Nu är det vår - så jag tänkte väcka denna tråden till liv igen så att jag äntligen får igång vår el-scouter :). Japp - jag letar fortfarande efter en lämplig laddare till batterierna. Det efterlystes flera bilder så jag har nu öppnat scoutern och knäppt lite foton. Jag vet dock inte om fotografierna svarar på alla frågor som ni har ang kretskort, laddningsregulator, huruvida batterierna är seriekopplade eller ej samt om det är ac eller dc. Men jag kan ta fler foton såklart.

Jag har hittat dessa texter i anslutning till strömbrytare och laddingång:

Light Country
16A 250V AC 1HP
20A 125V AC 3/4 HP

ST 101E
7A LINE

Hoppas att någon vänlig person kan tipsa mig om var jag kan köpa en passande laddare.

• Internt av en el-scooter med öppet batterifack som visar två svarta batterier och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en strömbrytarens specifikationsetikett inuti en el-scooter.
    Skapa konto
  • Öppen el-scooter med synliga batterier och kopplingsdetaljer för felsökning och laddning.
    Skapa konto
  • Inre elektronik av en el-scooter med synliga kablar och en strömbrytare med specifikationer.
    Skapa konto
  • Närbild på en strömbrytare och nollställningsknapp på en svart el-scooter.
    Skapa konto
  • Nahaufnahme eines versiegelten Blei-Säure-Akkus SW1245-A, 12V 4.5Ah, von Sunnyway Battery Tech Co., Ltd.
    Skapa konto
  • Strömbrytare på en el-scooter med positionerna CHA, OFF och ON, samt en grön indikatorlampa.
    Skapa konto
  • Bild av en DC permanentmagnetmotor från Wuxi Dexun Micro Motor Co., Ltd., modell ZYT6832-24V 100W.
    Skapa konto
  • Inre mekanism av en el-scooter med synliga kablar och strömbrytare.
    Skapa konto
Skulle denna laddare kunna fungera? Med Plug E.

Item name: Electric Bicycle 24V 2.5A For 8AH 10AH SLA Sealed Lead Acid Battery Charger
Input Voltage : 220V
Output Voltage: 29.4V ( If need different output voltage, Please contact us, we can adjust on the charger. )
Output Current : 2.5A
Output Power : 74W
Size: 150 * 65 * 45
If need automatic shut off function when battery is full charged, the price + 2 usd more.
http://www.ebay.co.uk/itm/24V-2-5A-...er-E-bike-Scooter-Electric-Bike-/281804958996

Laddare med flera olika plug-alternativ märkta A till E, där Plug E lyfts fram.
Skapa konto

Eller skulle denna fungera?

Electric E Scooter Bike 24 Volt Lead Acid Battery Charger UK 240V Male Plug

This charger is a standard replacement for most 24 volt 120 watt kids electric scooters, stand up or sit down scooter models ES-01 + ES-05 & Rocket E10 and E20, Easyscoot, Razor models plus many others.
Single pin connection. Buyers are advised to check compatibility.
http://www.ebay.co.uk/itm/Electric-...ttery-Charger-UK-240V-Male-Plug-/381851006141

Svart batteriladdare med sladd och märkning på en vit bakgrund.
Skapa konto

Hittade även denna på Kjell&Company. Kan den fungera?

Nätaggregat 24 V (AC) 24 W

Nätaggregat med fast utspänning på 24 V (AC) som levererar upp till 1 A. Levereras med fast DC-plugg (5,5x2,1 mm). Inspänning: 230 V. Total kabellängd: 1,85 m.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...regat/ac-ac/nataggregat-24-v-(ac)-24-w-p44209

AC-adapter med elkabel och DC-utgångsplugg, isolerad på vit bakgrund.
Skapa konto

Har en likadan utan laddare och kommer följa tråden med spänning!

kia2 skrev:
Eller skulle denna fungera?
[länk]
Jag skulle satsa på denna. Båda alternativen från Ebay saknar nöjaktiga specar så då skulle jag välja den effektsvaga som ger 500 mA för att inte riskera batteriet. Ingen av dem verkar ju ha laddövervakning (tillval på den första?).
Den från Kjell går inte alls då den ger AC.

Sedan gäller att kontakten passar och har rätt polaritet. Återigen kommer den svaga laddaren att ge minst dåliga effekter vid felkoppling. Det kan även sitta en skyddsdiod på ingången till scootern som tar ned spänningen lite, men det får en "ofarlig" effekt att batterierna inte blir riktigt fulladdade.

Kunde man enkelt ta ut batterierna och använda en standard blyladdare så vet man att det fungerar.

Tack för svar. Tyvärr verkar den som passar på Ebay inte levereras till Sverige.

När det gäller polaritet. Syftar du på kontakten på escootern eller på laddaren? Jag kan granska kontakten i sömmarna - men jag vet inte exakt vad jag letar efter.

Det går att plocka ut batterierna - men jag har ingen blyladdare dessvärre.

Hittade ännu ett alternativ på Conrad.se Denna ser ut att ha DC. Kan den funka?

https://www.conrad.se/N%e4tadapter-fast-HN-Power-500-mA-12-W.htm?websale8=conrad-swe&pi=512692

Kontaktdon HNP12-240-C

Egenskaper

Switchad
24 V/DC Utgångsspänning
För apparater upp till max. 500 mA
12 W effekt
DC-hålkontakt 5,5/2,1 mm (ytter-/innerdiameter)
Beskrivning

Den elektroniskt stabiliserade nätenheten med fast spänning motsvarar energispardirektivet EuP. Den används som ersättande eller extra nätenhet för små apparater inom området för informationsteknik. Ersätt vanliga linjära nätenheter och spara både energi och pengar. Nätenheten är utrustad med en fast ansluten DC-kontakt.
Utrustning

Överbelastnings- och kortslutningssäker
DC-anslutningskabel 1,5 m
DC-kontakt (ytter-/inner-Ø i mm): 5,5/2,1
Polaritet: + inre.

Användningsområde Vägguttag
ErP-status Steg 2
Ingångsspänning (LOV) 115 V/AC, 230 V/AC
Ingångsspänning (område) 90 - 264 V/AC
Kontakt (nätaggregat) Ihålig kontakt 5.5/2.1
Max. effekt 12 W
Mått - Bredd 27 mm
Mått - Höjd 63 mm
Mått - Vikt 90 g
Nätenhetstyp Switchad
Strömförsörjning Typ (kategorisering) Nätadapter fast
Typ (tillverkartyp) HNP12-240-C
Utförande Nätadapter
Utgångsspänning 24 V/DC
Utgångsström 500 mA
Utgångsström max. 500 mA
Svart DC-laddare med europlugg och koaxial strömkontakt.
Skapa konto

Detta är en "nätdel", inte en blyladdare. Den ger lite för låg utspänning för att ladda blybatterier. Om den passar så kommer den inte att ladda batterierna fullt.

Med polaritet menar jag ifall (+) eller (-) ligger på mittpinnen i DC-kontakten. Det varierar. Om du inte hittar någon märkning vid ingången på scootern så bör det vara enkelt att följa kablarna och se om mittpinnen går till (+) eller (-) på batteriet. Sedan gäller att hitta en laddar som anger i specen hur de har vänt polariteten, eller välja en laddar där man kan välja själv.

Den senaste nätdelen anger åtminstone måtten på DC-pluggen, mittstift på 2.1 mm och ytterdiametern 5.5 mm. Det finns givetvis en hel drös med olika storlekar här :(

Det finns två sladdar att följa. En röd och en svart. Den röda går till ON/OFF/CHA-knapp-panelen. Den svarta går till chippet. Bilder på både knappanel och chip finns i denna tråd.

Här är en bild på hur "chippet" ser ut. Den svarta sladden går in där det står CHARGE - (minus).

Därefter är det en bild på andra sidan av laddhonan. Där syns de två sladdarna tydligt. Verkar sitta en pinne i mitten där - är det den du syftar på? Det finns ingen sladd att följa till batteriet.

• Närbild på ett chipp med svarta och röda sladdar anslutna, märkt CHARGE -, i en elektronisk enhet.
    Skapa konto
  • Hand håller en elektronisk komponent med sladdar, röd och svart sladd syns ansluten till en kretskortspanel.
    Skapa konto
Redigerat:
Nu har jag hittat ännu en laddare. Läste recension där någon skrev att hen köpt den till sin scooter. Behöver iofs inte betyda att personen köpt rätt laddare... Här är info:

Replacement 24V 1A US Plug Power Supply Adapter for Router + More ( 5.5 x 2.1mm / 1M)
- Color: Black
- Input: 100~240V 50/60Hz 0.5A
- Output: 24V 1A
- Connector: 5.5 x 2.1mm
- Cable length: 1M
- Suitable for surveillance cameras, scanner, router etc.
Specifications
Dimensions: 3.15 in x 2.05 in x 2.09 in (8.0 cm x 5.2 cm x 5.3 cm)
Weight: 5.01 oz (142 g)
http://www.volumerate.com/product/r...adapter-for-router-more-5-5-x-2-1mm-1m-124149

Finns lite mer info om man trycker på bilden:
Svart AC/DC-adapter med specifikationer tryckta på enheten och en ansluten strömkabel.
Skapa konto

Vad tror ni om den?

Det är lite förvirrande, men det är skillnad på nätaggregat/batterieliminatorer ("power supply") och laddare. Den sistnämnda ger en något högre spänning än batteriets märkspänning för att det ska uppstå ett strömflöde som laddar batteriet även när det närmar sig fulladdat. Det är detta som anges som laddström. Därför fungerar inte alternativet ovan, som dessutom verkar ha en amerikansk anslutningskontakt.

Det absolut billigaste alternativet jag hittar för dig är en 12V-laddare på Biltema (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...or/Batteriladdare-612-V-400500-mA-2000017815/) som då dock kräver att du öppnar Scootern och laddar varje batteri för sig, varje gång. Alternativ två är denna (https://www.conrad.se/Laddare-2-V,-...nrad-swe&pi=842474&ci=SHOP_AREA_14724_0310070) som du skulle kunna koppla in rakt i uttaget. Dock levereras denna helt utan kontakt och man skulle då behöva löda/klämma på en passande DC-plugg. Detta har dock den fördel att man helt kan anpassa polariteten efter anslutningskontakten.

Edit: Hittade även ett alternativ 3, som jag tror varit uppe innan (http://www.ebay.com/itm/Electric-Bi...355803?hash=item418fbc49db:g:QH0AAOSwTapV6CQm). Här kan man hoppas på att plugg E passar, men vare sig polaritet eller dimensioner på denna anges. Skulle således inte våga använda den utan att mäta först...

Redigerat:
Detta verkar inte vara en laddare utan en nätdel (batterieliminator) som alltså är avsedd att driva den apparat den ansluts till. Du ska ha en laddare "charger" för blybatteri "lead acid" och 24 V, som då kan vara märkt med en utspänning på typ 28 V DC.

Av din förra bild verkar mittstiftet vara plus, då du ska ha en laddare som har (+) i mitten av DC-kontakten. Intaget på scootern har ett stift i mitten och DC-pluggen ett hål. Storleken 5.5/2.1 mm är vanligt, men lika vanligt är 5.5/2.5 mm https://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_power_connector

Nyrostad skrev:
Hittade även ett alternativ 3, som jag tror varit uppe innan ([länk]). Här kan man hoppas på att plugg E passar, men vare sig polaritet eller dimensioner på denna anges. Skulle således inte våga använda den utan att mäta först...
Verkar ju ändå som om detta batteri är skapat för scootrar. Så jag kanske bara kan kolla med säljaren. "What is the polarity and dimensions of the DC-male plug?"

Edit: Upptäckte att det finns 2.1mm till 2.5mm DC adapter - det kanske kan funka om den mot förmodan skulle vara fel storlek.

Att hålla på att plocka ut batterierna varje gång de skall laddas skulle jag nog tröttna på i längden, så den på biltema känns inte som ett alternativ. Att löda på en kontakt är heller inte någonting som jag kan göra - vet inte hur man löder och det kanske blir fel.

Redigerat:
Fattar inte vad säljaren menar med "Output Voltage: 29.4V ( If need different output voltage, Please contact us, we can adjust on the charger. ) " - något jag behöver bry mig om?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.