Uppvärmning av gjutjärnspanna på min spis.

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Pannkaka på induktion. Inte särskilt ojämn värme.

[bild]

Glaskeramik går bort, för långsamt på alla sätt.
Ser ut att vara ett riktigt pannkakslagg med låga kanter som inte kräver en massa energi för att hålla varma utan alla energi från plattan/hällen går till den delen av pannan där gräddningen utförs.

En traditionell stekpanna bör inte fyllas med mer än två tredjedelar av stekytan, ibland max halva stekytan, detta för att inte det man steker ska kyla av stekpannan för mycket.

Jag har en billig induktionshäll från Ikea sedan ett par år. Steker ofantliga mängder pannkakor och de blir helt jämnt gräddade.

Däremot undrar jag om någon verkligen tycker att reglagen har en bra placering på någon induktionshäll? Skvätter det några droppar vatten så ändras inställningarna. Eller blir omöjliga att ändra när man vill. Har man flera kastruller igång så råkar man alltid dra en av dem över reglagen och så har något stängts av. Eller allt. Eller ökats till max. Vem bestämde att induktionsspisar ska se ut så?

Jag har en 18 år gammal LG induktionshäll som fortfarande funkar ypperligt till alla former av matlagning.
Koka ägg är otroligt enkelt.
Vatten och ägg i en kastrull, på med ett lock, boost på plattan, vattnet kokar, slå av hällen eller 1:an, 6 minuter i grytan under lock och äggen är perfekt löskokta, 8 minuter hård men fortsatt krämig gula.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Jag har en billig induktionshäll från Ikea sedan ett par år. Steker ofantliga mängder pannkakor och de blir helt jämnt gräddade.

Däremot undrar jag om någon verkligen tycker att reglagen har en bra placering på någon induktionshäll? Skvätter det några droppar vatten så ändras inställningarna. Eller blir omöjliga att ändra när man vill. Har man flera kastruller igång så råkar man alltid dra en av dem över reglagen och så har något stängts av. Eller allt. Eller ökats till max. Vem bestämde att induktionsspisar ska se ut så?
Jag har riktiga rattar på fronten av spisen.
Men skvätter det mycket på panelen i mitten så stänger den av sig 😠
Spis med mekaniska rattar och digital panel i mitten; stänger av vid kontakt med vätska.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
7ender
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut att vara ett riktigt pannkakslagg med låga kanter som inte kräver en massa energi för att hålla varma utan alla energi från plattan/hällen går till den delen av pannan där gräddningen utförs.

En traditionell stekpanna bör inte fyllas med mer än två tredjedelar av stekytan, ibland max halva stekytan, detta för att inte det man steker ska kyla av stekpannan för mycket.
Stämmer att det är en klassisk lagg. Men kan inte tänka mig att just pannkakor skulle bli sämre med höga kanter, ska testa nästa gång.

Däremot skulle jag inte fylla pannan om jag steker kött på nästan full effekt.

Pannkakorna blev även bra i non-stickpannan bredvid som inte kom med i bild.

32 cm bred paelapanna på 24 år gammal glaskeramikhäll. Lite långsam, men stekpannan mår bäst av att värmas långsamt.

Pannkaka i en paellapanna på en gammal glaskeramikhäll, visar stekpannans åldrade yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stekpanna med pannkaka på glaskeramikhäll, fler pannkakor bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.