara direkta svar på deras tanke om provisionen. Dom enda som tjänar pengar på en uppdragsgivare, är mäklare och advokater (lagvrängare )Annn555 skrev:
Det varierar nog. Personligen tror jag det är en dålig affär för säljaren, men det är svårt att veta.
Först och främst ska du såklart ha flera mäklare som uppskattar försäljningspriset. Om den som vill ha 10% på en viss överskjutande del ligger lägre än övriga kan man ju verkligen fundera. Sist vi sålde pratade vi med 3-4 olika mäklare, med olika upplägg, från fast pris via rent procentuellt till en trappstegsmodell. De satte i stort sätt samma pris.
När jag sålde en lägenhet för många år sen hade jag 3-4 mäklare över. De sa också ungefär samma pris "X kronor kommer du minst få, kanske mer". Sen ville en av dem ha en trappstegsmodell och sa ungefär "Vi kommer överens om ett drömpris och så är det trappa över det". Sen ville han lägga drömpriset på X kronor.
Mitt svar var "Det skulle jag ju garanterat få enligt dig, det är väl inget drömpris?" Vi enades om att drömpriset skulle vara X+15% vill jag minnas.
Först och främst ska du såklart ha flera mäklare som uppskattar försäljningspriset. Om den som vill ha 10% på en viss överskjutande del ligger lägre än övriga kan man ju verkligen fundera. Sist vi sålde pratade vi med 3-4 olika mäklare, med olika upplägg, från fast pris via rent procentuellt till en trappstegsmodell. De satte i stort sätt samma pris.
När jag sålde en lägenhet för många år sen hade jag 3-4 mäklare över. De sa också ungefär samma pris "X kronor kommer du minst få, kanske mer". Sen ville en av dem ha en trappstegsmodell och sa ungefär "Vi kommer överens om ett drömpris och så är det trappa över det". Sen ville han lägga drömpriset på X kronor.
Mitt svar var "Det skulle jag ju garanterat få enligt dig, det är väl inget drömpris?" Vi enades om att drömpriset skulle vara X+15% vill jag minnas.
Men om han sätter ett lågt dröm pris, så får han enkelt 10 proc över det? Sålde lägenhet, dryrare och då fanns inte en trapp modell, de gjorde allt för att få via procent provision bra pris. Om jag ger dem tex 70 000 kr fast provision, behöver dom inte jobba för pengarna, precis som när jag gav förskott till advokat och sen drog dom utan att göra något ..Fairlane skrev:
Det varierar nog. Personligen tror jag det är en dålig affär för säljaren, men det är svårt att veta.
Har sålt lägenheter förut, trappstegar idell är nytt nu. Vanligt de vill ha 10 procent över ett visst pris, mitt scenario är han tar första bästa kund, endast privata visningar numera för många hus, pga ofta tomt vid visningar och sedan gör han inte mer,. Bostaden är värd mellan 4 -5 milj. Utan trappa fick jag bra pris av mäklare för 10 år sedan hon krävde ingen extra morot för att jobba extra hårt. Mäklare, advokater är vidriga.Fairlane skrev:
En bra mäklare är den mäklare som förutom det adminstriva gör en bra marknadsföring för huset på visningarna och på nätet/annonser - samt har en bra kommunikation med budgivarna.J jonaserik skrev:
Har nog varit 5% för oss. Och inte är det hela summan det gäller heller - du förhandlar ju om vad som är utgångspriset också. I mitt fall blev det väl 14% över utgångspriset och 5% av den summan som blev extra provision. Blir ändå tiotusenlappar extra i provision som vissa mäklare jobbar hårt för (fick min orenoverade lägenhet såld för mer än de renoverade, och det innan första visningen)Annn555 skrev:
Vi köpte hus delvis pga mäklaren. Vi hade varit intresserade av ett par andra hus med. Var samma firma son förmedlade flera av husen, varav ett vi då köpte var via den firman. En av mäklarna var en riktigt lismande typ som kändes som en typisk mäklare, självgod och pösig attityd, avfärdade våra frågor med nån lättsam halvt skämtsam kommentar. Hallå det är vårt livs största köp det handlar om, ta oss på allvar.J jonaserik skrev:
En mäklare återkom inte ens fast jag bad henne höra av sig till mig för jag var riktigt intresserad av huset och ville verkligen köpa det.
Det vi köpte av var en kvinna som gav ett normalt, okonstlat intryck, var professionell och kändes lite som en seriös bankanställd eller liknande. Sen märkte man ju att hon var mäklare också förstås. Men faktorn att hon kändes relativt pålitlig och rejäl bidrog verkligen till att vi var trygga med budgivning på det objektet. Priset gick upp 450k från utgångsbud.
Att provision fungerar för att driva försäljning får man nog acceptera, oavsett vad man tycker om det. Både för att säljaren ska sälja mer på arbetet och för att locka de bästa säljarna till arbetet.
Sen lockar det fram mycket skit med, men funkar gör det nog. Annars skulle det inte vara så frekvent använt.
Vår mäklare satte ett högst rimligt pris så att ge mer efter detta kändes helt ok. Grannen rakt över hade precis sålt en identisk lgnh. Så marknadspriset var lite enklare att gissa.
Om ett hus är värt ca 7.5m är det ju inte på den summan som mäklarens arbete är avgörande, utan insatsen består i att få 7.7 istället för 7.5 utan provision ligger det nog o farans rikting att mäklaren istället lägger allt fokus på att sälja med så liten arbetsinsats som möjligt.
Säger inte att detta är rätt men det är nog så det funkar.
Däremot skulle jag hiva ut mäklaren som argumenterar för provionstrappor som börjar under marknadsvärde.
Sen lockar det fram mycket skit med, men funkar gör det nog. Annars skulle det inte vara så frekvent använt.
Vår mäklare satte ett högst rimligt pris så att ge mer efter detta kändes helt ok. Grannen rakt över hade precis sålt en identisk lgnh. Så marknadspriset var lite enklare att gissa.
Om ett hus är värt ca 7.5m är det ju inte på den summan som mäklarens arbete är avgörande, utan insatsen består i att få 7.7 istället för 7.5 utan provision ligger det nog o farans rikting att mäklaren istället lägger allt fokus på att sälja med så liten arbetsinsats som möjligt.
Säger inte att detta är rätt men det är nog så det funkar.
Däremot skulle jag hiva ut mäklaren som argumenterar för provionstrappor som börjar under marknadsvärde.