Hoppsan, den jag länkade till var lite väl häftig för dina batterier. Den svagare varianten (http://www.ebay.com/itm/Electric-Bi...769391?hash=item41bd7a172f:g:t8cAAOSwzLlXhNeb) är även den i häftigaste laget, men med "auto shut off"-tillvalet borde den fungera. Där borde även den föreslagna laddspänningen på 29.4 V vara rimlig, även om någon med mer detaljkunskap om blybatterier gärna får säga emot mig. Jag skulle alltså ha hört med säljaren om pluggens dimensioner och polaritet på denna och valt till "auto shut off" för att vara på säkra sidan.

Edit: Stavfel...

Redigerat:
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
Tack för hjälpen.

Jag har kollat med säljaren och fick följande svar:

Hello, out plug E, dc plug , the size is fit for 2.1-5.5mm diameter.
The polarity is, the middle hole is positive, the round part is negative.
Skall jag slå till? :)

Fick förresten info om att även denna laddare går att få skickad till Sverige för 8 GBP + frakt 15 GBP. Så det kanske kan vara ett alternativ: http://www.ebay.co.uk/itm/381851006141. Gissar att den inte är lika kraftfull = tar längre tid att ladda batterierna? Enligt säljaren så skall den stängas av automatiskt när batterierna är färdigladdade.

Redigerat:
Utifrån din tidigare bild så verkar det som att scooterns laddingång har samma polaritet som dessa båda laddare. Den kinesiska borde ladda batterierna klart mycket snabbare, men det är ju också behäftat med mer värmeutveckling och slitage. Den svagare brittiska varianten du länkar till (där man på bilden kan ana att det står "500 mA" och en markering för positiv mitt i kontakten) är således ett säkrare kort. Den kommer att behöva ca 10-12 h för att fulladda tomma batterier. Ett observandum är ju förstås att den brittiska varianten är gjord för just brittiska vägguttag och du behöver således en enkel övergång (typ https://www.kjell.com/se/sortiment/...ter/reseadapter-universal-till-sverige-p37705) för att kunna koppla in den här hemma. Eventuellt kanske säljaren har en med EU-kontakt liggande?

Du får känna vilket alternativ som känns bäst.

Tack för hjälpen. Jag lutar åt den brittiska varianten plus en reseadapter. Det är inte jätteviktigt att kunna ladda batterierna snabbt.

Men säljaren av den brittiska sa att den skall stängas av automatisk när batterierna är färdigladdade. Det låter ju bra. Men vad händer egentligen om säljaren har fel? Kan batterierna bli skadade om man laddar för länge?

kia2 skrev:
Tack för hjälpen. Jag lutar åt den brittiska varianten plus en reseadapter. Det är inte jätteviktigt att kunna ladda batterierna snabbt.

Men säljaren av den brittiska sa att den skall stängas av automatisk när batterierna är färdigladdade. Det låter ju bra. Men vad händer egentligen om säljaren har fel? Kan batterierna bli skadade om man laddar för länge?
Det låter klokt - när man ger sig ut på ett sånt här projekt som delvis bygger på antaganden är det alltid bra med säkerhetsmarginal. Med denna laddare ligger laddströmmen bara på lite drygt 10% av batteriets nominella kapacitet, vilket "tumregelmässigt" är en låg och säker ström. Med andra ord skulle man utan större risker kunna låta den ladda flera dygn. Det som händer efter en vecka eller mer är att elektrolyten i batteriet börjar torka ut och därmed förkortas batteriets livslängd. Men kopplar du ur den inom ett dygn är den effekten försumbar.

• Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Tack för all hjälp. Jag frågade om det gick att få lägre frakt och de sänkte till 7.5 GBP. Så totalt blir det nu 15.5 GBP, ungefär 180 kr. Plus pris för en adapter.

Om man kan lita på att bilden föreställer precis det man köper (vilket man nog ska vara lite försiktig med på 24.se) så ser den ut att vara likvärdig, jo.

Redigerat:
Har följt tråden då jag har en tillsynes likadan e-scooter som jag fått av en bekant som tappade bort laddaren. Köpte den på 24 igår och fick den hem idag. Det ser ut som att den laddar, återkommer med resultatet

• Svart e-scooter liggandes på trägolv ansluten till laddare i vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.