Tjenare har flyttat in i huset och väldigt dålig koll på enskilt vatten .
Vattnet jag ser är ju inte jättefräscht men osäker ifall det är det vattnet som pumpas upp som dricksvatten.
det ser ju ut som en grävd brunn men med en pump som går djupare i marken än vattennivån
Gjorde en liten sketch med hur jag tycker det ser ut i verkligenheten ifall någon har lust att kika och eventuellt förklara lite /ge tips
Tack så mycket på förhand!
Vattnet jag ser är ju inte jättefräscht men osäker ifall det är det vattnet som pumpas upp som dricksvatten.
det ser ju ut som en grävd brunn men med en pump som går djupare i marken än vattennivån
Gjorde en liten sketch med hur jag tycker det ser ut i verkligenheten ifall någon har lust att kika och eventuellt förklara lite /ge tips
Tack så mycket på förhand!
Jag har sett på andra ställen hur det var grävt en bit ner och lagt betongringar som till en grävd brunn. Men i botten på denna mynnar ett borrhål. Det är hur det ser ut på din bild. Om denna ytliga grävda del inte har avrinning ordentligt kan det samlas ytvatten där som kan rinna ner i brunnen. Om det skulle vara så din brunn också är gjord kan det eventuellt vara bra att förbättra dräneringen från utrymmet inom ringarna.
Att det vattnet kommer ut i husets kranar inget du vill anar jag. Möjligen går det att använda till dusch och toalett.
Vart tar de 2 rör som leder åt vänster i bilden vägen? Det ena är ju anslutet till pumpen medans det andra är det vertikala röret längs med elkabeln.
Elkabeln går för övrigt uppåt istället för ut i marken som på skissen.
Vart tar de 2 rör som leder åt vänster i bilden vägen? Det ena är ju anslutet till pumpen medans det andra är det vertikala röret längs med elkabeln.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 365 inlägg
Oklart om det bara är dagvatten som runnit ner i brunnen och hur tät den är men foderröret går djupt ner i zon 3 och pumpen tar vatten genom ett filter någon meter över botten. Bäst är såklart att göra en analys av vattnet. Och dränera bort dagvatten som ansamlas i övre delen. Det lockar till sig grodor och andra djur som drunknar där vilket kan sprida sjukdomar ner i brunnen. Röret ska vara tort och tätt vid marknivå. Det är säkert smältvatten eller regnvatten. I regel ska foderröret ligga fritt över denna vattennivå.
Jag antog för övrigt att det är en dränkbar pump som rören är anslutna till. Kan ju som Avemo skriver vara locket på en borrad brunn som syns.
Så om det är en grävd brunn eller en borrad brunn vore bra att få ett svar på, om du vet?
Är det för resten en tunnel åt vänster som rören försvinner i?
Så om det är en grävd brunn eller en borrad brunn vore bra att få ett svar på, om du vet?
Är det för resten en tunnel åt vänster som rören försvinner i?
Där skickade jag en mer helhetsbild så elkabel ligger i det ena röret därPjosk75 skrev:
Att det vattnet kommer ut i husets kranar inget du vill anar jag. Möjligen går det att använda till dusch och toalett.
Ja det borde ju vara en tätad tunnel åt vänster pga att vattennivån inte har sänkts något på 1 vecka tänker jagPjosk75 skrev:
tycker ju det ser ut som en grävd brunn borde vara denna pumpen då en sån ettiket sitter på min vattenberedare. https://www.pumpa.eu/en/grundfos-sq...CAceSHuI5PYnbIFthiPOu_FvD68xq83caAv_MEALw_wcB
Jag har en gissning till. Det är ett lock på foderröret med två hål som till en ejektorpump. Det är en grov och en tunnare PEM-slang som till en ejektorpump. Men bara en slang används till vatten och jag gissar att elkabeln går i den andra. Så min gissning är att någon bytt ut ejektorpumpen mot en djupbrunnspump och använt den lediga slangen till elkabeln. Det talar i så fall ytterligare för att det är en borrad brunn. Gissningen är baserad på att jag gjorde just ett sådant byte i höstas.
Bra med bilden på hela brunnen.
Vad finns åt det håll tunneln/rören leder?
Om det är huset borde det gå att se var rören och elen kommer in och sedan följa dessa och se om det är kopplat till husets vatten eller leds vidare ut till ett utkast
Vad finns åt det håll tunneln/rören leder?
Om det är huset borde det gå att se var rören och elen kommer in och sedan följa dessa och se om det är kopplat till husets vatten eller leds vidare ut till ett utkast
ja rören går till huset och kommer upp härPjosk75 skrev:
det stämmer att en rör har elkabel och den andra är för pumpen, oklart ifall dom har gjort ett sånt byte från grävd till borradA Avemo skrev:Jag har en gissning till. Det är ett lock på foderröret med två hål som till en ejektorpump. Det är en grov och en tunnare PEM-slang som till en ejektorpump. Men bara en slang används till vatten och jag gissar att elkabeln går i den andra. Så min gissning är att någon bytt ut ejektorpumpen mot en djupbrunnspump och använt den lediga slangen till elkabeln. Det talar i så fall ytterligare för att det är en borrad brunn. Gissningen är baserad på att jag gjorde just ett sådant byte i höstas.
Bytet som jag tror är gjort är från ejektorpump till djupbrunnspump. Det är båda pumpar som man använder till borrade brunnar. Ejektorpumpen är en äldre lösning som inte är lika vanlig längre.Weezie skrev:
Okej då förstår jag, men då borde jag försöka pumpa ut det ytliga vattnet iallafall och se ifall det kommer tillbaks mer och då försöka täta?A Avemo skrev:
Det är onekligen ut som att det är det vatten som används ja. Ett rejält filter finns inkopplat i före/efter hydroforen. Borde stå på filtret vad det är för sort.
Prova att suga ut allt vatten ur brunnen med en dränkbar pump till exempel. Så håller du koll om det fylls på med nytt vatten eller om det blir torrare.
Fylls det på med nytt vatten är något otätt. För det vore som nämnts bra att slippa risken att ytvatten rinner ner i borrhålet.
Prova att suga ut allt vatten ur brunnen med en dränkbar pump till exempel. Så håller du koll om det fylls på med nytt vatten eller om det blir torrare.
Fylls det på med nytt vatten är något otätt. För det vore som nämnts bra att slippa risken att ytvatten rinner ner i borrhålet.
Tjänster
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kostnad för ansökan om tillstånd för enskild avloppsanläggning?
Vatten & Avlopp -
Gammal brunn, fylla och göra till stenkista för kondensvatten?
Vatten & Avlopp