557 läst · 26 svar
557 läst
26 svar
Fråga om brunn/enskilt vatten
Pjosk75 skrev:
Det är onekligen ut som att det är det vatten som används ja. Ett rejält filter finns inkopplat i före/efter hydroforen. Borde stå på filtret vad det är för sort.
Prova att suga ut allt vatten ur brunnen med en dränkbar pump till exempel. Så håller du koll om det fylls på med nytt vatten eller om det blir torrare.
Fylls det på med nytt vatten är något otätt. För det vore som nämnts bra att slippa risken att ytvatten rinner ner i borrh
yes då får jag införskaffa mig en dränkbar pump idag då! tack så hjärtligt för hjälpen!Pjosk75 skrev:
Det är onekligen ut som att det är det vatten som används ja. Ett rejält filter finns inkopplat i före/efter hydroforen. Borde stå på filtret vad det är för sort.
Prova att suga ut allt vatten ur brunnen med en dränkbar pump till exempel. Så håller du koll om det fylls på med nytt vatten eller om det blir torrare.
Fylls det på med nytt vatten är något otätt. För det vore som nämnts bra att slippa risken att ytvatten rinner ner i borrhålet.
Har du ett jula i närheten så fungerar denna bra, lämnar bara 5 mm vatten på bottnen.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...pumpar/drankbara-pumpar/drankbar-pump-015269/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...pumpar/drankbara-pumpar/drankbar-pump-015269/
Kanske är det en lösning att lämna en dränkbar pump med nivåvakt där för att pumpa ut det vatten som kommer dit. Att hoppas att det inte kommer mer skulle jag inte göra. Det kom ju dit nu. Så om du inte åtgärdat något kommer det att komma fler gånger. Jag tror att det finns en igensatt dränering som fungerar utan pump om du rensar den.Weezie skrev:
får kika när jag pumpat ut om så är fallet!A Avemo skrev:Kanske är det en lösning att lämna en dränkbar pump med nivåvakt där för att pumpa ut det vatten som kommer dit. Att hoppas att det inte kommer mer skulle jag inte göra. Det kom ju dit nu. Så om du inte åtgärdat något kommer det att komma fler gånger. Jag tror att det finns en igensatt dränering som fungerar utan pump om du rensar den.
Testade att pumpa ut för ett tag sen , zon 2 är cement och inte sand som jag trodde , börjar sakta komma in vatten från botten och inte sidorna någon som har någon idé vad man kan göra då ?A Avemo skrev:Kanske är det en lösning att lämna en dränkbar pump med nivåvakt där för att pumpa ut det vatten som kommer dit. Att hoppas att det inte kommer mer skulle jag inte göra. Det kom ju dit nu. Så om du inte åtgärdat något kommer det att komma fler gånger. Jag tror att det finns en igensatt dränering som fungerar utan pump om du rensar den.
Man ser inte så mycket på bilderna. Men det finns bara två sätt att få bort vattnet därifrån. Ha en fungerande dränering eller pumpa bort det.
Om vatten uteslutande rinner till underifrån kanske det är filtrerat genom marken och helt ok att dricka. I synnerhet som du tycks ha någon filteranläggning. Men man brukar säga att det är bättre med borrad brunn och att man skall försöka undvika att ytvatten rinner ner i brunnen.
Om vatten uteslutande rinner till underifrån kanske det är filtrerat genom marken och helt ok att dricka. I synnerhet som du tycks ha någon filteranläggning. Men man brukar säga att det är bättre med borrad brunn och att man skall försöka undvika att ytvatten rinner ner i brunnen.
Du ser ut att ha en grävd brunn som i sin botten har en borrad brunn. Dricksvattnet kommer från den borrade brunnen i botten på den grävda. Den borrade brunnen kan vara mycket djup.
Den lilla vattenmängd som är synlig är inte tillräcklig för att försörja ett hushåll, är troligtvis bara inträngning. Tänk på att vattnet kan stå högt denna tid på året: troligtvis därför som du har vatten stående i brunnen. Min gissning är att du inte har något vatten där under sommaren.
Du har en pem-koppling till den borrade brunnen, det är den som går ned i ringen intill el-kabeln, men det är oklart vad de två andra pem-kopplingarna fyller för funktion. Det är nog bra att ta reda på, och få lite koll på brunnen. Inte kul om det blir problem med vattnet och man inte vet hur brunnen fungerar.
Den lilla vattenmängd som är synlig är inte tillräcklig för att försörja ett hushåll, är troligtvis bara inträngning. Tänk på att vattnet kan stå högt denna tid på året: troligtvis därför som du har vatten stående i brunnen. Min gissning är att du inte har något vatten där under sommaren.
Du har en pem-koppling till den borrade brunnen, det är den som går ned i ringen intill el-kabeln, men det är oklart vad de två andra pem-kopplingarna fyller för funktion. Det är nog bra att ta reda på, och få lite koll på brunnen. Inte kul om det blir problem med vattnet och man inte vet hur brunnen fungerar.
Det är en vinkelkoppling. Det syns ganska tydligt på bilden i inlägg #6 att det kommer en elkabel genom den andra PEM-slangen som sedan är skarvad till pumpens kabel i en kopplingsdosa på insidan av en betongring.S stugfar skrev:Du har en pem-koppling till den borrade brunnen, det är den som går ned i ringen intill el-kabeln, men det är oklart vad de två andra pem-kopplingarna fyller för funktion. Det är nog bra att ta reda på, och få lite koll på brunnen. Inte kul om det blir problem med vattnet och man inte vet hur brunnen fungerar.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 365 inlägg
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 365 inlägg
Vi har också lite vatten i brunn under höst, vinter, tidig vår. Viktigaste är att foderröret är tätt. Vi hade för några år sedan en mus/sork som dött där nere och jag fick tömma varenda kran filter i huset på päls.Weezie skrev:
Den enda förklaringen är att håren på något sätt sugits ner eller sjunkit till botten och sedan åkt in i pumpen, tagit sig genom rören ut i kranarna.
Ingen blev sjuk tack och lov. Kunde fiska upp kvarlevorna med en håv så tror inte så mycket hade hunnit ruttna av kroppen på den.
Däremot har vit alltid gott om sniglar på sommaren men det är nog inga problem.
Klicka här för att svara
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kostnad för ansökan om tillstånd för enskild avloppsanläggning?
Vatten & Avlopp -
Gammal brunn, fylla och göra till stenkista för kondensvatten?
Vatten & Avlopp