BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för spis?
Det kan ju vara bra att sprida informationen om att just den är dålig. Eller så har du fått ett måndagsexemplar där spolarna inte sitter som de ska.

När induktionshällar var nya så var det ju vanligt med ojämn värme men de senaste 5 åren har det inte varit mycket klagomål på det i forumet jämfört med de 5 åren innan.
Skriver inte här vilken modell. Vill inte göra reklam, antireklam här.
Men den är av ett välkänt, anrikt, dyrt, kvalitetsmärke Från Europa.

Ser på andra forum att "alla" har liknande problem med induktion.
Alltså för finare matlagning med stekning funkar det inte. Men perfekt för spagetti och köttfärssås och liknande.

BirgitS
L L Jan skrev:

Alltså för finare matlagning med stekning funkar det inte. Men perfekt för spagetti och köttfärssås och liknande.
Nu steker jag inte pannkakor men jag har inga som helst problem med att t.ex. steka kött och få det jämnt stekt på min induktionsspis från 2017.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu steker jag inte pannkakor men jag har inga som helst problem med att t.ex. steka kött och få det jämnt stekt på min induktionsspis från 2017.
Du har tur. Eller om du jämför med en glaskeramikhäll så blir det kanske bättre med en sådan.

Mängder med folk är missnöjda med induktion. T.o.m. Per Moberg och Gordon Ramsey sågar induktion.

BirgitS
L L Jan skrev:
Du har tur. Eller om du jämför med en glaskeramikhäll så blir det kanske bättre med en sådan.

Mängder med folk är missnöjda med induktion. T.o.m. Per Moberg och Gordon Ramsey sågar induktion.
Vi hade glaskeramikhäll innan och upplevde ingen skillnad när det kommer till stekresultatet. Vi har vänner med induktionshäll som är fullt nöjda, inkl. en som tidigare hade gas. Ett par av dessa hällar har jag lagat mat på och jag tycker att de har fungerat lika bra som vår egen.

Sågar de kockarna induktion jämfört med glaskeramik eller jämfört med gas?

• Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi hade glaskeramikhäll innan och upplevde ingen skillnad när det kommer till stekresultatet. Vi har vänner med induktionshäll som är fullt nöjda, inkl. en som tidigare hade gas. Ett par av dessa hällar har jag lagat mat på och jag tycker att de har fungerat lika bra som vår egen.

Sågar de kockarna induktion jämfört med glaskeramik eller jämfört med gas?
Båda.

BirgitS
L L Jan skrev:
Båda.
Finns det något på nätet med deras kritik?

Det enda jag lyckas googla fram är det här:
"Yes, Gordon Ramsay is known to use induction stove while cooking."
"It also helps that they are much faster to heat up than traditional stoves—something Ramsay loves since he’s often racing against the clock in his television shows. In addition to using induction cooktops in his restaurants, he also uses them at home."
https://www.liquidimageco.com/does-gordon-ramsay-use-induction-stove/

Men jag har ju ingen aning om det är korrekt information eller rent påhitt.

Tillägg:
" Michelin three-star restaurants The French Laundry in Napa Valley and Alinea in Chicago have vowed to switch to energy-efficient electric. Chef Curtis Stone has used induction “exclusively” over the last few years at his LA restaurant Gwen, which also has a Michelin star."
https://robbreport-com.translate.go...l=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=rq&_x_tr_hist=true

Allehanda kritik av induktionshällar på den sidan men det verkar i huvudsak handla om att hällarna (glaskeramikytan) är ömtåliga och inte tål att man slänger pannor på dem hur som helst.

Redigerat:
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
Har Siemens induktion och har inga problem med ojämn värme alls.
Så det är bara hur den är tillverkad som styr.

Eller, teoretiskt skulle det kunna vara olika faser till olika delar av plattan och att du har olika fasspänning, men det känns väldigt långsökt.

Jag har induktionshäll sedan någon månad och första gången jag skulle steka pannkakor så använde jag temperatursensorn som finns på en del av hällen och enligt tillverkarens rekommenderade inställningar, gammal gjutjärnspankaksjärn.
Det fungerade helt perfekt.
Jag har tidigare haft induktionsspis men nu har jag inte haft det på några år. Men som vanligt är alla spisar annorlunda och kräver tillvänjning.

Iallafall så finns det i min bruksanvisning detaljerade rekommendationer vilket effektläge man skall använda för att tillaga olika råvaror.

BirgitS BirgitS skrev:
Finns det något på nätet med deras kritik?

Det enda jag lyckas googla fram är det här:
"Yes, Gordon Ramsay is known to use induction stove while cooking."
"It also helps that they are much faster to heat up than traditional stoves—something Ramsay loves since he’s often racing against the clock in his television shows. In addition to using induction cooktops in his restaurants, he also uses them at home."
[länk]

Men jag har ju ingen aning om det är korrekt information eller rent påhitt.

Tillägg:
" Michelin three-star restaurants The French Laundry in Napa Valley and Alinea in Chicago have vowed to switch to energy-efficient electric. Chef Curtis Stone has used induction “exclusively” over the last few years at his LA restaurant Gwen, which also has a Michelin star."
[länk]

Allehanda kritik av induktionshällar på den sidan men det verkar i huvudsak handla om att hällarna (glaskeramikytan) är ömtåliga och inte tål att man slänger pannor på dem hur som helst.
Gräver inte djupare nu. Avklarat för min del.
antar att Ramsey har olika typer av spisar för kokning och för stekning. Eller stekhäll. Iaf i hans TV kör de med eld, stekhäll och annat också.
Eller så har de proffgrejer för induktion. På restauranger har de helt annan kvalitetsnivå och för de flesta okända köksapparater än det man köper på Elgiganten, tex Alto sham, kall "micro" för att kyla snabbt, som drivs av gas. Dual fuel spis, även fanns spis med syrgaspatron.

En släkting till mig jobbade förr i Sthlm på en lyxig stjärnkrog. Var där för antal år sedan och fick en rundtur.

Redigerat:
L L Jan skrev:

oavsett vad man tycker om "exclusiva" märken så skall man veta att europeiska spisar är oerhört mycket sämre än svenska.
ju längre söderut då går desto mindre använder de spisen och ugnen och sämre blir de
tar du dessutom de engelska lincon etc så är det sämsta skiten tvärs igenom extremt dåliga komponenter och montering

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Gräver inte djupare nu. Avklarat för min del.
antar att Ramsey har olika typer av spisar för kokning och för stekning. Eller stekhäll. Iaf i hans TV kör de med eld, stekhäll och annat också.
Eller så har de proffgrejer för induktion. På restauranger har de helt annan kvalitetsnivå och för de flesta okända köksapparater än det man köper på Elgiganten, tex Alto sham, kall "micro" för att kyla snabbt, som drivs av gas. Dual fuel spis, även fanns spis med syrgaspatron.

En släkting till mig jobbade förr i Sthlm på en lyxig stjärnkrog. Var där för antal år sedan och fick en rundtur.
jo därför har jag bara restauranggrejer i mitt kök

Häll i lite vatten i stekpannan och sedan starta plattan, då ser du hur/ var det börjar koka, dvs var värmeelementen sitter under.
Det kan ju vara så att ett element sitter felmonterat.

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Häll i lite vatten i stekpannan och sedan starta plattan, då ser du hur/ var det börjar koka, dvs var värmeelementen sitter under.
Det kan ju vara så att ett element sitter felmonterat.
"Mitten" blir varm först, ute vid kanten tar det lite längre tid.
Det finns en helt naturlig förklaring till det hela, det är bara att kolla hur en stekpanna är konstruerad.

7ender
Pannkaka på induktion. Inte särskilt ojämn värme.

Pannkaka stekt på induktionshäll i gjutjärnspanna, jämn gräddning och gyllenbrun yta på mörk spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glaskeramik går bort, för långsamt på alla sätt.

• Gilla
Edlunn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.