ClasseClas
Om din elektriker är lika kreativ som min så kanske det är OK att göra så här?
Elutrustningsskåp vid husvägg innehållande elmätare, säkringar och installationsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En liten DINskenesnutt och sen skyddet monterat på skenan.

• Wow
cpalm
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Om din elektriker är lika kreativ som min så kanske det är OK att göra så här?
[bild]
En liten DINskenesnutt och sen skyddet monterat på skenan.
Sådär får det inte se ut.
Dels enkelisolerade trådar.
Dels oisolerade skryvskallar, ja de sitger en bit in men åndå.
Dels ska det inte sitga något på täckkåpan för huvudsäkringarna.

Det hade troligen kunnat gått och byggt om den nedre högra halvan med utgående plinten.

ClasseClas
Demmpa Demmpa skrev:
Sådär får det inte se ut.
Dels enkelisolerade trådar.
Dels oisolerade skryvskallar, ja de sitger en bit in men åndå.
Dels ska det inte sitga något på täckkåpan för huvudsäkringarna.

Det hade troligen kunnat gått och byggt om den nedre högra halvan med utgående plinten.
Då får jag ta dit den behörige elektrikern med sitt auktoriserade elinstallationsföretag så får han ta ett backjobb helt enkelt.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Då får jag ta dit den behörige elektrikern med sitt auktoriserade elinstallationsföretag så får han ta ett backjobb helt enkelt.
Ja det ska du som anläggningsinehavare göra. Det du har fått är inte en okej installation. Tyvärr är det din anläggning och ditt ansvar.

Tråkigt när yrkesmän inte kan göra riktiga jobb....
Ps det räcker inte med en kapsling över skyddet/kablarna då det sitter monterat över "nätägarens sida" med inkommande serviskabel

Redigerat:
Walle85 Walle85 skrev:
Ganska svårt skulle jag tro...
[bild]
Det skulle kunna gå bra där också kanske rent av bäst av vad du visat.

Walle85
Ok, men kan elektrikern att sätta dit någon skena längst ner eller vart skulle den passa in enligt dig?

Nej det passar bäst högst upp med enradig enkel kapsling för DIN-komponenter och där sätts en brytare för produktion och ditt överspänningsskydd in. I princip borde varit gjort åt det hållet från början i stället för den liggande brytaren. Och så får du huvudbrytare på rätt sida mätaren enligt nutida standard på köpet.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Walle85
Ok, tack för tipset. Idag har jag en brytare både innan och efter elmätaren. Den gamla lilla vippan som sitter längst ner till höger är innan och den stora klumpiga är efter om jag förstått det rätt.

Walle85
Så typ en sån här med 10 modulplatser?
Bilden visar ett Hager kapslingsskåp för nätverksmoduler, pris 740 SEK, grönt "köp" knapp, artikelnummer och EAN.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller finns det något som tar ännu mindre plats på höjden?

Walle85
Mätte precis utrymmet ovanför och under elmätaren. Ovanför, om man byter ut arbetsbrytare, har man ca 14x22cm (HxB) och under, om man byter ut säkringar och brytare, ca 20x22cm (HxB). Inte mycket plats att jobba med.

Det är upptill man får välja i ditt fall. Och en kapsling som är lite mer avpassad och smäckrare.

Walle85
Demmpa Demmpa skrev:
Det räcker med IP20, tex
[länk]
Skulle kunna gå om man sätter den längst ner, men antar att man då måste ta bort dagens säkringar och brytare och flytta dem in i denna.

Överspänningsskyddet tar 3 platser, en 3-fas automatsäkring tar 3 platser och en huvudbrytare tar 2 platser. Tänker jag rätt då, samt får man sett till nätägaren göra detta byte inne i mätarskåpet?

Walle85
GK100 GK100 skrev:
Det är upptill man får välja i ditt fall. Och en kapsling som är lite mer avpassad och smäckrare.
Denna kapsling från Biltema tror jag får plats där arbetsbrytaren sitter idag (om man byter ut den), då har man plats för 12 moduler i bredd.

• Gilla
Solrosen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.